SEO-dilemma: unieke content of inspelen op zoekwoorden?
Je hebt een uniek onderwerp waar je graag content over wilt maken. Je doet een zoekwoordonderzoek en schrikt je rot: er wordt niet genoeg naar gezocht. Wat nu?
Met een zoekwoordonderzoek achterhaal je contentkansen waarvan je weet dat er naar gezocht wordt. Makkelijk scoren misschien. Maar wat als je zelf een goed idee hebt voor een onderwerp waar (nog) geen of weinig zoekvolume op zit? Laat je dat onderwerp zitten of ga je er toch mee aan de slag? Het hoeft elkaar gelukkig niet uit te sluiten.
Zorg dat je basiscontent op orde is
Een zoekwoordonderzoek is essentieel als je aan de basis van je content werkt. Deze basis, oftewel je vaste ‘evergreen content’, speelt in op veelgestelde vragen en populaire onderwerpen die niet aan trends onderhevig zijn. Deze tijdloze content is de honing waar je bezoeker op afkomt. Hier trek je waarschijnlijk de meeste (nieuwe) bezoekers mee naar je website. Het is daarom logisch deze content goed te hebben staan, voor je aan de slag gaat met je andere contentideeën.
Weet je niet precies welke vragen en onderwerpen geschikt zijn voor jouw basiscontent binnen jouw niche? Een gedegen zoekwoordonderzoek geeft je hier inzicht in.
Staar je niet blind op zoekvolumes
Vergeet niet dat zoekvolumes alleen inzichtelijk zijn als er gemiddeld over een periode van een jaar naar wordt gezocht. Sommige onderwerpen zijn namelijk seizoensgebonden. Neem zorgverzekeringen. In december is het zoekvolume rondom dit onderwerp een stuk hoger dan in juli. Zou je slechts kijken naar de zoekvolumes rondom zorgverzekeringen in één kwartaal, dan zou dit een vertekend beeld geven.
Daarnaast zijn er genoeg onderwerpen die voor je doelgroep ontzettend interessant zijn, maar niet naar voren komen in een zoekwoordentool. Zeker als je schrijft over een heel specifiek onderwerp. Dagelijks worden er zo veel nieuwe zoekwoordcombinaties gebruikt dat het onmogelijk is om alles bij te houden.
Laat je dus vooral niet tegenhouden door een zoekvolume van 0 of 10 als je denkt dat jouw niche-onderwerp voor jouw doelgroep wél relevant is.
Unieke content is waardevolle content
De beste aanvulling op je basiscontent is onderscheidende en unieke content die jij als expert schrijft op basis van je eigen inzichten. Deze content is voor je vaste bezoekers of voor bezoekers die in eerste instantie je website gevonden hebben via je basiscontent.
Daar hoeft nu (nog) weinig zoekvolume op te zitten, maar dat kan in de toekomst veranderen. Het is fijn om die unieke content dan alvast te hebben. Zeker als je concurrenten dit niet hebben. Dit onderschrijft jouw expertise op dit niche onderwerp. En als expert heb je bij Google altijd een streepje voor.
3 tips voor het maken van (blog) content
- Zorg dat je in ieder geval goed wordt gevonden op de populaire zoekwoorden met originele evergreen content als basis.
Als expert kan je goed inspelen op de zoekintentie van deze zoekwoorden. - Laat je inspireren door de zoekwoorden die naar voren komen in een zoekwoordonderzoek waar je nu nog niets mee doet.
Ook al hebben die misschien lagere zoekvolumes. Zo focus je ook op de longtail onderwerpen die voor je doelgroep ook interessant zijn. Er is altijd wel een zoekvraag of insteek waar je nog geen content voor hebt. - Ga vóóral door met het schrijven over onderwerpen waar jij als expert veel over weet.
Er gaat niets boven kwalitatief goede content waar je je bezoeker echt verder mee helpt. Zo bedien je terugkerende bezoekers en de bezoekers die je site hebben gevonden en verder willen lezen.
Vertrouw op je eigen kennis als inhoudsexpert
Inspelen op de bekende zoekwoorden en het maken van unieke content gaan dus perfect samen. Ze versterken elkaar juist!
Gebruik de inzichten uit je zoekwoordonderzoek om content te maken die aansluit bij de zoekintentie en zoekvragen van je doelgroep. Jij kent het onderwerp het beste en weet wat er speelt in jouw niche. Vertrouw op je kennis!
SEO webinar: hengelen naar haakjes
Op 29 oktober gaf onze SEO-expert een webinar over hoe je generieke zoekwoorden vertaalt naar unieke content. Jadwiga vertelt je er graag meer over tijdens het webinar ‘Hengelen naar haakjes’ van Frankwatching. Kijk het hier terug.
Over de auteur: Jadwiga Peters
Tegenwoordig doen we alles online. Content maakt of kraakt de user experience. Niks is frustrerender dan verkeerde, incomplete of onvindbare informatie. Ik draag als contentspecialist bij Presenter graag mijn steentje bij aan het optimaliseren van webteksten. Daarnaast weet ik als DKvC- en hobbyblogger hoe belangrijk het is om treffend te schrijven voor je doelgroep.