Gebruikersonderzoek contentkalender: de resultaten

Goede kans dat jij bij de ruim 5.000 mensen hoort die onze contentkalender hebben gedownload. Tot 2018 boden wij elk jaar een nieuw sjabloon voor de contentkalender aan, tegenwoordig bieden we een handige online tool aan. Maar hoe wordt de contentkalender gebruikt? Wie vult het format daadwerkelijk in? Wat zijn de resultaten? Dat wilden we ontdekken met dit onderzoek. Hier vind je de resultaten. 

De resultaten hieronder zijn gebaseerd op de ruim 50 reacties die we kregen op het gebruikersonderzoek contentkalender.

Gebruik je de contentkalender?

De grote meerderheid van de invullers van de vragenlijst is gebruiker van de contentkalender. Sommigen hebben het format gedownload, maar gebruiken het toch niet. Voor een deelnemer is de aard van het Excelformat reden om er niet mee aan de slag te gaan: “Ik vond het ingewikkeld en heb het voor meerdere klanten nodig waardoor het niet praktisch is”. Iemand anders geeft blijk van zelfinzicht: “Het is nog best lastig om een goede planning te maken en een contentvoorraad op te bouwen”. Op de vraag hoe handig zij dit contentkalenderformat vinden, antwoordt de meerderheid bevestigend: 81 procent van de respondenten van de enquête noemt de contentkalender ‘handig’ of ‘zeer handig’.

Wie zijn de gebruikers van de contentkalender?

Gebruikers van de contentkalender: wat is hun functie?

Gebruikers van de contentkalender: waar houden ze zich mee bezig?

De meeste gebruikers van de contentkalender werken in marketing en communicatie. Als contentbeheerder social media redacteur, contentmanager of contentstrateeg. Gevraagd naar hun functie antwoordt de meerderheid dat ze een redactie- of specialistenfunctie vervullen:

Contentkalender - welk soort functie vervul je?

De meeste respondenten gebruiken de contentkalender met een klein team. De webmaster van een Brabantse gemeente zegt de contentkalender te gebruiken met een team van 20 personen.

De contentkalender - met hoeveel mensen werk je samen?

Met welk doel gebruik je de contentkalender?

Bij de antwoorden op deze vraag spelen planning, overzicht en structuur een belangrijke rol:

  • “Om de content beter in te kunnen plannen intern en ook naar de stakeholders te kunnen communiceren” (social media redacteur)
  • “Ik ben zzp’er en heb een paar klanten voor wie ik de kalender gebruik” (zzp’er)
  • “Om structureel en voorbereid aan te kunnen haken bij hoogtepunten in het jaar op social media” (accountmanager)
  • “Om elke week een weekagenda uit te draaien ten behoeve van onze medewerkers” (managementassistent)
De contentkalender - waarom gebruik je hem?

De contentkalender – waarom gebruik je hem?

Hoe gaat dat, werken met de contentkalender?

De meeste mensen gebruiken de contentkalender voor meer dan één marketingkanaal. Het aantal loopt uiteen: van alleen Facebook tot een combinatie van website, intranet, Twitter, LinkedIn, Facebook en Instagram. Gemiddeld komen in de contentkalender 4 à 5 marketingkanalen bij elkaar.

Contentkalender: voor welke kanalen gebruik je hem?

Contentkalender: voor welke kanalen gebruik je hem?

Een belangrijk doel van een contentkalender is om de hoeveelheid ad-hoc werk van een webredactie of communicatieafdeling te verminderen. De meeste gebruikers weten waar hun prioriteiten liggen en welke ‘hubs’ en ‘heroes’ er op de planning staan: een ruime meerderheid heeft 60 tot 80 procent van de wekelijkse content ingepland in de contentkalender.

Vooruitplannen is een kunst, zelfs met de contentkalender. Op de vraag ‘voor hoeveel maanden is de contentplanning gevuld?’ lopen de antwoorden flink uiteen:

Contentkalender 2018: wat kan er beter?

Een laatste onderdeel van de vragenlijst was een verzoek om advies voor de editie-2018 van de contentkalender. Wat kan er beter? Welke functionaliteiten zou je graag willen zien? Ook op deze vraag ontvingen we waardevolle reacties:

  • “Ik ga zelf proberen te wijzigen dat je content op verschillende media tegelijk aanbiedt. Bijvoorbeeld een blog wordt via Twitter en Linkedin gedistribueerd, maar dat kun je nu niet kwijt.”
  • “Ik gebruik de contentkalender voor meerdere locaties tegelijk. Dus je hebt per feestdag bijvoorbeeld meerdere soorten acties tegelijk lopen. Dit kan ik moeilijk verwerken in de kalender”
  • “Meerdere activiteiten op een dag ook graag groter weergeven in de maandkalender. Of wellicht is het een idee om, bij meer dan drie activiteiten per dag, de dag te splitsen. Tevens zou ik graag een optie zien om meerdere kanalen en verantwoordelijken toe te voegen, dan het maximum dat nu ingesteld is.”

We hebben geluisterd naar de feedback van de gebruikers en een online tool ontwikkeld die de oude contentkalender vervangt. Wil je ook aan de slag met de contentkalender? Maak meteen een account aan:

Download de contentkalender

Heb je tips om de contentkalender beter te maken? Neem contact met ons op!

Over de auteur: Hugo Louter

Als online adviseur bij Presenter (2012-2019) hielp Hugo organisaties die behoefte hebben aan een website die hen dichterbij hun doelstellingen brengt. Gebruiksvriendelijkheid, toegankelijkheid en leesbaarheid staan voor hem bovenaan. Hugo doet analyses, geeft advies en werkt mee als contentmanager of inbound marketeer. Als trainer hielp hij al honderden vakgenoten zich te verbeteren in contentstrategie, zoekmachineoptimalisatie en schrijven voor het web. Sinds 2019 is hij zelfstandige als 2meter1 Analytics.

Tags: contentplanning, contentproces, contentkalender 2017



0 reacties op dit artikel
  • Mieke zegt:

    Wanneer is de contentkalender 2018 beschikbaar?

    • Chris de Bie zegt:

      Hoi Mieke, bedankt voor je bericht. Excuses voor de late reactie. We waren ook zo druk met de ontwikkeling van onze nieuwe Contentkalender. Geen Excel-format meer, maar een handige en praktische online tool voor je contentplanning. Je kunt een account aanmaken op http://www.contentkalender.nl. Benieuwd wat je ervan vindt!