Eerst het design of eerst de content?
Design first of content first: beter is het om gewoon samen door één deur te gaan. Design en content zijn namelijk niks zonder elkaar. Een design is functieloos zonder content en content kan flink lijden onder een slecht design. Designers en contentspecialisten zouden daarom vaker nauw moeten samenwerken voor de lancering van een nieuwe website of functionaliteit. Het liefst in een multidisciplinair team met een schrijver, een designer, een developer, een interactieontwerper en een projectleider.
Design first
Als je webredacteur, schrijver of online communicatiespecialist bent, dan is het vast wel voorgekomen dat een designer tegen je zei: ‘Hier heb je het design. Er moet nog tekst en een plaatje in’. Grote kans dat je een oplossing moest vinden voor één van de volgende situaties:
- Het design komt niet meer goed uit de verf nu de mock-up met content is gevuld
- De tekst past niet in de ontworpen call-to-action-button
- Er is geen bruikbaar beeld beschikbaar waardoor je noodgedwongen lelijke stockfoto’s moet gebruiken
Met dit soort situaties krijg je te maken als er wordt gewerkt vanuit het principe ‘design first’. Design kan er prachtig uitzien maar het moet wel werkbaar en vulbaar zijn. Het maakt voor een designer niet uit of er een design moet komen voor een lorem ipsum-tekst of daadwerkelijk de juiste tekst. Het gaat om het aantal tekens, de grootte van het font, het aantal pixels en of alles mooi uitlijnt. Een mock-up is een designvoorbeeld en de problemen doen zich voor als die mock-ups echte templates zijn geworden en iemand moet die gaan gebruiken. Dan kom je er opeens achter dat er te weinig tekens zijn voor een geschikte kop, dat je graag een introductietekst wilde hebben bij een formulier, of dat je een stap tussen bepaalde processen wilde hebben. Om deze en legio andere redenen zou je kunnen denken: ‘het belangrijkste eerst; de content’. Maar is dat wel zo?
Content first
Bill Gates verkondigde het al in 1996: “Content first”. Content is immers de reden waarom bezoekers naar je website komen, zich inschrijven voor je nieuwsbrief of je volgen op social media. Waarom is content anno 2015 vaak het laatste waaraan gedacht wordt bij een websiteredesign of het ontwerpen van een nieuwe functionaliteit? Jammer dat er weinig tijd en energie gestoken wordt in een andere oplossing dan een lorem ipsum. Het lijkt wel of er bij 90% van de online projecten het design nog steeds eerst komt. Dit willen we als contentspecialisten niet meer, maar is ‘content eerst’ wel de juiste werkwijze?
Als je een website ‘content first’ gaat opzetten, moet je natuurlijk wel weten wat de content gaat zijn. Tekst, afbeeldingen, video’s en meer. En dan? Content is dynamisch. En we gaan steeds meer toe naar een dynamische online omgeving; personalisatie speelt een steeds grotere rol, een responsive website is een vereiste voor een hogere Google-ranking, content moet constant vernieuwd, ververst en up-to-date gehouden worden. Kortom, de ideale wereld waarin content een statisch, vaststaand gegeven is, bestaat niet. En dus is ‘Content first’ ook niet de heilige graal. Content is daarvoor te veranderlijk is en misschien wel verouderd op het moment dat het design af is. Wat dan wel?
Designers en contentspecialisten: verenigt u
Als designers, schrijvers, developers en interactieontwerpers afzonderlijk aan bijvoorbeeld een nieuwe websitefunctionaliteit werken dan hebben ze ieder een beeld van het eindresultaat. Ken je dat verhaal van de 5 blinde mannen die aan een olifant mogen voelen en vervolgens moeten vertellen wat ze denken dat het is? De blinde man die aan de slurf voelt denkt dat het een slang is. Een ander denkt dat het een tapijt is, omdat hij aan het oor van de olifant voelt. De derde zit aan de poot en denkt dat het een boom is. Degene die aan de buik voelt denkt dat het een muur is. En de laatste vermoedt dat het een touw is omdat hij aan de staart van de olifant voelt. Mijn advies is daarom voor aanvang het gewenste eindresultaat concreet te benoemen. Zo kom je aan het einde niet voor verrassingen te staan.
Door samen te werken voorkom je dat je net als de blinde mannen bij de olifant een compleet ander beeld hebt van het project en de oplossing dan je collega. Dit doe je door bijvoorbeeld altijd iemand in het scrum-team te zetten die de contentbelangen bewaakt. Of ga letterlijk als designer en schrijver naast elkaar zitten en ga aan het werk. Een aantal voorwaarden voor een succesvolle samenwerking van een multidisciplinair team:
- Werk volgens een iteratief model. Dit houdt in dat je allemaal aan hetzelfde werkt. Dit heeft de voorkeur boven een watervalmodel. Zo kan de contentmanager op tijd meedenken en voorkom je dat die het afvoerputje wordt.
- Vertrouw als contentspecialist op de keuzes van een designer. Hij of zij is tenslotte ook een professional en heeft kennis van zaken. Focus je vooral op wat de uitkomst moet zijn en laat je smaak je niet in de weg zitten. ‘Vind ik niet mooi’ is nooit een valide argument. Laat de content shinen, maar laat het aan de designer hoe alles in elkaar past op de meest esthetische manier.
- Neem als designer de argumenten van de contentverantwoordelijk ook serieus. Degene die daadwerkelijk de website gaat vullen met informatie weet ook vaak welke linkteksten goed werken of hoe een bezoeker het beste een formulier invult.
- Stel als contentspecialist ook kritische vragen. Hoeveel tekens passen daarin, waarom moet er perse een button in dat veld, waar kan ik een afbeelding of een video plaatsen? Toon je kennis en ervaring.
- Bouw evaluatiemomenten in. Plan om een bepaald aantal weken een meeting waarbij iedereen laat zien waar ze mee bezig zijn. Zo is er ruimte voor eventuele aanpassingen en is iedereen op de hoogte van de vorderingen. Dit voorkomt scheve gezichten en last minute verrassingen.
- Maak gebruik van persona’s. Zowel schrijvers als designers kunnen hier gebruik van maken. Zo zorg je ervoor dat iedereen het over dezelfde doelgroep heeft.
- Zet altijd de informatiebehoeften van je websitebezoekers voorop. Hier maak je het uiteindelijk voor.
Werk je zelf in een multidisciplinair team en wil je je ervaringen delen, laat het me dan weten! Of ben je het totaal niet met me eens? Ik ben ook heel benieuwd wat voor jou het beste werkt.
Afbeelding: TwinfieldInternational
Over de auteur: Femke Koning
Als contentspecialist bij Presenter combineer ik mijn passie voor taal met mijn mateloze fascinatie met alles wat met online te maken heeft. Het liefste ben ik bezig met conversie-optimalisatie, usability, beeldredactie en ecommerce.