Contentspecialisten: claim je plek aan tafel

Dat experience designers, visual designers en programmeurs vaak al vanaf het begin betrokken zijn bij een nieuwe website ligt voor de hand. Maar waarom zijn copywriters en contentspecialisten niet altijd vanaf het begin bij een nieuwe site betrokken?

De website is opgeleverd. Een mooi design. Lekker responsive. De site is helemaal van nu. En dat was nodig ook. Tijd om de nieuwe site te vullen met content dus. Maar wat schetst je verbazing. De content past helemaal niet binnen die o zo mooie site. En ook functioneel is er onvoldoende rekening gehouden met de rol en functie van content. En omdat het geen optie is om de site opnieuw te ontwerpen en te bouwen, is het contentteam (en dus ook je doelgroep) kind van de rekening. Want nu moet de content zo gemaakt worden dat hij binnen de nieuwe site past, niet om maximaal effectief te zijn.

Dat experience designers, visual designers en bouwers al vanaf het begin betrokken zijn bij het ontwikkelen van een nieuwe website ligt voor de hand. Voor contentspecialisten en copywriters is er nog niet vanzelfsprekend een plekje gereserveerd aan tafel. Webdeveloper Phil Hawksworth één van de sprekers op de Dutch Digital Day, noemde ook content als disciplines die vanaf het begin mee zouden moeten denken. En terecht.

User experience ook afhankelijk van content

Content is namelijk net zo belangrijk en creatief als het design, de user experience en de technologie van een website. Goede content vergt immers creativiteit en de user experience is ook deels afhankelijk van de kwaliteit van de content. De verschillende disciplines die betrokken zijn bij de ontwikkeling van een site kunnen niet zonder elkaar. Sterker nog: ze versterken elkaar. Daarom is het belangrijk dat contentspecialisten en copywriters al vanaf het begin een plek aan tafel claimen.

Stel je een website zonder tekst voor. Aantrekkelijk design. En technisch state of the art. Prachtig natuurlijk, Maar zonder goede content is een website ook maar een cms met een mooie front end. Design kan niet zonder techniek. En techniek kan niet zonder content. En content kan weer niet zonder design. Alle aspecten samen maken van een site een goede site. Wanneer de verschillende aspecten van de site elkaar versterken, dan heb je pas een website die bijdraagt aan je doelstellingen.

Kruisbestuiving contentspecialisten techneuten ontwerpers

Vroege kruisbestuiving

Voor de optimale mix van design, techniek en content, moeten contentspecialisten al in het beginstadium niet alleen betrokken zijn bij het creatieve proces, maar ook in de keuzes die worden gemaakt in de techniek en de user experience. Zo voorkom je dat er keuzes worden gemaakt waarover niet is nagedacht vanuit het oogpunt van content en kun je de gebruiker van de site de beste service bieden.

Natuurlijk zal je altijd compromissen moeten sluiten, bijvoorbeeld vanwege technische mogelijkheden en onmogelijkheden. Vanaf het begin meedenken zal je helpen om inzicht in de invalshoek en prioriteiten van andere disciplines te krijgen, maar geeft je ook de kans om begrip creëren voor je eigen vak.

Door samen na te denken vanuit verschillende invalshoeken, kunnen we grenzen verleggen en de optimale website maken voor de gebruiker. Daar doen we het uiteindelijk allemaal voor.

Over de auteur: Chrisje de Vries

Gebruiksvriendelijkheid is volgens mij cruciaal voor iedere website. Een bezoeker wil snel en gemakkelijk de informatie vinden waar hij naar op zoek is en een organisatie wil haar boodschap overbrengen. Bij Presenter verwerk ik deze doelen en wensen in goede content want schrijven, redigeren en informatie ordenen doe ik graag.  



1 reactie op dit artikel
  • Désirée zegt:

    Mooi bericht. Complimenten Chrisje.

Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond