Online video trends: verslag van het Online Video Event 2017
Online video is bezig aan een opmars. Steeds meer organisaties zetten online video in en dat bleek ook tijdens OVE 17. Bij dit online video event in Maarssen kwamen de laatste trends en ontwikkelingen aan bod.
Online video met weinig strategie
75 procent van de marketeers maakt al gebruik van online video. Opvallend is wel dat slechts 15 procent van de marketeers een duidelijke strategie heeft. Dit blijkt uit onderzoek van Adfogroep onder bijna 300 marketeers. Er valt dus nog een wereld te winnen voor organisaties op strategisch gebied. Bovendien wordt ook onvoldoende gemeten wat het effect is van online video. Bijvoorbeeld: hoe vaak is de video bekeken, is de video helemaal uitgekeken en wat heeft de websitebezoeker vervolgens gedaan?
Online video: de boze buitenwereld
Zelfs als je online-video-strategie op orde is, geeft dat geen garantie op succes. Er zijn externe factoren die dat kunnen dwarsbomen. ‘We zien dat er een wijdverspreid gebrek aan vertrouwen leeft onder mensen. Niet alleen in media en de politiek, maar ook richting bedrijven’, vertelt strateeg Aljan de Boer van TrendsActive tijdens het Online Video Event. Volgens De Boer wordt het thema vertrouwen alleen maar relevanter in het tijdperk van de Brexit, Trump, terroristische aanslagen en corporate schandalen.
Uit tal van onderzoeken blijkt bovendien dat mensen commerciële boodschappen minder vertrouwen. Ze zappen weg en installeren steeds vaker ad-blockers. Hierdoor wordt de reclame niet eens vertoond bij het openen van een video. Voor organisaties is het daarom belangrijk om het vertrouwen terug te winnen. Maar hoe dan? ‘Zet als organisatie in op je bestaansrecht. Verhalen met een ‘purpose’ komen beter binnen’, aldus De Boer.
Vertrouwen wekken met sympathie
De NS heeft het afgelopen jaar goed gescoord met online video. Hun doel is om meer sympathie en begrip te creëren bij reizigers. Dat is gelukt door relevante en ‘echte’ video’s te maken. Zo maken NS-medewerkers met hun smartphone filmpjes van hun werkdag. Dat zorgt voor oprechte beelden en meer sympathie bij reizigers. Campagnes met een bepaald thema scoorden ook goed. De opening van Utrecht Centraal is daar een goed voorbeeld van. De 19-jarige Julia mocht een week lang wonen in een kamer op Utrecht Centraal. Ze maakte allerlei vlogs en gaf een menselijk gezicht aan het station en daarmee ook aan de NS. Een van haar vlogs kun je hieronder bekijken.
Hoe breng je de videoboodschap goed over?
‘Bepaal eerst wat je kijkers wilt vertellen en welk probleem je oplost’, vertelt Rene Kuhlmann van animatievideobedrijf We Explain. Volgens Kuhlmann hebben mensen maar een spanningsboog van 10 seconden. ‘Als je mensen niet heel snel ‘grijpt’, ben je ze na 10 seconden kwijt.’ Video is niet altijd een geschikt middel om in te zetten. Een eenvoudig verhaal kun je vaak ook wel met tekst of afbeeldingen overbrengen. Maar een ingewikkeld verhaal over de WMO-bijdrage is weer veel geschikter voor video.
Welke videovorm moet je gebruiken?
Dit hangt af van het doel dat je wilt bereiken. Wil je bijvoorbeeld alleen informeren of wil je ook dat de kijker actief meedoet? Hieronder vind je in ieder geval de meest gebruikte videovormen:
- Lineaire video: dit is de traditionele vorm. Dit is een rechttoe-rechtaan-video zonder enige interactie.
- Interactieve video: dit zijn meerdere video’s over één onderwerp of soortgelijke onderwerpen. De video’s die je voorgeschoteld krijgt, zijn afhankelijk van de keuzes die je tijdens of na de video maakt. Hierdoor zie je alleen video’s die je relevant vindt.
- Gepersonaliseerde video: dit gaat nog een stapje verder dan een interactieve video. De inhoud van de video’s zijn afhankelijk van je persoonlijke gegevens, zoals je leeftijd, hoogst genoten opleiding en woonplaats.
Hieronder zie je een interactieve video van Deloitte. Sollicitanten krijgen situaties voorgeschoteld waarbij ze drie antwoordmogelijkheden hebben. Uiteindelijk leren ze meer over de bedrijfscultuur van Deloitte.
Welke kant het precies opgaat met online video is nog niet helemaal te zeggen. Dat de ontwikkelingen razendsnel gaan, is wel een feit.
Over de auteur: Sevan Barsamoglu
Mijn passie voor taal vertaal ik naar aantrekkelijke en heldere teksten. Het geeft mij veel voldoening organisaties te helpen bij het verbeteren van hun online content. Iedere keer is het een uitdaging de gewenste boodschap van een organisatie op een goede manier te presenteren. Of het nu gaat om een gebruiksvriendelijke website, nieuws(brief) of social media. Daarnaast herschrijf ik complexe teksten, optimaliseer ik content voor zoekmachines en voer ik eindredactie.