Taxonomie en content: 4 basisprincipes

De manier waarop je dingen labelt, heeft invloed op de manier waarop jij en anderen naar de wereld kijken. Als contentspecialist ben je elke dag bezig om dingen te labelen. Je voegt tags toe aan webpagina’s om content te beschrijven, vindbaar te maken en om relevante gerelateerde content te kunnen tonen. Maar hoe kun je als contentspecialist optimaal gebruik maken van gecontroleerde, hiërarchische trefwoordsystemen?

Geef het maar eerlijk toe. Wanneer je dit stuk nog leest, ben je een content-nerd, een cms-aholic of hoe je jezelf ook wilt categoriseren. En waarschijnlijk heb je hulp nodig. Met taxonomie waarschijnlijk. Tijdens de tiende editie van het Contentcafé afgelopen week in het Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum, was het taxonomie wat de klok sloeg. Vier handige lessen voor de taxonomie-tijger in spe.

1. Wat is taxonomie? de hiërarchische relatie tussen soorten metadata

Joyce van Aalten over taxonomie tijdens ContentCafé #10 Foto: @contentcafe.

Joyce van Aalten: ‘Je kunt metadata op verschillende niveau’s specificeren’. Foto: @contentcafe

Taxonomie is de hiërarchische relatie tussen metadata die je gebruikt om je content te beschrijven. Deze helpt je klant zijn weg te vinden op je site. Los van welke navigatiestructuur je gebruikt, moeten je metadata altijd op orde zijn. Er zijn drie soorten metadata waar je als contentspecialist elke dag mee te maken hebt, zegt taxonomie-specialist Joyce van Aalten:

  • administratief: bijvoorbeeld titel, auteur, datum;
  • metadata die iets zegt over het soort content: bijvoorbeeld afbeelding, tekst, video;
  • metadata die iets zegt over de inhoud van de content: een gecontroleerde trefwoordenlijst die de inhoud categoriseert.

2. De ene kiwi is de andere niet

Consequente goed geordende metadata zijn een mooie eerste stap om je content goed te structureren. Maar dit zijn slechts losse onderdelen. Metadata hebben pas echt waarde wanneer de relatie tussen je metadata helder is geformuleerd. Zo kun je je content categoriseren en zelfs microgenres genereren op basis van je tags. Netflix doet dit al en ook webshops als Amazon zijn hier heel bedreven in. In een thesaurus leg je de relatie tussen je metadata vast. Zo zorg je ervoor dat de kleuren lavendel of lila ook ‘gewoon’ als paars vindbaar zijn. En dat je wanneer je op Prince zoekt je ook de muziek van TAFKAP en The Love Symbol te zien krijgt. De ene kiwi is de andere niet. De een kun je eten, de andere is een mens van vlees en bloed. Wanneer je dit niet in je thesaurus definieert zal de zoekmachine van je website het verschil tussen beide kiwi’s niet kennen. Kijk een stap verder dan je metadata alleen en vergeet niet de relatie tussen die metadata te definiëren.

3. Het draait om kwaliteit van metadata, niet kwantiteit

Tim Manders over taxonomie tijdens ContentCafé #10 Foto: @contentcafe.

Tim Manders illustreert aan de hand van de kleur paars wat een thesaurus is. Foto: @contentcafe.

Het is verleidelijk om veel metadata aan je content toe te kennen. Maar meer is niet per se beter. Net als bij content draait het bij metadata om focus. Maar hoe ga je nu om met verschillende groepen gebruikers van je content die allemaal hun eigen terminologie willen gebruiken om content te vinden. Het antwoord op deze vraag is volgens Tim Manders van het Instituut voor Beeld en Geluid even complex als simpel: laat de gebruikers van je content hun eigen labeling gebruiken en orden deze vervolgens in een heldere simpele thesaurus op de achtergrond. In een thesaurus draait het niet om de kwantiteit van je metadata, maar om de kwaliteit. Zo is hij eenvoudig beheersbaar en gebruiksvriendelijk. Pas wel op met topicaliseren van metadata. Hier zit vaak een element van subjectiviteit in.

4. Taxonomie helpt mensen relevante informatie te vinden

Rick Yagodich over taxonomie tijdens ContentCafé #10

Rick Yagodich: ‘Soms moet je met verschillende thesauri werken om je klanten optimaal van dienst te zijn’. Foto: @contentcafe

Het klinkt misschien als een open deur (en dat is het ook), maar taxonomie is geen doel op zich. Het hele idee van een taxonomie is mensen in staat te stellen snel informatie te kunnen vinden. Maar, hoe jij zaken categoriseert is misschien anders dan je doelgroep(en) dat doen. De wereld (en dus de tagging daarvan) van een contentspecialist die elke dag in het cms werkt is immers compleet anders dan die van een provincieambtenaar die de laatste beleidsrichtlijn voor de jeugdzorg zoekt. Hou daar rekening mee wanneer je je content labelt, het primaire doel van taxonomie is dat je klanten snel bij de informatie komen die ze zoeken. Laat je klant in zijn eigen taal praten. Volgens taxonomie- en content-expert Rick Yagodich, kan dit soms betekenen dat je met verschillende onzichtbare thesauri moet werken zodat je afhankelijk van de doelgroep waar je mee te maken hebt, content aan elkaar relateert. Zo kun je klanten die niet uit dezelfde doelgroep komen optimaal van dienst zijn. 

Over de auteur: Sjors Bos

Goede content is relevante content.

Tags: tagging, Joyce van Aalten, Tim Manders, Rick Yagodich, personalisatie, SEO, metadata, taxonomie, Online personalisatie



0 reacties op dit artikel
  • Bart van den Bosch zegt:

    Vraag me af hoe belangrijk dit nog is in de tijd van Google? Met Google kun je toch snel de juiste content vinden en Google heeft slimme manieren om alles te indexeren. Of zie ik iets over het hoofd ?

    • Sjors zegt:

      Taxonomie is een krachtig middel om je vindbaarheid in zoekmachines als Google te optimaliseren. Veel moderne cms’en gebruiken bijvoorbeeld taxonomie als basis voor je url-opbouw. Ook voor de interne zoekfunctie van een site is een heldere taxonomie van groot belang, het kan je bezoekers helpen zo relevant mogelijke zoekresultaten krijgen. Een taxonomie dwingt je bovendien om goed na te denken over de tagging van content-items op je site. Hoe noem ik dingen? Hoe noemen mijn bezoekers dingen? Wanneer je op deze vragen een helder antwoord hebt, komt dat je vindbaarheid in zoekmachines ten goede.