B.A.L.L.S.Y. content: opvallen? Pak je content bij de ballen
Pardon my language, maar deze boodschap is het meest blijven hangen na een inspirerende middag op het Content Marketing Fast Forward event afgelopen 18 mei. Ben je nog steeds aan het lezen? Mooi! Dan zijn deze key takeaways voor jou en kun je direct aan de slag met het maken van content die écht opvalt.
Het maken van zulke content is namelijk zo makkelijk nog niet. Sterker nog, het maken van ‘engaging content’ is één van de grootste uitdagingen van de marketeers van vandaag, zo bleek uit de interactieve ochtendsessies van Content Marketing Fast Forward. In een wereld waarin het aanbod van content overweldigend is en elk bedrijf schreeuwt om de aandacht vergt het het uiterste van een bedrijf om boven dit geweld uit te stijgen en de aandacht te krijgen én vast te houden.
Wanneer is content B.A.L.L.S.Y.?
Volgens keynotespreker Jon Burkhart is content B.A.L.L.S.Y. als je alle onderstaande vragen met “Ja!” kunt beantwoorden:
- B (Brave): Neemt jouw content risico’s? Vertelt jouw content de waarheid op een dappere, buitengewone manier?
- A (Actionable): Inspireert het mensen om actie te ondernemen of op een positieve manier de interactie met elkaar aan te gaan?
- L (Likeable): Is het aantrekkelijk, verbindend en zorgt het voor betrokkenheid? Heb je ervan genoten? Voelde je je emotioneel verbonden?
- L (Long-lasting): Hoe onvergetelijk of gedenkwaardig is het? Ben je het volgende week al vergeten of volgend jaar?
- S (Surprising): Verrast het je? Pakt het je aandacht en houdt het deze vast?
- Y (You-centric): Is dit het zoveelste merk dat schreeuwt ‘Kijk naar mij! Kijk naar mij!’ of draait het allemaal om ‘Jou’ oftewel de klant?
Hoe maak je content B.A.L.L.S.Y.?
Ik hoor je denken: “Een enorm budget is dan wel een vereiste zeker?” Niet volgens Ann Handley, één van de andere keynotesprekers. Het gaat eerder om het goed gebruikmaken van je hersenen dan om budget. Volgens Ann moeten we content maken die:
- groter (bigger),
- moediger (bolder)
- en dapperder (braver) is.
Het maakt niet uit wat je verkoopt, het begint bij jouw verhaal. Jouw verhaal is datgene waarmee je je onderscheidt van andere bedrijven. Alleen dán val je als bedrijf op en maak je content die jouw doelgroepen betrekt en verbindt aan jouw bedrijf.
Wees groter en denk breder na over jouw content
Haar eerste punt, letterlijk vertaald ‘groter’, heeft betrekking op breder nadenken over je content. Het gaat niet om jou of jouw bedrijf, maar om jouw klanten of diegenen die jij probeert te bereiken. Wat kun jij voor hen betekenen? Verplaats je in hun wereld en voeg waarde toe voor de mensen die je wilt bereiken.
Een manier om waarde toe te voegen voor je klant is bijvoorbeeld het geven van een training. Je instrueert en onderwijst je klanten waardoor zij zich slimmer voelen en betere keuzes kunnen maken. En laat hen deel zijn van iets groters. Creëer een verhaal waar zij onderdeel van willen zijn. Slimme organisaties volgen niet het gesprek, maar leiden het. Hoewel luisteren wel heel belangrijk is en blijft. Want welke verhalen vertellen bijvoorbeeld de SEO data van je website? Het analyseren van zoekvragen is ook een vorm van luisteren.
Wees moediger en communiceer anders
Ten tweede spreekt Ann Handley over content die ‘moediger’ is. Verval niet in standaard verhalen en sprookjes, maar vertel andere, meer moedige verhalen. Wees een bedrijf dat anders communiceert dan anderen. Vertelt jouw marketing een ander verhaal -vanuit een specifiek oogpunt- dan jouw concurrenten?
Okee, je hebt een ‘eigen’ verhaal en je bent onderscheidend ten opzichte van de concurrenten… Maar wat doe je als je doelgroep niet bereikt wil worden? Vodafone liet zich niet uit het veld slaan toen de doelgroep voor één van hun nieuwe campagnes (de jeugd) onbereikbaar leek. In plaats daarvan trokken zij de stoute schoenen aan en gingen daadwerkelijk met hun doelgroep in gesprek. Vodafone verplaatste zich in de wereld van hun doelgroep en ondervond dat hun doelgroep niet naar hen maar bijvoorbeeld wel naar vloggers van hun eigen leeftijd luisterden. Bekijk deze vlog van Get Owned om te zien hoe Vodafone de inzet van vloggers, het mede laten creëren van content door de jeugd en gaming op een succesvolle manier combineerde.
Een andere, moedige manier om een eigen verhaal te vertellen is door jouw doelgroep zelf content te laten schrijven. Laat je doelgroep op die manier bijdragen aan dat ‘eigen’ verhaal van jouw bedrijf. Een bedrijf als ‘The Animal Rescue Site’ speelt hier op in met de mogelijkheid ‘submit your rescue story’ waarbij de verhalen uiteindelijk ook daadwerkelijk op de website terecht komen en ‘The Animal Rescue Site’ een onderscheidend karakter geven.
Wees dapperder en onderscheid jezelf
Als derde, afsluitende punt moedigt Ann Handley ons aan om content te maken vanuit een dapperder perspectief. Hoe je dat doet? Bijvoorbeeld door de momenten te vinden die belangrijk zijn voor de mensen die jij wilt bereiken. Vind die momenten en licht ze eruit. Denk aan dat moment dat je ’s ochtends op je werk koffie gaat halen bij de automaat of privacy updates. Laatstgenoemde is wellicht geen belangrijk moment maar een mogelijkheid om daar iets origineels mee te doen als bedrijf en op een positieve manier op te vallen.
Als meest geschikte element om dapperheid uit te stralen als bedrijf noemt Ann de tone-of-voice van een bedrijf. Een snelle recap van tone-of-voice leert dat dit bestaat uit 1) wie je bent, 2) waarom je doet wat je doet en 3) hoe het is om met jou om te gaan. Het is misschien wel dé manier om je als bedrijf te onderscheiden en de juiste mensen aan te trekken.
Hoe onderscheidend is jouw bedrijf?
Test: Als het bedrijfslogo overal op je website weggehaald wordt, herken je dan nog steeds je bedrijf?
Aan de slag!
Kortom, speel het niet op veilig maar neem risico’s en wees groter, moediger en dapperder. Be ballsy!
Over de auteur: Jolinde Schravesande
Communicatie is overal, is dynamisch en blijft mij fascineren. Als mensen kunnen we niet zonder communicatie, het is onze verbinding, onze brug naar elkaar. Momenteel werk ik als sales en marketingmedewerker waarbij ik mij richt op het verbinden van Presenter met haar klanten en toekomstige klanten.