Personalized content: een succesvolle case
Personalized content? Begin klein. Dat is de boodschap op GX Connect. Op donderdag 30 oktober bezochten collega Martinke en ik GX Connect 2014 in Utrecht, waar personalized content paradepaardje BlueConic gepresenteerd en gedemonstreerd werd aan de hand van verschillende best practices.
Trendwatcher Sander Duivestein opent de dag. Tweehonderd sheets in één uur brengen ons bij “The always addressable customer”; de klant die altijd bereikbaar is, op elke plaats, op elke tijd en via elk device. Met de introductie van de smartphone en de tablet is onze maatschappij in een stroomversnelling geraakt en informatie nemen we real-time, 24/7 tot ons. Maar hoe ga je hier als bedrijf mee om?
Meer conversie door online profilering bij Allsecur
Online Sales Manager Jos Jansen vertelt dat Allsecur beschikt over veel data, zowel online verzameld als verkregen via het callcenter. Op deze manier hebben zij al segmenten kunnen definiëren waarvan zij weten dat deze een hogere klantwaarde vertegenwoordigen.
Allsecur werkt met korte actieplannen en campagnes van maximaal twee weken welke snel te testen en aan te passen zijn. Een korte time-to-market, schieten en meten. Na een korte brainstormsessie wil Allsecur de volgende hypothese testen:
“Het prominent aanbieden van een incentive aan het segment met de hoogste klantwaarde zal leiden tot een hogere conversie”
Dit doen zij met de volgende gepersonaliseerde content variant. Deze variant is dus alleen zichtbaar voor een gedefinieerd segment.
De bezoekers uit het segment met de hoogste klantwaarde zien een aanbieding waarbij zij bij het afsluiten van het meest complete pakket een tankpas cadeau krijgen. De bezoeker dient dan wel nog dit weekend te beslissen.
Resultaat:
+ 6,25% doorklik naar volgende pagina
+ 89% conversie
Aan de hand van resultaten worden steeds specifiekere segmenten gedefinieerd en getest. Ook kan het systeem meerdere varianten tonen en testen. Het systeem is zelflerend en zal uiteindelijk de best converterende variant per segment tonen.
Snel aan de slag met online engagement van BlueConic
Productmanager Roger Bergs laat zien hoe BlueConic in de praktijk werkt. En dit is verrassend eenvoudig. Een kort scriptje op jouw website, vergelijkbaar met die van Google Analytics, is alles wat je nodig hebt. Via het BlueConic dashboard kun je vervolgens aan de slag met het personaliseren van je content.
Je opent een pagina binnen het dashboard en past deze aan op jouw campagne voor jouw segment. Wanneer BlueConic een bezoeker identificeert die vanuit een bepaalde campagne of via Google met een bepaald zoekwoord binnenkomt, toont het de aangepaste content. Zo simpel is het.
Volgens Roger worden veel projecten vaak te groot gedefinieerd en daardoor moeilijk uitvoerbaar en meetbaar. Kleine stapjes dus en regelmatig terugkoppelen. De stapjes neem je door de customer lifecycle van jouw product per gesegmenteerde klantgroep uit te werken. Stel jezelf elke keer weer opnieuw de vraag; “in welke fase zit mijn bezoeker en wat heeft hij nodig om zijn doel te bereiken”.
Een gezonde dosis inspiratie om mee naar huis te nemen
De dag wordt afgesloten door inspirator Cor Hospes. De conclusie: the always addressable customer bestaat niet. The always helpable customer wel. De klant die je altijd van dienst kunt zijn met de juiste content, op elke plaats, op elke tijd en via elk device.
“Je verkoopt geen boren maar gaten” (Jos Burgers)
Bedenk dus waar je jouw bezoeker mee wilt helpen, welk probleem je op kunt lossen. Het gaat er niet om de bezoeker nog gerichter nog meer content te zenden – over hoe goed jouw boortjes zijn. Maar om hoe je een bezoeker nog gerichter kunt helpen. Gaatjes!
En vanuit die gedachte is elk stukje content wat je kunt personaliseren om jouw klant persoonlijk te helpen pure winst en een stap in de goede richting.