Growth hacking: 5 hacks om je landingspagina te optimaliseren
Wil je snel groeien als bedrijf? Growth hacking is het antwoord. In dit blog leg ik uit wat growth hacking precies is. En ik laat zien met welke 5 hacks je vandaag nog je landingspagina optimaliseert.
Als je mij een paar maanden geleden had gevraagd wat growth hacking is (en wat je ermee kunt), dan had ik daar moeilijk antwoord op kunnen geven. Ik had de klok wel horen luiden hoor. Maar ik wist dus niet waar de klepel hing. Totdat ik begin dit jaar een crash course growth hacking volgde bij de Growth Tribe, Europa’s eerste Growth Hacking Academy. Na 2 dagen had ik de klepel gevonden.
Wat is growth hacking?
Kort gezegd gaat het bij growth hacking om het realiseren van groei. Het principe zorgt ervoor dat bedrijven (en dan vooral start-ups) in korte tijd snel kunnen groeien. Hoe? Door te experimenteren. Growth Tribe omschrijft het als volgt:
“Growth Hacking is datagedreven marketing gebaseerd op snelle experimenten. Het is een mix van gedragspsychologie, creatieve marketing, codering/automatisering en data/testen.”
Growth hacking omvat dus heel veel. Maar geen zorgen. Om je eerste stappen in growth hacking te zetten, hoef je niet over al deze skills te beschikken. Je hoeft ook geen tech-geek met een zolderkamer te zijn. Wat wél belangrijk is, is dat je de juiste mindset creëert. Houd je van hotdogs?
’s Werelds eerste growth hacker
Hotdogs? En growth hacking? Inderdaad. ’s Werelds eerste growth hacker is Takeru Kobayashi: voormalig wereldkampioen hotdogs eten. De Japanner at 50 broodjes hotdog in 12 minuten tijd. Om je een idee te geven: daarvoor stond de teller op 25. Deze man kreeg het dus voor elkaar om het dubbele aantal hotdogs weg te werken. En dat had hij niet aan de grootte van zijn maag te danken. Sterker nog, Kobayashi realiseerde zich dat de grootte van zijn maag er helemaal niet veel toe deed. De vraag die hij zichzelf stelde was: hoe kan ik het makkelijker maken om 1 broodje hotdog te eten?
Experimenteren om te groeien
Om een antwoord te vinden op zijn vraag experimenteerde Kobayashi met verschillende technieken. Zo ontdekte hij dat hij niet 1, maar 2 worsten tegelijk kon doorslikken. En dat hij het water dat hij kreeg bij wedstrijden beter niet kon drinken. In plaats daarvan dipte hij de broodjes in het water, om zo het zetmeel af te breken. Vervolgens kneep hij het overtollige water uit het brood en propte wat overbleef als bal in zijn mond. Niet heel smakelijk, wél efficiënt.
Kobayashi’s groeimindset bracht hem het wereldkampioenschap. Wat wij hiervan kunnen leren? Door ideeën te testen boek je snel vooruitgang. Sommige ideeën zullen op niets uitlopen. Dat is prima, zolang je maar niet stopt. Onthoud de woorden van Jeff Bezos, CEO van Amazon:
“Being wrong might hurt you a bit, but being slow will kill you.”
Starten met je eerste hacks
Als het goed is ben je inmiddels overtuigd door Kobayashi. Nu kun je zelf aan de slag. Niet met het eten van hotdogs (mag wel), maar met het optimaliseren van je landingspagina. De volgende 5 hacks helpen je op weg.
1. Analyseer je pagina met de Landing Page Analyzer
Met de Landing Page Analyzer van Unbounce meet je de kwaliteit van je pagina. Handig als je nog moet bepalen wat je precies gaat optimaliseren. Je hoeft alleen de URL van de pagina in te vullen; de tool doet de rest. Binnen enkele minuten ontvang je een persoonlijk rapport in je mailbox, met daarin concrete tips om je conversie te verhogen. Ook vind je informatie over de snelheid van je pagina, mobielvriendelijkheid en SEO-score. Scoor je laag op SEO? Gebruik dan de SEO-checklist voor goed vindbare content, van mijn collega Michaël Zondag.
2. Test je boodschap met de 5-second test
Nog zo’n praktische tool is de 5-second test van UsabilityHub. Je meet hiermee of de boodschap van je landingspagina duidelijk is. Waarom 5 seconden? Onderzoek toont aan dat websitebezoekers binnen een paar seconden bepalen of ze op je pagina blijven of weggaan. Die eerste paar seconden zijn dus cruciaal. Stel je bezoekers de vraag of ze begrijpen welk product je aanbiedt, of welke dienst. Vraag ook wat zij zien als het voordeel van jouw product/dienst ten opzichte van concurrenten. Blijkt uit de testresultaten dat je bezoekers geen flauw idee hebben? Dan weet je dat er werk aan de winkel is. Optimaliseer je landingspagina en doe de test opnieuw, om te zien of de resultaten verbeteren.
3. Schrijf een nieuwe kop met Headline Analyzer
Eerlijk: een goede kop schrijven voor je landingspagina is niet altijd makkelijk. Een goede kop is kort, helder, uniek én bevat de juiste zoekwoorden. Zo zorg je ervoor dat de pagina vindbaar is in Google. En dat je websitebezoekers de 5-seconds test doorstaan. Gelukkig zijn er online tools die je kunnen helpen bij het schrijven van een goede kop, zoals de Headline Analyzer van CoSchedule. De gratis tool beoordeelt de kwaliteit van je kop en laat de SEO-waarde zien.
4. Draai A/B-testen met verschillende call-to-actions
Een landingspagina heb je met een doel. Je wilt dat bezoekers iets doen op die pagina. Een product kopen bijvoorbeeld, of een abonnement afsluiten. De call-to-action is hierbij heel belangrijk. Draai A/B-testen om verschillende varianten te testen. Een tool die je hiervoor kunt gebruiken is Optimizely. Speel met kleur, formaat, vorm en tekst. Misschien kun je de call-to-action zelfs personaliseren. Zet de meest belangrijke call-to-action in ieder geval zo prominent mogelijk in beeld, door:
- De call-to-action boven de ‘vouw’ te plaatsen
- De call-to-action groot genoeg te maken
- Het contrast van de call-to-action te vergoten (kleur en vorm)
Wil je meer tips? In een eerder blog delen we de ingrediënten voor de perfecte call-to-action.
5. Creëer interactieve content met Outgrow
‘Kies een groente en we vertellen op welk hondenras je het meeste lijkt’. Of ‘ieders persoonlijkheid komt overeen met een film van Leonardo DiCaprio – dit is die van jou’. Online vind je de gekste quizzen. En ze worden nog massaal ingevuld ook. Waarom? Simpel. We vinden het leuk. Nu lijkt het me geen goed idee om bovenstaande content op je landingspagina te plaatsen. Maar ook bij serieuzere onderwerpen (denk aan verzekeringen of een goed doel) kun je interactieve content inzetten. Met interactieve content betrek je je bezoekers op psychologisch niveau, wat positieve gevolgen heeft voor je conversie. Check de tool Outgrow eens. Binnen een uur heb je een quiz aangemaakt, een poll opgezet of je eerste chatbot ontwikkeld.
Bron headerbeeld: Unsplash / Charles
Over de auteur: Lisanne de Vaan
Wist je dat goede content niet alleen om schrijven draait? Een groot deel ervan is onderzoek. En juist die combi maakt mijn werk zo leuk, vind ik. Als contentspecialist analyseer, optimaliseer en creëer ik online content. Altijd met de lezer/gebruiker in mijn achterhoofd en het glas halfvol.