Duik in onbekende topics om over te bloggen.

Bloggen over het onbekende: in 5 stappen van newbie naar expert

Bloggers schrijven over heel diverse topics. Ontdek de 5 stappen van bloggen over nieuwe onderwerpen en word een expert. Zo draai jij voortaan je hand niet meer om voor het onbekende en publiceer je in no time een blog dat inspireert, informeert en steek houdt.

Pakkende blogs schrijven waarmee je de zichtbaarheid bij je doelgroep vergroot? Of juist hulp nodig bij het opzetten van een goedlopende blog? Bekijk onze blog diensten.

Stap 1. Uitgebreide briefing

De briefing. Hoewel deze term eigenlijk een afgeleide is van het Engelse woord voor ‘kort’, heb je juist ontzettend veel aan een goede en vooral uitgebreide briefing. Bij voorkeur is de briefing een combinatie van een geschreven naslagwerk en een of meerdere gesprekken met stakeholders. In deze gesprekken heb je de kans om de inhoudelijk experts het hemd van het lijf te vragen. Zo krijg je een goed beeld van het onderwerp. Het is de snelste manier om veel over een onderwerp te leren en te ontdekken waar de nadruk op moet liggen in het blog.
Met een standaard template voor de briefing krijg je voor elk blog de juiste input die je nodig hebt. Zorg ervoor dat je op papier hebt staan:

  • wat het onderwerp van het blog is;
  • welke klantvraag je gaat beantwoorden;
  • welk standpunt je moet innemen of welke insteek je moet kiezen;
  • voor welke doelgroep of persona je schrijft;
  • wat het doel is van het blog;
  • en wat de call to action is.

Stap 2. Gluren bij de buren: leren van best practices

Dus je hebt je briefing en je eindeloze lijst aantekeningen. Ready, set, blog! Of toch niet? Soms kan het goed zijn om even te gluren bij de buren. Bloggen concurrenten of concullega’s over hetzelfde onderwerp? Mooi, een gouden kans om in het onderwerp te duiken en om lessen te trekken uit hun werk. Lees je in, maak aantekeningen en noteer wat je goed vindt aan bijvoorbeeld de insteek of opbouw.

Fact checkenFact checking in drie stappen

Puntje van aandacht: geloof jij dat alles wat op internet staat waar is? Natuurlijk weet jij wel beter, dus kijk kritisch naar je bron en neem informatie van lolligedomeinnaam.startpagina.org niet meteen voor waar aan. Dubbelcheck ook altijd informatie van ogenschijnlijk betrouwbare bronnen. Een foutje is snel gemaakt, zelfs op de meest gerenommeerde platforms. Lang leve de disclaimer. Hoe doe je dat dan, fact checken? In drie simpele stappen:

  1. Achterhaal de originele bron
    Check waar de informatie als eerste verscheen.
  2. Controleer de inhoud op juistheid
    Check wie, wat, waar, wanneer, waarom. Check cijfers en berekeningen.
  3. Controleer de context
    Check auteur, platform en methodologie. Check of er informatie is weggelaten.

Stap 3. Durf te vragen #dtv

Er bestaan geen domme vragen. “Ja maar, straks vinden ze me…” Nee, stel je vragen zodra ze in je opkomen. Dit zorgt niet alleen voor een goed onderbouwde blog, maar toont ook je betrokkenheid en gemotiveerdheid om het naadje van de kous te weten. Daarnaast houd je met je vragen ook je stakeholders scherp: soms blijkt na doorvragen dat bepaalde informatie verouderd is of dat een andere invalshoek het blog duidelijker maakt. Zorg dat je altijd de klantvraag in je achterhoofd houdt: welke vraag wil je met jouw blog beantwoorden of welk probleem wil je voor de klant oplossen? En zit je daarvoor nog op de juiste weg?

Stap 4. Start met bloggen

Je hebt je goed ingelezen, de juiste vragen gesteld en je in het onderwerp verdiept. There is no time like the present: kruip achter je laptop en ga aan de slag. Writersblock? Pak de draad weer op met ons handige 5-stappenplan voor bloggers. Zet je schroom opzij en schrijf, schrap en schaaf tot je blij bent met je conceptversie. Onthoud dat je het meeste leert van fouten maken en durf een eerste versie van je blog op te leveren die misschien nog niet perfect is.

Stap 5. Redigeer en publiceer je blog

Zelfs met een gedegen voorbereiding is het bijna onmogelijk om de spijker direct op zijn kop te slaan. Ga dus aan de slag met de feedback die je terugkrijgt. Merk je dat je inhoudelijk toch nog met vragen zit? Schroom dan niet om terug te gaan naar stap 3 en de inhoudelijke experts te bestoken met je vragen.
Daarna is het terug naar de tekentafel, totdat je je verhaal op de rit hebt. Loop nog een keer de checklijst uit stap 1 door: controleer of jouw blog op een juiste manier antwoord geeft op de klantvraag. Weet ook wanneer je moet stoppen: klopt je blog inhoudelijk en leest het lekker weg? Stop! Vertrouw op je nieuwe kennis en de inhoudelijke check van stakeholders. En druk op publiceer.

Van newbie naar expert

Je hoeft geen alleskenner te zijn om interessante blogs te schrijven over uiteenlopende onderwerpen. Met een leergierige houding en een flinke dosis research maak je je snel nieuwe onderwerpen eigen. Het resultaat? Een mooie, steekhoudende blog over een onderwerp waar je nog niets vanaf wist. En ook mooi meegenomen: keihard kunnen winnen bij je volgende pubquiz!


Aan de slag met bloggen

Wil jij ook een (zakelijk) blog beginnen, maar kun je wel wat hulp gebruiken? Wij ondersteunen je graag met een van onze blogdiensten.

Over de auteur: Marianne Resoort

Goede content is gebruiksvriendelijk, inspirerend en toegankelijk voor iedereen. Als contentspecialist bij Presenter focus ik me op goede content en tevreden gebruikers die gemakkelijk vinden wat ze zoeken.

Tags: contentmarketing, persona's, webredactie, call-to-action, zakelijk, doelgroepen, Thema's, bloggen, blog