social media ambassadeurs

Je social media-bereik verdubbelen? Maak ambassadeurs van je werknemers

Verdubbel het bereik en de volgers van jouw organisatie dankzij de fans die je al in huis hebt: je werknemers! Blijft het aantal volgers en je bereik op social media achter ondanks een goede social media-strategie en interessante berichten? Maak dan gebruik van social media ambassadeurs.

Potentiële nieuwe volgers

Anno 2017 stijgt het gebruik van de verschillende social media-kanalen in Nederland nog steeds. Zowel het totale aantal profielen als het dagelijks gebruik. Onder je werknemers zitten dus ongetwijfeld ook gebruikers van een of meerdere kanalen. En omdat elke werknemer andere persoonlijke volgers heeft, zijn dat heel veel nieuwe potentiële volgers voor jouw bedrijfskanalen.

Social media ambassadeurs, hoe maak je die?

Hoe krijg je nou je medewerkers zover dat ze als ambassadeur voor je aan de slag gaan? Het antwoord is simpel: door het aan je medewerkers te vragen. Als je bijvoorbeeld een vacature hebt binnen je organisatie, kun je aan je werknemers vragen of ze deze op LinkedIn willen delen om zo het bereik te vergroten. Het is wel belangrijk dat je geen vaste tekst meegeeft, het moet natuurlijk een post van de werknemer zelf blijven. Onze collega Erik Pot deelde bijvoorbeeld een vacature op LinkedIn waarbij hij zijn eigen ervaring toevoegde aan het bericht.
LinkedIn post over vacature
Als jouw bedrijf evenementen organiseert of bezoekt, dan is dat natuurlijk een mooie gelegenheid om berichten op je eigen bedrijfskanalen te plaatsen. Maar kies er ook eens voor om berichten te delen van werknemers die er zelf voor hebben gekozen om iets te plaatsen. Zo toon je waardering richting je werknemer en krijg je variatie in je tijdlijn.
Retweet werknemer bij eventbezoek

Een kijkje achter de schermen

We schreven al eerder over het nut van ephemeral stories, waarbij een werknemer tijdelijk jouw social media-kanaal overneemt voor een kijkje achter de schermen. Maar bij het overnemen van het bedrijfskanaal voel je toch druk om per se meerdere berichten te plaatsen die dag. In wezen zijn de berichten die werknemers op hun persoonlijke kanalen over hun werk plaatsen precies hetzelfde als de ephemeral stories. Deze berichten hebben over het algemeen een minder ‘geforceerd’ gevoel omdat iemand ze post op het moment dat degene iets interessants te delen heeft. De persoonlijke berichten geven dus toch een kijkje achter de schermen, zonder dat je iemand dwingt om de hele dag bezig te zijn met berichten posten.
Retweet dagelijkse bezigheden werknemer

Als vanzelf

Natuurlijk hoeven niet alle werknemers actief te worden op social media voor jouw organisatie. Zijn je werknemers uit zichzelf al aanwezig op social media? Dan is het posten van berichten vaak al iets waar ze in hun dagelijks leven mee bezig zijn. In het begin is misschien een klein zetje nodig, maar op een gegeven moment zal het vanzelf gaan. Zo worden je werknemers social media ambassadeurs. En krijg je een mooi samenspel van berichten, zowel via de bedrijfskanalen als via de persoonlijke kanalen van je ambassadeurs.

Instagram posts social media ambassadeurs en bedrijfskanaal

 

Headerafbeelding via Pixabay

Over de auteur: Anniek Mulder

Dankzij mijn studie Vertalen kijk ik met andere ogen naar taal. De verschillende betekenissen van één woord afhankelijk van de context. Hoe het veranderen van een zin de betekenis van een tekst volledig kan veranderen. Dit zijn dingen waar mijn hart sneller van gaat kloppen. Ook de verschillen tussen talen als Engels en Nederlands maken mij bewuster van de mogelijkheden die een taal ons biedt. Ik houd me graag bezig met doelgroepanalyse en het ‘vertalen’ of herschrijven van een tekst voor een doelgroep. Daarnaast kijk ik naar hoe het beeldgebruik aansluit op de content en hoe hierin winst behaald kan worden.

Tags: social media strategie, Social Media, ambassadeur, social media bereik



2 reacties op dit artikel
  • Shar zegt:

    Wat voor incentives of vormen van beloning zou je adviseren wanneer werknemers een extra steuntje in de rug nodig hebben om berichten voor de organisatie te delen?

    • Anniek Mulder zegt:

      Er zijn verschillende tools beschikbaar die door middel van gamification het delen van berichten leuker maken. Smarp en Sociabble zijn hier goede voorbeelden van. De ervaring leert dat dit soort beloningssystemen erg goed werken.

Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond