Vijf conversie-optimalisatietips voor webredacteuren
Conversie-optimalisatie is hot. En terecht, want tegenwoordig is alleen het hebben van een website eigenlijk niet meer voldoende: je wil ook dat bezoekers er iets doen. Je wil dat ze gaan converteren. Voor e-commerce websites is dat cruciaal. Daar draait alles om de verkopen. Conversie-optimalisatie is daarom een groot onderwerp voor deze categorie websites. En daar valt ook al meer dan genoeg informatie over te vinden.
Maar de laatste maanden merk ik dat ook ‘traditionelere’ websites geïnteresseerd raken in de mogelijkheden van conversie-optimalisatie. En niet alle lessen die voor e-commerce websites gelden, gaan ook op voor de gewone bedrijfs- of overheidswebsite. Hoog tijd dus om eens te kijken welke conversie-optimalisatietips die voor e-commerce websites gelden ook door de huis-tuin-en-keuken webredacteur/contentmanager toegepast kunnen worden.
Niet of moeilijk te realiseren tips
Want wie zoekt op conversie-optimalisatietips vindt pagina’s vol met artikelen en lijstjes met handige tips. Helaas zijn dit regelmatig niet of moeilijk te realiseren tips. Zo wordt e-commerce websites bijvoorbeeld vaak geadviseerd om de navigatie aan te passen en duidelijker te maken, de kleuren op knoppen aan te passen of de verzendkosten te verlagen.
Maar de navigatie aanpassen is op bedrijfs- en overheidswebsites vaak een gigantisch project waar heel veel mensen een mening over hebben. Als je website niets verkoopt kun je waarschijnlijk geen verzendkosten verlagen. En als jouw organisatie een strenge huisstijlpolitie heeft, is het aanpassen van kleuren vaak ook geen optie.
Vijf (content)tips
Wie beschikt over een vlotte pen kan met de volgende vijf (content)tips beginnen om de conversie op zijn of haar website te verhogen, om zo de gewenste resultaten te behalen.
- 1. Schrijf voor je doelgroep
- 2. Schrijf goede call-to-actions
- 3. Maak goede formulieren
- 4. Benadruk Unique Selling Points (USP’s) of andere relevante content
- 5. Voeg overtuigende content toe
1. Schrijf voor je doelgroep
Het is een inkoppertje, maar schrijf voor je doelgroep. Want als deze zich niet aangesproken voelt, verkleint dat de kans dat ze de gewenste actie uit gaan voeren. Dat betekent dat je als webredacteur/contentmanager op iedere pagina goed na moet denken over wie de beoogde doelgroep is. Is het een brede doelgroep? Verlaag dan het taalniveau van de teksten. Is het een oudere doelgroep? Gebruik dan de u-vorm. Maar denk ook na over de content die bezoekers op een pagina gaan verwachten. Wat is het probleem waar ze mee te maken hebben? Hoe kan jij dat oplossen? En wat moeten ze doen zodat jij ze daarbij kan helpen?
2. Schrijf goede call-to-actions
De beste manier om het gewenste resultaat te behalen is door duidelijk te vertellen wat je wil dat bezoekers doen. Goede call-to-actions zijn dus cruciaal. Ik zou daar een heel verhaal over kunnen schrijven, maar dat heeft collega David Hulshuis in het verleden al eens gedaan (zo belangrijk is het dus). Lees zijn blog over de ingrediënten voor de perfecte call-to-action. En wil je meer weten over call-to-actions? Lees dan ook zijn blog over de vormgeving van een succesvolle call-to-action.
3. Maak goede formulieren
Wie heeft er geen formulier op zijn website? Om iets te bestellen, om contact op te nemen of om ergens op te reageren. De mogelijkheden die formulieren bieden zijn vaak enorm belangrijk, en ik verbaas me dan ook over de grote en kleine fouten die er vaak nog in worden gemaakt. Veel voorkomende fouten zijn bijvoorbeeld formulieren die te lang zijn (omdat er irrelevante informatie uitgevraagd wordt) of formulieren zonder behulpzame content in de vorm van toelichtende tooltips of informatie over wanneer een bezoekers een reactie kunnen verwachten. Maar mijn grootste ergernis zijn formulieren met Engelstalige labels en buttonteksten als ‘submit’. Brr… Dat staat niet echt professioneel, en je verkleint daarmee de kans op een ingevuld formulier. Allemaal zaken waar een handige webredacteur/contentmanager vaak heel snel iets aan kan doen.
4. Benadruk Unique Selling Points (USP’s) of andere relevante content
Door de Unique Selling Points (USP’s) van jouw organisatie, product of dienst te benadrukken, maak je het de bezoeker mogelijk om in één oogopslag te zien waarom ze aan het juiste adres zijn. Want veel bezoekers hebben niet meer het geduld om een hele pagina grondig te lezen: ze scannen. Zijn de USP’s niet zo belangrijk omdat jij toch de enige bent die bepaalde producten of diensten aanbiedt? Benadruk dan andere relevante content, zoals bijvoorbeeld de tijden waarop je bereikbaar bent, de mogelijkheden die een bezoeker heeft of informatie die het belangrijkst is. Door dit te doen denk je mee met je bezoekers, en dat begrip verhoogt de kans op de gewenste conversie.
5. Voeg overtuigende content toe
Je kan als webredacteur/contentmanager nog zo’n overtuigend verhaal schrijven, tegenwoordig geloven bezoekers het pas echt als ze het ook van een ander horen. Dat is de reden dat e-commerce en boekingswebsites al jaren bezig zijn met recensies toevoegen in de vorm van cijfers, sterretjes en/of korte verhalen. Maar er zijn ook andere vormen van overtuigende content te verzinnen. Veel e-commerce websites sommen vlak voor het bestelproces nog even snel de belangrijkste USP’s van hun webshop op. En tijdens het boeken van vakanties wordt op websites extra ruimte gemaakt voor mooie foto’s. Dit zijn allemaal tips waar jij op jouw website ook iets mee kan. Laat bijvoorbeeld je klanten een keer aan het woord, bijvoorbeeld in de vorm van testimonials. Als jouw verhaal echt zo goed is, heb je niets te vrezen.
Meer tips?
Conversie-optimalisatie kan op verschillende manieren. Dit zijn slechts een paar tips, en de lijst is natuurlijk nog lang niet compleet. Ben ik een paar hele belangrijke tips vergeten? Vul me dan gerust aan! En wil je meer weten over een bepaalde tip? Laat dat dan vooral weten. De komende maanden ga ik proberen om deze tips ergens in de praktijk te brengen. Uiteraard hou ik jullie op de hoogte van de resultaten die ik daarmee boek.
Headerfoto: Flickr
Over de auteur: Leo Oorschot
Online adviseur bij Presenter. Gefascineerd door alle mogelijkheden van online content. En door cheesecake.