SEO in 2013

SEO is in 2012 weer flink veranderd. Zo voerde Google met Panda en Penguin een hele reeks veranderingen aan het algoritme door. Met Panda (inmiddels 22 updates) wil Google de zoekresultaten actueler en vooral ook schoner krijgen. Penguin gaat de strijd aan met spam. Wat betekent dit alles voor SEO in 2013?

Content allesbepalend voor SEO in 2013

Google brengt de ene na de andere Panda update uit, er zullen ongetwijfeld nog Penguin updates komen en misschien nog wel een Pigeon of een Pony? Wat Google in ieder geval laat zien is dat SEO niet meer gaat om handigheidjes. Nee, SEO gaat om goede, originele content. Content is king, een veelgehoorde kreet, maar nu echt realiteit. Dit raakt aan het bestaansrecht van zoekmachines zelf. Een bezoeker verwacht namelijk antwoorden op de zoekresultatenpagina.

Minder organische zoekresultaten op eerste pagina

Naar verwachting wil Google het aantal organische zoekresultaten op de eerste pagina terugdringen. Google moet ook geld verdienen. Voor bepaalde merkgerelateerde zoektermen is dat al een feit. Mogelijk gaat Google dit uitbreiden naar meer algemene termen. Nog meer concurrentie dus om de overgebleven posities. En gaat Google in 2013 ook de tabbed sitelinks breed inzetten? Volop veranderingen op de zoekresultatenpagina’s. Never a dull moment.

Sleutelwoorden voor SEO in 2013

Wat moet je doen om je SEO in 2013 goed voor elkaar te krijgen? Naast content, content en content kom je in 2013 ook de volgende sleutelwoorden tegen:

  • Authorship en Google+
  • Disavow tool

Google Authorship en Google+

Google geeft online professionals met Authorship een nieuwe tool om de kwaliteit en autoriteit van websites aan te duiden. Bij een zoekresultaat kan de auteur van de content zijn Google+ profiel weergeven.

Google Authorship

Google+ wil nog niet erg van de grond komen, toch biedt dit platform kansen. Google+ groeit inmiddels net zo snel als Facebook (omdat Facebook zo groot is, dat het verzadigingspunt bijna bereikt is…) en Google drukt ons dit linksom of rechtsom door de strot, als een gans die tot foie gras gemaakt moet worden. Pluspunt van Google+ is de snelle indexering. Een kwestie van minuten in plaats van dagen of nog langer.

Disavow tool

Ben je bang dat concurrenten slechte links leggen naar jouw site, die jouw SEO negatief kunnen beïnvloeden? Dan kun je gebruikmaken van de Disavow tool. Volgens Matt Cutts van Google komt dit probleem eigenlijk alleen voor bij extreem concurrentiegevoelige sites in sectoren als poker of porno. Toch zal het effect hebben op SEO in 2013. Google analyseert de gerapporteerde links en verwerkt deze kennis in het zoekalgoritme. En daar krijgt iedereen mee te maken.

SEO in 2013 begint met contentstrategie

Google beloont goede content. On-page en off-page. Niet zomaar een kunstmatig linkje hier en daar – en dan vooral op twijfelachtige sites. Echte content, toegesneden op de behoefte van de bezoekers. Content met een gedachte. Heb je die, dan kun je de boer op bij relevante sites die door een link jouw website extra autoriteit geven. SEO in 2013 begint dus met een goede contentstrategie. SEO en content kunnen niet los van elkaar bestaan. Jammer voor linkboeren, mooi voor webredacteuren. Richt je verder op conversieoptimalisatie en A/B testing om daadwerkelijk iets te bereiken met die mooie content. Doe je dit, dan komt het wel goed met jouw SEO in 2013.

Over de auteur: Erik van Laar

Sinds begin 2011 werk ik als webredacteur bij Presenter op het gebied van social, seo, contentmigratie en webredactie. Van tijd tot tijd blog ik over ontwikkelingen die mij hierin opvallen. Opgeleid tot journalist en een grote passie voor taal. Ik heb diverse interessante opdrachten mogen uitvoeren voor uiteenlopende klanten. Nonprofit: Rijkswaterstaat, Gemeente Den Haag. Profit: BAM, E.ON, OHRA, SNS Bank.



0 reacties op dit artikel