Cookiewet versoepeld

Nog geen half jaar na het ingaan van de cookiewet is deze alweer versoepeld. In juni vorig jaar werd de Telecommunicatiewet uitgebreid met een verbodsartikel op cookies. Onlangs kondigde minister Kamp van Economische Zaken aan dat hij deze cookiewet nu zo gaat toepassen dat het bijhouden van statistieken zonder toestemming wél mogelijk is. En terecht.

Gevolgen van versoepeling cookiewet

Heeft het versoepelen van de cookiewet nut? Een beetje. De publieke omroep is er in ieder geval bij gebaat. Zij liepen aan tegen de verplichting statistieken te moeten melden aan de overheid. En aan de andere kant het verbod dit te mogen meten zonder toestemming van de consument. Dit kan nu dus wel. Maar verder? Het blijft een gebruikersonvriendelijke toestemming.

Cookies in de praktijk

Mijn opdracht bij een verzekeraar werd onlangs uitgebreid met twee dagen ander werk dan anders. Geen webredactie maar testen. Wat? Juist, die cookiewet. Hier was al het nodige werk aan vooraf gegaan:

  • Het maken van een inventarisatie van de cookies die nu worden geplaatst.
  • Welke cookies zijn écht nodig, of kunnen sowieso de deur uit?
  • Welke zijn nodig om de site te laten functioneren, de zogenaamde functionele cookies?
  • Welke tekst komt er in de pop-up?
  • Hoe omschrijf je de werking van de functionele cookies duidelijk voor de geïnteresseerde bezoeker?

Voor deze organisatie verandert er niet zoveel. Filmpjes kan men blijven tonen, want die waren gekoppeld aan de statistieken. En dat mag nu dus wel. Maar verder blijft de popup staan, want de site maakt nu eenmaal gebruik van de verboden cookies, waaronder de social media knoppen, en daarvoor moet dus toestemming worden gegeven.

De toekomst van de cookiewet

Bart de Liefde, Kamerlid voor de VVD, liet op NU.nl weten dat deze versoepeling een eerste stap is, maar dat hij hoopt dat we als overheid nu nog gaan kijken naar de hele wet als geheel. En daar ben ik het helemaal mee eens. Met het informeren van de bezoeker is op zich niets mis. Maar deze vorm van overheidsbemoeienis, via een verbod om de privacy van consumenten te waarborgen, gaat mijns inziens veel te ver. Ik ben benieuwd naar de volgende versoepeling.

Over de auteur: Nadine Oom

Nadine was contentspecialist bij online communicatiebureau Presenter. Binnen Presenter was zij onder andere bezig met webredactie, contentmigratie, SEO, usability en social media.

Tags: Google Analytics, webstatistieken, social media marketing



1 reactie op dit artikel
  • MM zegt:

    Het is nog maar de vraag of de publieke omroep zo blij is met de wijziging. Voorheen kon zij nog wijzen op haar wettelijke plicht en op basis daarvan van alle bezoekers toestemming eisen voor cookies, zowel voor statistiekencookies als voor andere cookies. Als voor statistiekencookies niet meer in alle gevallen toestemming nodig is gaat dat argument niet meer op. De discussie of NPO van bezoekers toestemming mag eisen voor cookies kan dan opnieuw worden gevoerd en wellicht anders uitpakken. Natuurlijk mag een website eigenaar normaal gesproken zelf bepalen tegen welke voorwaarden de website bezocht mag worden, bijvoorbeeld de voorwaarde dat de gebruiker cookies accepteert. Het is echter de vraag of dat ook opgaat voor een website die unieke content biedt die uit algemene middelen is betaald zoals uitzending gemist. De wijziging mbt statistiekencookies is overigens gepresenteerd als een fikse vermindering van het aantal pop ups, dus aanzienlijke verbetering. Maar dat valt wel tegen. De pop ups zullen immers alleen verdwijnen op website die uitsluitend first party statistiekencookies gebruiken. Zodra een website andere cookies wil plaatsen of uitlezen moet deze daarvoor nog altijd toestemming verkrijgen. De beste oplossing tegen de pop up terreur is mijns inziens dan ook niet het uitzonderen van first party statistiekencookies. Veel beter zou OPTA de wet kunnen gaan interpreteren zoals deze is bedoeld, dus minder strenge eisen stellen aan de toestemming.

Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond