De ultieme samenwerking tussen marketing en content: vier tips

Het komt je vast bekend voor: je collega’s van afdeling marketing gaan een nieuwe campagne lanceren. Zij hebben een design laten maken, regelden het drukwerk en briefden indien nodig zelfs retail nog. Maar dan, vlak voor de livegang, moet de webredactie snel de reeds opgestelde tekstjes en plaatjes online zetten. Juist op een moment dat het jou niet uitkomt. En de teksten zijn eigenlijk niet zoals het online hoort.

Helaas is dit voor veel webredacteuren de dagelijkse realiteit. Het loont dus om je als contentspecialist al eerder te mengen in zo’n proces. Maar hoe zorg je nou voor de perfecte synergie tussen de webredactie en marketing? Ga het gesprek aan met je collega’s! Overtuig ze van het belang van jouw rol met de onderstaande argumenten.

1. Een contentspecialist kent alle mogelijkheden (en beperkingen) op de website

Marketeers hebben vaak mooie plannen. Ludieke acties, nieuwe designs, een andere tone of voice… Natuurlijk is dat prachtig als het gaat om een bepaalde actie. Maar: past het ook binnen de contentformule en de contentstrategie?

Dit is waar jij als webredacteur het verschil kan maken. Jij kan er immers gelijk voor zorgen dat de bedachte actie of marketingstrategie hier naadloos op aansluit. Zonder dat de tekst vlak voor livegang nog snel aangepast moeten worden. Al vroeg in het proces denk je mee over bestaande teksten, schrijf je nieuwe teksten en zorg je voor passende afbeeldingen. Zo verzorg je de ultieme samenwerking van marketing en content.

2. Een contentspecialist is goed op de hoogte van wat conversie oplevert

Als contentspecialist ben je van alle markten thuis. Een spin in het web. Het schaap met de vijf poten. Naderhand monitor je het werk en kijk je wat er beter kan. Je weet dus wat werkt en bent daardoor volledig op de hoogte van wat conversie oplevert op de website. Wellicht werk je ook met Google Analytics, zodat je marketing kan laten zien wat bezoekers online doen.

Allemaal belangrijke zaken als het op marketing aankomt. Een actie moet immers bekeken worden door de doelgroep. Je controleert bijvoorbeeld of de content binnen de toptaken past waardoor het wellicht een prominente plek op de website kan krijgen.

3. Een contentspecialist kan zelf een (online) marketingbriefing invullen

Als contentspecialist is tekst jouw vakgebied. En dat is niet voor niks: je hebt ervoor gestudeerd, je hebt er de nodige ervaring mee. Het is daarom erg prettig als briefings nog niet letterlijk gemaakt zijn, maar je nog de vrijheid geven te sleutelen aan de teksten. Jij kunt er met jouw expertise immers een uitstekende tekst van maken.

Zorg er daarom voor dat je betrokken wordt bij het (online) marketingproces. Je kunt dan gelijk jouw kennis toepassen op de teksten. Dat komt vaak dubbel van pas: het scheelt marketing werk, en het zorgt ervoor dat de teksten gelijk goed zijn.

Hetzelfde geldt uiteraard op het gebied van visuele content. Jij weet welke afbeeldingen (of video’s) je het beste kunt inzetten. Ook kun je het verschil maken door bijvoorbeeld teksten niet in een afbeelding te gebruiken, maar als content. Zo maak je de actie beter vindbaar (SEO).

4. Een contentspecialist heeft het totaaloverzicht

Als contentspecialist heb je het totaaloverzicht over wat er gedaan moet worden. Zo bevatten briefings de wensen met betrekking tot de reguliere website, maar nemen deze niet altijd de mobiele site mee. Voor die site moeten soms nieuwe (kortere) teksten komen, of nieuwe afbeeldingen. Als expert vul jij in samenwerking met marketing de briefing aan en bewaar je het overzicht. Zo maak je tevens de bedachte actie nog effectiever.

Samenwerken als toverwoord

Kortom: de samenwerking tussen de (online) marketingafdeling en de contentspecialisten van de webredactie is heel belangrijk. Niet in de laatste plaats omdat beide vakgebieden elkaar steeds dichter naderen (of zelfs overlappen). Maar ook omdat het van belang is om niet op elkaars stoel te gaan zitten. Zo verzorg je een perfecte werksituatie: door samenwerking maak je elkaars werk makkelijker en je eigen werk efficiënter. Op naar een ideale toekomst!

Over de auteur: Fleur Gorissen-De Paauw

Online communicatie biedt ongekende mogelijkheden je content optimaal in te zetten. Als online specialist bij Presenter schrijf, analyseer en optimaliseer ik krachtige content voor verschillende klanten. Ik blog over mijn ervaringen.

Tags: content, marketing



Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond