Aandachtspunten voor je mobiele website

7 tips voor je mobiele website

Mobiel internetgebruik is populair. Volgens het CBS bezoeken zes op de tien internetters je website via hun smartphone of tablet. De feiten liegen er niet om, zorg dus dat je site compatibel is op een smartphone of tablet.

Je hebt als organisatie een website, misschien adverteer je via Google Adwords of heb je een flyer met een QR-code. Kortom, bezoekers komen op verschillende manieren op je website terecht. Maar wat als je gebruiker je site bezoekt via een smartphone of tablet? Zaak om dus ook mobiel toegankelijk te worden, maar hoe?

1.    Zorg voor snelheid

Mobiele gebruikers hebben vaak weinig tijd (of geduld). Een mobiele site moet snel laden en de content snel scanbaar zijn. Je moet dus keuzes maken. Niet alle content van de desktop versie kun je kwijt op je mobiele site.
Wat zijn mogelijke need to knows voor mobiele bezoekers? Maak een duidelijke keus en zorg ervoor dat belangrijke informatie meteen (liefst direct op pagina 1) zichtbaar is voor je gebruiker.

2.    Versimpel je navigatie

Er is niets vervelender dan continue te moeten inzoomen op je smartphone omdat de navigatiebuttons te klein zijn. Maak het je bezoeker gemakkelijk. Praktisch gezegd betekent dit dat je het aantal clicks moet minimaliseren. De kans dat de bezoeker afhaakt wordt zo stukken kleiner.

Mobiele website

3.    Houd rekening met de gebruiker

Mobiele gebruikers willen vaak snel bepaalde informatie opzoeken. Grenzen tussen desktop gebruik en mobiel gebruik vervagen. De bezoekers op je mobiele site zijn niet altijd meer de treinreizigers. Het zijn ook de mensen die op de bank zitten en uit gemak hun smartphone of tablet gebruiken.

  • Zorg voor consistentie in de look & feel: bezoeker moet niet het gevoel krijgen op een compleet andere site te zijn.
  • Zorg voor een mooie verhouding aan content. Geef geen overkill aan informatie maar zoek de balans.
  • Zorg voor duidelijke call to actions en geef deze op de eerste pagina duidelijk weer. Bijvoorbeeld:
    • Contact opnemen
    • Inloggen
    • Bestellen
    • Vestiging vinden

4.    Zorg voor conversie

Ook een mobiele site moet leiden tot conversie (juist!). Denk goed na: waarom bezoekt de gebruiker jouw mobiele site? Reduceer het aantal stappen dat de bezoeker moet nemen. Houd eventuele formulieren kort en makkelijk in te vullen en zorg voor een click-to-call functionaliteit. Zorg dat conversies tot de toptaken van je mobiele site behoren.

 

5.    Laat je bezoeker kiezen

In de praktijk blijkt dat niet alle bezoekers een geforceerde mobiele website aangenaam vinden. Bezoekers die meer informatie willen of tijd hebben zullen waarschijnlijk sneller kiezen voor de desktop site. Houd hier rekening mee en laat je bezoeker dus gemakkelijk de keuze kunnen maken.

Kies voor:

  • De keuze direct aan de bezoeker overlaten.
  • De mobiele website tonen (met duidelijke klik naar desktop versie).
  • De desktop website tonen (met duidelijke klik naar mobiele versie).

Je kunt de keus uit handen nemen van de bezoeker door direct de mobiele website te tonen. De standaard desktop versie kan namelijk zorgen voor een lange laadtijd. Daarnaast kan de gebruiksvriendelijkheid voor de desktop helemaal uitgedacht zijn, mobiel kan dit een tegenovergesteld effect hebben.

6.    Laat je niet straffen door Google

Op het Google webmaster blog las ik een interessant stuk over mobile-friendly websites en het effect op de ranking daarvan. Google geeft aan dat websites die niet goed geconfigureerd zijn voor mobiel gebruik binnenkort hun plek in de Google ranking niet meer zeker zullen zijn.

De veel gemaakte fouten (en dus tips):

  • Verkeerde redirects: verwijzingen (links) tussen desktop en mobiele site. Link alleen binnen dezelfde site.
  • Smartphone-only errors: site alleen beschikbaar maken voor desktop gebruikers en voor smartphone gebruikers een foutmelding weergeven. Veelgemaakte fout: zorg altijd voor een oplossing.
  • Smartphone onvriendelijke content: denk aan flash video’s, niet te bekijken via iPhone of Android toestel. Niet gebruiken dus.

Zorg dus voor een goede mobiele beleving voor de bezoekers!

7.    Mobiele site vs responsive design

Eigenlijk een van de eerste vragen die je je moet stellen. Kies ik voor een mobiele site, of voor responsive design? Misschien even kort het verschil uitleggen.

Een mobiele site is een op zichzelf staande website, dus naast de reguliere desktop site. De site heeft een eigen url (zoals m.klm.com). Ook zijn het design en de content geoptimaliseerd voor een klein scherm.

Bij responsive design is er één website ontwikkeld die zich automatisch aanpast aan het apparaat van de gebruiker (desktop, tablet, smartphone). Naargelang het apparaat verplaatsen contentblokken zich en worden afbeeldingen geschaald voor de beschikbare ruimte.

Lees hier meer over in mijn blog over de Mobiele site vs. Responsive design.

                                                               Het effect van een mobiele site t.o.v. een desktop site

 Inspiratie: Content Strategy for Mobile, Karen McGrane

Over de auteur: Kristel Bulthuis

Waar voorheen vaak nog gezegd werd '...moeten we nog iets met content?', wordt inmiddels duidelijk: webredactie of contentmanagement is een vak apart. Ik bekijk het vak graag vanuit de praktijk. Wat maakt ons vak uitdagend, welke tips & tricks zijn onmisbaar en wat zijn de trends die in de gaten gehouden moeten worden?



0 reacties op dit artikel

Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond