Het Contentmarketing & Webredactie congres, een verslag
4 keynotes en 3 breakout sessies met internationale sprekers, een charmante dagvoorzitter, goede catering en een prachtige locatie. Dat was in een notendop het goed georganiseerde contentmarketing & webredactie congres van Entopic.
Het congres werd dit jaar voor de 6e keer georganiseerd en is uitgegroeid tot een must-see voor contentmarketing en webredactie professionals. Grote en kleine merken, bureaus, ZZP’ers en vele anderen bezochten het congres en hoopten op nieuwe inzichten, informatie en handige tips uit het vakgebied. Ook ik reisde om die reden af naar Mediaplaza. En hoewel ik bij de ene presentatie wat enthousiaster over de inhoud en de spreker was dan bij de andere presentatie, ging ik aan het eind van de dag wel geïnspireerd weer richting huis.
Be the best answer
Dat was het verhaal van Lee Odden, CEO van het Amerikaanse marketingbureau TopRank Marketing. Focus je op de momenten dat klanten en bezoekers zich oriënteren op producten of diensten die jouw organisatie levert en stem je content daar op af. Je geeft je klanten en bezoekers de antwoorden die ze zoeken én je maakt ze nieuwsgierig zodat ze een actie ondernemen. Bedenk daarom goed wat je met de content wilt bereiken: “What do you want them to do next?”.
Gebruik influencers
De Amerikaan zette groot in op het werken met influencers (betaald en/of onbetaald). Hij presenteerde een aantal (vooral op de Amerikaanse markt gebaseerde) tools om influencers op te sporen en te beoordelen op belangrijkheid. Zijn tip: zoek niet per se naar de influencers met de meeste volgers, maar naar die met de meeste impact en affiniteit met jouw organisatie.
Storytelling werkt
Hoogleraar content marketing Ed Peelen haakte daar vanuit een wetenschappelijk perspectief op in. Want influencers worden constant gevraagd om commerciële boodschappen te publiceren en om brandend content te verspreiden. Hij vroeg zich af of meer commerciële content niet ten koste zou gaan van bijvoorbeeld de reputatie van de influencer of het merk. Maar verrassend genoeg bleek uit onderzoek juist dat commerciële content steeds meer geaccepteerd wordt.
Hij presenteerde ook een onderzoek over het publiceren van een boodschap in de reisbranche. In ‘storytelling vs. simpelweg feiten opsommen’ kreeg storytelling duidelijk de voorkeur. De hoogleraar liet zien dat storytelling zorgt voor een toename van enthousiasme, aandacht en kennis bij de ontvanger van de boodschap.
‘Verhalen vertellen is nu eenmaal wat wij, mensen, doen. Totdat het zakelijk wordt, dan gaan we ineens rare dingen doen.’ – Barbara Vos
Een wat meer inspirerende presentatie over storytelling kwam van Barbara Vos, storyteller van het marketingbureau Make Marketing Magic. Zij vertelde in een prachtig verhaal over haar eerste kennismaking met storytelling en waarom ze dankzij deze kennismaking nu bedrijven en organisaties helpt om hun eigen verhaal te vinden en te vertellen. Ze gaf hiervoor een paar belangrijke tips:
- Zoek naar de verbindende factor tussen jouw bedrijf en je publiek. Ook al heb je verder niets gemeen, één gezamenlijk doel of gedeelde interesse kan al voor een verbinding of commitment zorgen.
- Stel je ook als bedrijf kwetsbaar en open op. Dat is juist wat ons mensen zulke goede storytellers maakt. Vertel jouw eigen verhaal en je zult zien dat het geaccepteerd wordt. Durf fouten te maken. Het perfecte bedrijf, het perfecte merk, het perfecte product, het bestaat niet. Houdt die worst dan ook niet voor aan je doelgroep.
- Ga op zoek naar jouw verhaal, dat is altijd authentiek! Authenticiteit is een kracht die veel voor jouw organisatie of merk kan betekenen. Raak je mensen in hun hart, dan creëer je fans en bouw je duurzame relaties.
Weet voor wie en waarom je bezig bent
Volgens Jan van der Spoel, oprichter van de Persona Academy, is er voor een bedrijf niets vervelender dan er vlak voor de introductie van een nieuw product achter komen voor wie het product eigenlijk bestemd is.
Natuurlijk, je hebt een doelgroep waar je je op richt. Maar weet je echt voor wie jouw product (of dienst) de moeite waard is om te kopen? Heb je onderzoek gedaan naar de buyer persona’s en/of user persona’s? Want hoe beter je je verdiept in een klant, weet tegen wie je praat en aandacht geeft aan je klanten, hoe succesvoller je in je business kan zijn.
Van der Spoel gaf een inkijkje in de werkwijze van de Persona Academy. Hij gaf aan dat bij het maken van persona’s vaak het belangrijkste vergeten wordt: waarom maak je persona’s? Zorg dat je je eigen visie en ambitie op een rijtje hebt. Als je goed weet wat je zelf wilt kun je dit ook duidelijk overbrengen naar je klanten, lezers of bezoekers.
Zorg dat je niet verdwijnt in het totaalbeeld
De Engelsman Dave Trott begon zijn presentatie over hoe slecht advertenties wel niet gezien en gelezen worden tegenwoordig. De creative director vertelde daarna over gestalt en de manier waarop ons brein werkt en een totaalbeeld schetst van afzonderlijke observaties en ervaringen (bijv. door groeperen). Alsof we weer even in de schoolbanken zaten.
Trott schetste vervolgens letterlijk zijn theorieën op een aantal briefjes om zijn verhaal duidelijk te maken. De boodschap? Zorg dat je niet verdwijnt in het totaalbeeld dat klanten hebben van organisaties en/of bedrijven of in een ‘hokje’ geplaatst wordt in het brein van je klant, maar val op door anders/eigen te zijn.
What else?
Er waren natuurlijk nog veel meer presentaties, sprekers en keynotes te horen en te zien. In dit verslag vind je dan ook de highlights die mij het meest inspireerden. Meer over het congres vind je op de website van het contentmarketing en webredactie congres. Je kunt hier onder andere een videoverslag, foto-impressie en de presentaties van deze leuke dag bekijken. Op naar volgend jaar.
Headerfoto: www.congreswebredactie.nl