Wanneer heeft contentmarketing meerwaarde?
Contentmarketing kan een krachtig instrument zijn om je organisatiedoelstellingen te bereiken. Maar welk probleem lost contentmarketing eigenlijk op? Welke waarde voegt dit instrument toe aan je organisatie? Een contentmarketing-waardepropositie helpt je deze vragen te beantwoorden en de juiste keuzes te maken. Zo weet je zeker dat je contentmarketing waarde toevoegt.
Een waardepropositie kan je helpen om helder te krijgen welk probleem je met contentmarketing hoopt op te oplossen. Mensen grijpen vaak naar het instrument van contentmarketing, wanneer klassieke manieren van vermarkten niet meer of onvoldoende werken. Een soort duizenddingendoekje dus. Maar contentmarketing is geen duizenddingendoekje. Het is een precisie-instrument dat alleen van waarde is wanneer je het gebruikt voor de juiste doelen. Alleen zo kun je de investeringen in contentmarketing terugverdienen.
Om contentmarketing effectief in te kunnen zetten, moet je verder kijken dan het blind behagen van je doelgroep. Wat vaak wordt vergeten is, is dat je eigen organisatie net zo goed een klant is van de online afdeling. Maak daarom niet alleen een waardepropositie voor je klanten, maar ook voor de klanten in je eigen kantoortuin. Want organisatiedoelstellingen zijn immers net zo belangrijk als de behoeftes van je klant.
Wanneer is contentmarketing het juiste middel
Hoe weet je of contentmarketing het juiste gereedschap is om je organisatiedoelstellingen te bereiken. Als je de volgende drie vragen kunt beantwoorden, dan zou contentmarketing wel eens je weapon of choice kunnen zijn. Als het antwoord op alle vragen ‘ja’ is, dan weet je zeker dat contentmarketing je helpt je organisatiedoelstellingen te bereiken.
1. Lost het een probleem op?
Contentmarketing komt vaak om de hoek kijken als er iets kapot is. Je verkoopt minder producten, je salesmensen krijgen minder leads via online kanalen en het beeld dat mensen van je organisatie hebben, strookt niet met de uitstraling die je graag hebt. Contentmarketing is een middel dat je kan helpen om deze problemen op te lossen. Een goed voorbeeld hiervan is ikgastarten.nl van de Rabobank. De bank gaf elk jaar veel geld uit aan advertenties met als doel nieuwe zakelijke klanten te werven en meer financiële diensten te verkopen aan bestaande klanten. De ROI van die campagnes was echte onvoorspelbaar en het was elk jaar weer een verrassing wat er uit de tunnel kwam. Ikgastarten.nl is een contenthub voor ondernemers vol praktische tips en informatie waar zij op zitten te wachten. Dankzij de eenmalige investering in dit contentplatform, is de bank beter in staat leads te genereren en zo meer nieuwe klanten te werven. Bijkomend voordeel: bestaande klanten zijn tevredener omdat ze online goed antwoord krijgen op voor hen relevante vragen.
2. Is dit probleem urgent?
Niet elk probleem hoeft direct opgelost te worden. Als de open rates en click trough-rates van je wekelijkse mailing afnemen, hoeft dit niet direct te duiden op een urgent probleem. Het heeft pas urgentie als je door die dalende cijfers, je conversiedoelstellingen niet meer haalt. Dan kan contentmarketing je helpen om bijvoorbeeld nieuwe leads te genereren. Bepaal eerst of het probleem dat je op wil lossen urgentie heeft. Contentmarketing is een tijdsintensief middel dat op lange termijn het meeste oplevert wanneer je het inzet om ‘need-to-have’-doelstellingen te bereiken. Een goed voorbeeld hiervan is Etsy: een online marktplaats voor thuisgemaakte dingen en vintage kleding, tassen en sierraden (en nog veel meer). Etsy bestaat bij de gratie van verkopers en kopers. De site valt of staat met een kwalitatief goed aanbod van producten en klanten die er graag komen. Daarom zet Etsy op haar blog verkopers in het zonnetje, publiceren ze handleidingen over hoe je een bepaalde muts kan breien en geven ze tips hoe je je slaapkamer Etsy-proof in Valentijns-stemming kunt brengen. Als Etsy zijn leveranciers en klanten niet inspireert, komen ze niet meer terug. Contentmarketing is daarom noodzaak.
3. Is er geen andere of effectievere oplossing voorhanden?
Contentmarketing is slechts een van de gereedschappen die je kunt gebruiken om een contentprobleem op te lossen. Contentmarketing kan je bijvoorbeeld helpen om beter vindbaar te zijn in zoekmachines als Google. Maar het is niet de enige manier. Misschien is beginnen met zoekmachine-optimalisatie (SEO) van de content op je corporatie website wel goedkoper en effectiever. Als dat wel het geval is, dan kan contentmarketing (lees: een klantgerichte diversificatie van je content), je helpen om beter vindbaar te zijn.
Maak een prototype en stel doelen
Wanneer je de bovenstaande positief hebt beantwoord, dan kun je aannemen dat contentmarketing je kan helpen om je organisatiedoelstellingen te bereiken. Om goed vinger aan de pols te kunnen houden, is het nu zaak om je aanname (contentmarketing helpt me om probleem x op te lossen en daarmee doelstelling y te bereiken), te toetsen. Dit kun je zo klein of groot maken als noodzakelijk. Begin in elk geval met een heldere hypothese. Bepaal zo helder en smart mogelijk welk probleem je gelooft dat contentmarketing oplost. Bepaal vervolgens wat er nodig is om je aanname te toetsen. Wat moet je doen om je aanname in de praktijk te brengen. Welke middelen (mensen, content, data, geld) heb je nodig om je doel te bereiken? Meet vervolgens wat je contentmarketing doet, stel relevante kpi’s vast en meet alles wat je doet. Bepaal ook je kritische succesfactoren: wanneer en levert je contentmarketing genoeg op om vast te kunnen stellen, dat contentmarketing daadwerkelijk bijdraagt aan je organisatiedoelstellingen.
Welk probleem lost contentmarketing voor jou op?
Een waardepropositie is een handige manier om vast te stellen welk businessprobleem contentmarketing oplost. Welk probleem lost contentmarketing voor jouw organisatie op?
Over de auteur: Sjors Bos
Goede content is relevante content.