De voordelen van bloggen

Overweeg je om te gaan bloggen voor jouw onderneming? Goed idee. Bloggen is een vorm van content marketing: je licht een tipje van de sluier op over jouw dienst of product. Daarnaast wil je vindbaar zijn. Google vindt het belangrijk dat websites regelmatig nieuwe content krijgen. Een blog bijhouden is dan ideaal. Vraag jezelf dus niet af of je de tijd hebt om te bloggen. Waarom zou je dus niet bloggen? Hieronder een paar voordelen om regelmatig te bloggen.

 

Pakkende blogs schrijven waarmee je de zichtbaarheid bij je doelgroep vergroot? Of juist hulp nodig bij het opzetten van een goedlopende blog? Bekijk onze blog diensten.

 

1. Een perfecte plek om je originele content te plaatsen

Je wilt dat je bedrijf opvalt. Een blog is de perfecte plek om te laten zien waarom (toekomstige) klanten jou moeten kiezen in plaats van je concurrenten. Zie het als een directe connectie met je doelgroep. Geef relevante informatie, zoals handige tips of nieuws over projecten waar je aan werkt.  Zo wordt je blog een waardevolle bron van informatie, die jou en je werk vertegenwoordigt. Denk vanuit de (potentiële) klant: laat je expertise blijken.
Vanuit SEO-oogpunt is het daarbij belangrijk om originele content te plaatsen. Net als op je website, leidt originele content tot een hogere ranking in Google.

2. Personal branding

Als mensen je blog lezen (en de inhoud aannemelijk vinden) zien ze jou als expert in jouw vakgebied. Maak hier gebruik van, en laat zien wie je bent en waar jij in het bijzonder waarde aan hecht. Onderscheid jezelf en jouw toegevoegde waarde. Informeer je lezers over het hoe en waarom jij de dingen doet zoals je doet. Laat zien waar je mee bezig bent. Vertel hoe je tot bepaalde conclusies bent gekomen. Geloof in jezelf – het is besmettelijk!
Naast zichtbaarheid kan bloggen ook heel goed zorgen voor meer volgers. Als jij regelmatig een leuke, interessante blog post keren mensen terug. Noem je Facebookpagina, of je Twitter… ook dat levert volgers op. Voor volgers lijkt het alsof ze je al hebben leren kennen: door je blog ben je betrokken, zelfbewust en kritisch.

3. Sharing is caring

I'm in your blogSociale netwerken zijn er niet puur voor de lol. Je verzameling van vrienden en kennissen kan goed van pas komen als je iets uit wil dragen. Deel je blogposts met je vrienden, je familie… met iedereen die je kent. Houd je netwerk continu op de hoogte van je bedrijf. De kans is groot dat ze je zullen benaderen met een mogelijke nieuwe opdracht. Of dat ze aan je denken als iemand in hun netwerk iets aanbiedt. Dat jij enthousiast blogt over dat wat je het liefste doet, zorgt voor een natuurlijke aantrekkingskracht.

4. Linkbuilding

Informeer mensen dat je een nieuwe blog hebt gepost. Dat zorgt voor bezoekers, vooral als je een externe blog bijhoudt. Ook vormt je blog linkbait voor relevante websites. Vakgenoten zullen gauw een link opnemen naar jouw site, mits hier relevante content op staat. Dit zorgt voor een hogere ranking in de zoekmachines. Ook laat het jouw bereidheid tot kennisdeling zien. Dit vinden mensen vaak interessant, getuige de populariteit van sociale netwerken als Facebook.

5. Goed oefenen!

Het is helemaal niet erg als je het moeilijk vindt om te bloggen. Wat je dan wel moet doen: oefenen! Plan ruim van tevoren in wat je wanneer wil communiceren. Maak daarbij gebruik van strategische momenten: verkoop je speelgoed? Blog dan gericht op een jonge doelgroep, voorafgaand aan 5 december. Ben je bang de juiste momenten te vergeten? Maak dan een contentkalender. Deze zorgt ervoor dat je goed kan plannen over welke onderwerpen je wil bloggen op bepaalde, gerichte dagen.

  • Heb je de planning gemaakt, maar vind je het moeilijk om onderwerpen te bedenken? Hier enkele tips.
  • Case studies van succesvolle opdrachten die je hebt afgerond. Wat heb je gedaan dat een ander niet had gekund?
  • Jouw mening over recent nieuws op jouw vakgebied. Reageer niet op alle ontwikkelingen, maar bedenk wat relevant is voor jouw specifieke doelgroep.
  • Houd op Twitter de trending topics bij. Zit er iets bij waar je over kunt bloggen? Zo niet, geen nood. De artikelen die je vindt, zijn ook nog handig als bronmateriaal voor toekomstige blogs.
  • Lees zelf blogs van vakgenoten. Wellicht vergeten zij een onderwerp dat voor jou heel belangrijk is? Blog daar dan over.

Ben je toch nog bang om te bloggen over wat aan jouw creatieve brein ontsproten is? Maak dan een korte lijst van punten die je wilt verwerken in je blogpost. Vul ze vervolgens aan met een paar zinnen. Zo bouw je eenvoudig een blogpost op.

Het schrijven van een blog zorgt dat je strategisch nadenkt over wat je wilt communiceren. Dit leidt niet alleen tot naamsbekendheid en nieuwe opdrachten via jouw netwerk. Maar helpt je ook nog eens bij je verkoop: je kunt je kernboodschap feilloos en helder overbrengen.

Over de auteur: Fleur Gorissen-De Paauw

Online communicatie biedt ongekende mogelijkheden je content optimaal in te zetten. Als online specialist bij Presenter schrijf, analyseer en optimaliseer ik krachtige content voor verschillende klanten. Ik blog over mijn ervaringen.

Tags: bloggen, blog



1 reactie op dit artikel
  • Inge Kaptein zegt:

    Leuk om de tips te lezen. Dank daarvoor! Ook ik ben sinds kort een blogger en kan altijd tips en ideeën gebruiken.

Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond