Storytelling: onsterfelijk voor je klanten met het juiste verhaal
Dankzij de verhalen uit het verleden hebben we vandaag de dag geschiedenisboeken en kennen we epische verhalen uit vervlogen tijden. Een goed verhaal heeft iets onsterfelijks. Met storytelling kun je een verhaal toepassen in je organisatie. We willen tenslotte allemaal onsterfelijk zijn, toch?
Neanderthalers jaagden in de oertijd op mammoeten. De afgetrokken en afgesneden stukken vlees brachten ze terug naar hun onderkomen in de grotten. Hier wachtten hun hongerige soortgenoten op de onbevreesde jagers. Dit weten we door gevonden content in de vorm van tekeningen in grotten. Een ander oud verhaal is het verhaal van Gilgamesj. Een epos over vriendschap, heldendom en de zoektocht naar onsterfelijkheid dat dateert uit ca. 2100 v.Chr. Dit verhaal kennen we dankzij de archeologische vondst van 12 (versteende) kleitabletten. Het verhaal stond hier met spijkerschrift op geschreven. Verhalen zijn, net als het vertellen van verhalen, tijdloos, onsterfelijk. Tegenwoordig zie je steeds vaker verhalen terugkomen bij organisaties, merken en (bekende) mensen. Wie bijvoorbeeld zoekt op ‘corporate storytelling’ in Google krijgt bijna 6 miljoen zoekresultaten. Storytelling is hot. Streeft jouw organisatie onsterfelijkheid na? Is je merk op zoek naar eeuwige roem? Of wil je je bedrijf door storytelling juist onsterfelijk maken bij je klanten? Met jouw organisatieverhaal en de juiste inzet kun je je onderscheiden van de massa.
Ik storytel, jij storytelt?
Allemaal leuk en aardig. Maar hoe zet je dat in voor je bedrijf als je geen grotten of kleitabletten bij de hand hebt? Hoe moet je beginnen met storytelling? Hoe maak je je organisatie onsterfelijk? In een serie blogs neem ik je mee in de wereld van storytelling zoals wij dat bij Presenter zien.
Wat is storytelling?
Even terug naar de basis. Storytelling komt voor in verschillende vormen en maten. Bij Presenter maken we graag gelijk de link naar content.
Storytelling is een krachtige en effectieve vorm van contentmarketing. Je past verhalen toe om een (organisatie)doel te bereiken. Met storytelling verleid, informeer of amuseer je jouw doelgroep. Het is de ideale manier om mensen te raken, contact te maken, fans te krijgen of de saamhorigheid te vergroten.
Met verhalen kun je:
- mensen motiveren
- herinneringen maken en herleven
- een boodschap (of organisatiedoelstelling) uniek maken
- een emotionele band creëren
- betekenis geven aan informatie
Met een goed verhaal kun je je doelgroep aan je binden. Als de doelgroep zich kan vinden in of zich kan identificeren met jouw verhaal en de oplossing voor zijn probleem, kun je een langdurige relatie met de doelgroep opbouwen. Hoe mooi zou het zijn als jouw doelgroep jouw verhaal doorvertelt en deelt met zijn/haar netwerk. Verhalen zijn er
immers om verteld te worden.
Storytelling het begin: er was eens…
Ben je nieuwsgierig naar storytelling maar weet je niet hoe je moet beginnen? Of ben je bang dat je geen verhaal hebt? Dan kan ik je gelukkig snel geruststellen. Iedereen heeft een verhaal. Ook jouw organisatie. Het eerste wat je moet doen, is op zoek gaan naar jouw unieke verhaal. Bepaal vervolgens hoe je dat fantastische verhaal vertelt. Je onderzoekt welke verhalen in jouw organisatie je kunt gebruiken voor storytelling. Ga vervolgens op zoek naar verhalen op de werkvloer, bij collega’s, klanten, leveranciers, concurrenten en relaties. Stel vragen als:
- Hoe ben je met je bedrijf begonnen?
- Wat drijft je?
- Waar kom je vandaan?
- Waar draait het allemaal om?
- Is het grappig?
- Wat heb je meegemaakt?
- Waar worstel je mee?
Als je deze vragen weet te beantwoorden weet je ook het soort verhaal dat het beste past bij jouw organisatie (oorsprong, grappig, geschiedenis, strijd, overwinning).
De 7 ingrediënten van elk verhaal
Er zitten een aantal vaste onderdelen in een verhaal. Een verhaal heeft:
- een hoofdpersoon (de (anti)held, protagonist)
- een tegenstander (of negatieve factor, antagonist)
- een begin, midden en een einde
- één verhaallijn met daarin een ontwikkeling
- omslagpunten, de momenten dat een ontwikkeling wordt ingezet door een keuze van de protagonist
- een positieve factor (helper en/of mentor)
Vertel een authentiek verhaal
Maar let op! Storytelling is meer dan alleen maar een verhaal vertellen. Was storytelling een aantal jaar geleden vooral gericht op corporate stories: De managementverhalen die de identiteit en de doelen van de organisatie weergaven en die in opdracht van het managementteam werden gemaakt. Tegenwoordig wil de doelgroep graag dat je hem begrijpt. De doelgroep wil zien dat jouw organisatie snapt waar de doelgroep mee worstelt. Dat je organisatie juist bestaat omdat het de oplossing voor die worsteling heeft.
En die doelgroep laat zich niet graag in de maling nemen. Ga dus niet een prachtig verhaal verzinnen of door iemand laten verzinnen. Zorg dat het een echt en authentiek verhaal is. Je doelgroep stelt niet alleen eisen aan je eerlijkheid, maar ook aan je openheid.
Hoe je een verhaal vertelt
De mogelijkheden om content te verspreiden zijn de laatste jaren exponentieel gegroeid. Er zijn veel manieren bijgekomen om een verhaal te vertellen. Dat is gelijk de volgende stap in het storytellingproces. In mijn volgende blog leg ik uit welke strategische aanpak het beste past bij jouw verhaal en welke kanalen je kunt inzetten voor je storytelling.
Headerfoto: Pixabay / Ann Gordon
Mooi! Ik ben fan van storytelling! Zelfs als iedereen storytelling gaat inzetten, blijft jouw authentieke verhaal uniek. Je bezoeker leert je beter kennen, dat levert kwalitatieve leads op.
Hoi Judith, bedankt voor je reactie. Leuk om te horen dat je, net als ik, fan bent van storytelling. Binnenkort volgt er een blogpost over crossmedia en transmedia storytelling, twee manieren om je verhaal te vertellen.