Halleluja? Recensie Contentbijbel Cor Hospes
Een recensie over de Contentbijbel van Cor Hospes. Niet het standaardwerk over contentmarketing dat ik verwachtte. Wel een verzameling inspirerende voorbeelden en verhalen met duiding.
Het voelt als een bijbel en lijkt bijna net zo dik. Éven heb ik daarom geen zin eraan te beginnen. Maar al snel word ik in het verhaal gezogen. Want vertellen, dat kan Cor Hospes, de auteur van de Contentbijbel.
In het eerste hoofdstuk voert de Contentbijbel met voorbeelden langs de historie van contentmarketing in Nederland, van Verkade-plakplaatjes-albums tot de M(elk)-brigade. Ik mis de plaatjes, al zie ik Flipje van De Betuwe ook zonder afbeelding meteen weer voor me. Leuk om al die cases te lezen, maar ook belangrijk, aldus Hospes: “Wie de geschiedenis niet kent, kent het heden niet”.
Belangrijke boodschappen
Daarna maakt Hospes meteen een bruggetje naar twee belangrijke opmerkingen. Contentmarketing is niet nieuw, en contentmarketing is niet puur een online bezigheid, noch offline-gedreven. “[Contentmarketing] raakt alle vormen van communicatie.” En ook in de rest van het boek vind je tussen de voorbeelden van contentmarketing rake opmerkingen die blijven hangen.
Vervoering
Zo benadrukt hij het belang contentmarketing aan een doel te koppelen, met een thema dat echt bij je past. Niet gewoon ‘voor de leuk’ dus, of voor de shares. Dat je als organisatie verhalen moet vertellen die niet alleen de ratio aanspreken, maar ook de emotie. En dat je dat alleen kunt doen als je het DNA van je organisatie of merk helder voor ogen hebt. Wat beweegt je, en zal ook je klanten bewegen?
Preken
De vele herhalingen van deze boodschappen voelen voor mij als contentspecialist als een preek. Misschien is dat ook de bedoeling? Want ook in andere opzichten is het format van de Bijbel goed doorgevoerd. Maar dat heeft nadelen. Het is lastig om begripsdefinities of cases terug te vinden zonder index. Er is een inhoudsopgave, maar met koppen als ‘Clive’, ‘De brief van Goos’ en ‘De openbaring van Kevin’ kom je soms niet veel verder. Gelukkig zijn er ook evangelies, o.a. van Dove, Interpolis en Fish Tales.
Daarnaast is het stappenplan in het tweede deel – het nieuwe testament – niet geschikt om in de praktijk als stappenplan te gebruiken. Het is bijna volledig om voorbeelden heen geschreven. Deze bijzondere structuur maakt de Contentbijbel onpraktisch als het soort ‘standaardwerk’ waar ik op hoopte. Dat vind ik jammer.
Inspirerende verhalen
Ondertussen heb ik wel erg genoten van mooie cases en quotes. De Contentbijbel slaagt er absoluut in om belangrijke boodschappen op een prettige manier duidelijk te maken, te ‘duiden’ zelfs. Aan de hand van internationale voorbeelden van contentmarketing, gekoppeld aan theorie, en verpakt als verhalen. Hoe vaak zijn we niet op zoek naar dat soort verhalen, als we onze opdrachtgever, manager of het MT willen overtuigen van de kracht van content?
In die zin is het Bijbel-format een mooie keuze. Inspirerende verhalen, om je eigen conclusies te trekken, naar te leven en werken, en om door te vertellen.
Over de auteur: Daphne Shinn
Als onlinecontentspecialist, contentmanager, online adviseur (of hoe je het maar noemen wilt) bij Presenter, help ik organisaties met strategische keuzes en het vertalen daarvan naar praktische plannen. Altijd met enthousiasme, en met doeltreffende content in de hoofdrol!
Hoi Daphne,
Ben erg benieuwd of het evangelie ook geschikt is voor de overheid? Staan er inspirerende voorbeelden in die gemeenten ook kunnen gebruiken?
Hartelijke groetjes,
David
De focus ligt op commerciële organisaties. Maar natuurlijk kunnen die cases ook inspirerend zijn voor andere soorten organisaties, al vergt dat soms wat meer ‘vertaalslag’. En de tips en ‘boodschappen’ zijn zeker ook toepasbaar op overheid. Misschien staan er wel enkele overheidsgerelateerde voorbeelden in, maar kan er zo niet opkomen en het boek ligt inmiddels bij een van mijn collega’s. Weet je wat, laten we het de auteur even vragen via Twitter!
Hoi Daphne, Dank voor je warme woorden. Jammer dat je het boek afrekent op registers en subtitels. Maar wat ik vooral vervelend vind om te horen, is dat het model volgens jou niet ‘niet geschikt [is] om in de praktijk als stappenplan te gebruiken’. Dat vind ik nogal een uitspraak. Het boek is enkele dagen uit. Heb jij er al mee gewerkt? Daar ben ik dan wel nieuwsgierig naar. Ik werk ermee al meer dan twee jaar, en ik kan je verzekeren, het werkt uitstekend. En dat is raar als je ermee zelf niet hebt gewerkt. Ik werk ermee, en ik kan je verzekeren, het werkt prima, tenminste, ik heb van ‘volgers’ nog geen klaagzang gehoord. Er is niet alleen een groot verschil tussen een model begrijpen en kunnen toepassen, maar ook moet je een model altijd adopteren aan de situatie, oftewel, geef er je eigen kleur aan. Maar om botweg te zeggen dat een model niet werkt, terwijl je daarmee geen ervaring hebt, nee, dat snap ik niet, sterker, dat is nogal vreemd en geeft je recensie een ietwat gekke kleur.
er zit een hick-up in het bericht, waarvoor excuses
Hoi Cor, Ik bedoelde (en schreef) niet dat je model niet geschikt is om in de praktijk mee te werken. Ik had het over het stappenplan/ nieuwe testament in deze vorm, dus met alleen het boek bij de hand. Dat vind ik onpraktisch. Deels omdat ’terugvinden’ lastig is. En deels omdat niet de concrete (sub)stappen, maar voorbeelden de hoofdrol spelen. En zoals ik mijn recensie afsluit: die voorbeelden en jouw ‘duiding’ vind ik wél geschikt als inspiratiebron, om conclusies te trekken voor je eigen organisatie of merk.