Tinder en conversie-optimalisatie

Tinder en je website: conversie-optimalisatie voor de juiste klik

We swipen ons suf in het dagelijks leven. We scannen nieuwskoppen, skippen Spotify-liedjes, en hebben geen geduld meer voor tv-series met reclame tussendoor. Hoe zorg je er dan voor dat je een kwalitatieve match haalt uit een datingprofiel als Tinder? De lessen die we uit conversieoptimalisatie toepassen voor websites kun je natuurlijk ook gebruiken voor je online dating-life. Ben je al voorzien van een relatie? Gebruik deze Tinder-conversietips dan voor je andere online communicatie.

14 februari is het Valentijnsdag. De dag van de liefde. Maar liefde is in deze moderne tijd moeilijk te vinden lijkt het wel. De vluchtigheid van hoe wij informatie consumeren is ook toegeslagen op het daten en het vinden van de ware. Dating-apps en online datingsites zouden hier een uitkomst voor moeten bieden. Een partner vinden online is namelijk niet meer iets om je voor te schamen. Er zijn al legio huwelijken en liefdesbaby’s voortgekomen uit dating-apps als Badoo, Tinder of Happn. Lukt het jou maar niet om een kwalitatief goede match te vinden via Tinder? Bekijk je profiel dan eens met een conversie-optimalisatieblik.

Wie is je doelgroep?

De belangrijkste vraag voor conversie-optimalisatie: voor wie doe je het allemaal? Je doelgroep heeft namelijk alles te maken met hoe en wat je communiceert. Welke tone-of-voice gebruikt je doelgroep? Wat zijn de interesses van degene die je wilt bereiken? Voordat je met Tinder of een andere dating-app of –website begint is het slim om te bedenken wat voor een partner je wilt aantrekken. Als je op zoek bent naar de liefde van je leven dan communiceer je dit anders dan wanneer je alleen maar op zoek bent naar one-night-stands. Als je als vrouw valt voor mannen in pak, dan maak je meer kans op een match met zo iemand als je zelf een profielfoto hebt waar je wat netter op gekleed staat. Een prominent decolleté kan natuurlijk, maar bedenk je wel wat je daarmee communiceert. Waarschijnlijk heb je dan wel veel matches, maar ofde man van je dromen er ook tussen zit? Weet je niet wie je doelgroep is? Bekijk dan eens het MBTI-model.

Verwachtingsmanagement

Meer Tinder-matches met conversie-optimalisatie

Voeg een foto toe waar je helemaal op staat

Wees eerlijk, vertel of laat zien wat mensen kunnen verwachten. Wanneer je een shirt koopt via een online shop en de maten of kleuren komen niet overeen, dan stuur je het waarschijnlijk terug. Hetzelfde geldt voor je datingprofiel. Je hebt er niks aan als je je date tegemoet loopt en het blijkt dat je 1.20 meter bent in plaats van 1.90 meter. Dan is die persoon waarschijnlijk meteen op je afgeknapt en krijgt die spontaan een telefoontje na het eerste drankje dat de huiskat op sterven ligt. Het is daarom verstandig om een profielfoto te hebben zonder Instagram-filter, en een foto toe te voegen waar je helemaal op te zien bent. Ook kan je in je profieltekst precies vertellen wie je bent, wat je doet en waarom je op Tinder zit en natuurlijk wat voor een date je zoekt. Het kan zijn dat je minder matches hebt, maar uiteindelijk gaat het er om dat je iemand vindt die langere tijd met je wil doorbrengen.

 

Doe onderzoek

Vraag na bij je doelgroep waar ze op zitten te wachten? Wat spreekt hen aan? Hoe willen ze benaderd worden? Laat met andere woorden je profiel aan een vriend(in) zien. Vraag om feedback hoe je het anders zou kunnen doen om het juiste type persoon aan te trekken. Doe dit bij voorkeur niet aan 1 persoon, maar aan meerdere. Zo heb je een zo duidelijk mogelijk beeld van wat je doelgroep vindt. Ook zou je je profiel kunnen A/B-testen. Natuurlijk niet simultaan, maar pas een dag lang 1 ding aan op je profiel en kijk wat de resultaten zijn. Heb je juist meer of minder matches? Heb je meer matches, dan laat je het zo en pas je eventueel iets anders aan. Heb je minder? Dan zet je alles weer terug naar de oude situatie.

Duidelijkheid

Conversieoptimalisatie kun je ook toepassen op Tinder

Jolige of onduidelijke foto’s kunnen verkeerd overkomen

Niemand houdt van onduidelijkheid. Bij een webwinkel wil je precies weten wat je krijgt. Hoe ziet het product eruit? Wat zijn de verzendkosten? Wanneer ik kan ik het thuis verwachten? Mensen hebben zo weinig tijd om lappen tekst te lezen of alle foto’s te bekijken. Met een datingprofiel is dat net zo. Je hebt bij Tinder minder dan een seconde om iemands aandacht te trekken. Een onduidelijke of geen profielfoto van jezelf? Een zonnebril op? Of een foto die ook als agressief of te jolig geïnterpreteerd kan worden? Geen profieltekst? Grote kans dat de meeste mensen geen interesse hebben en naar links swipen. Als je een Instagram-account hebt, voeg die dan toe aan je Tinder-profiel. Zo kan iemand net iets meer zien wat voor een persoon je bent en wat je allemaal doet in het dagelijkse leven.

 

 

Benadruk Unique Selling Points (USP’s)

Haal meer uit Tinder met conversie-optimalisatie

Laat zien wat je passie is

Als bedrijf is het belangrijk om de usp’s van je organisatie, product of dienst te benadrukken. Het maakt in een oogopslag duidelijk waarom ze juist bij jou moeten zijn. Dit geldt ook voor je datingprofiel. Wat maakt jou zo interessant en uniek? Waar heb je een passie voor? Wat maakt jou anders dan al die andere mensen? Zet dit kort en bondig in je profieltekst of laat het zien in een foto. Ben je een LP-verzamelaar, laat dan een foto zien van een aantal van je favoriete albums. Fotografeer je graag, schrijf het in je profieltekst of laat het zien met een foto. Hou je van arthouse-films? Noem een paar die je zo weer zou willen zien. Zo vind je eerder iemand die bij je past.

 

Analyseren, aanpassen en herhalen

Om ervoor te zorgen dat je optimale conversies behaalt, analyseer dan hoe het nu gaat. Denk je dat je er meer uit kan halen? Pas dan aan waar nodig en bekijk de resultaten. Blijf dit doen om het beste uit je website, maar ook uit je dating-life te halen.

Dit zijn maar een aantal tips die je kunt toepassen om je website of Tinder-profiel te optimaliseren. Ik ben heel benieuwd naar jouw tips en trucs! Laat het in een reactie achter.

 

Afbeeldingen: pexels.com

Over de auteur: Femke Koning

Als contentspecialist bij Presenter combineer ik mijn passie voor taal met mijn mateloze fascinatie met alles wat met online te maken heeft. Het liefste ben ik bezig met conversie-optimalisatie, usability, beeldredactie en ecommerce.

Tags: optimalisatie, conversie, conversie-optimalisatie



Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond