Congres Contentmarketing & Webredactie 2014 in 7 quotes
Congres contentmarketing & webredactie 2014: een impressie in 7 content-termen en quotes, van 3 internationale keynote speakers.
Spreken op een congres over content, en het publiek zowel vermaken als hen iets léren. Een steeds grotere uitdaging nu contentstrategie en webredactie ook in Nederland volwassen begint te worden. De keynote speakers die donderdag 20 november 2014 spraken op Congres contentmarketing & webredactie waren niet de minsten. Voor beginners veel om van op te steken, en ook voor deelnemers met meer ervaring inspirerende en zelfs vernieuwende inzichten.
Slow content
Al jaren praten we over hoe we onze klanten online zo snel mogelijk kunnen geven waarvoor ze naar onze website komen. Een goed uitgangspunt. Maar zijn je websitebezoekers áltijd het meest geholpen met zo snel mogelijk een taak afronden of hun winkelwagentje afrekenen? Nee, niet altijd, laat Margot Bloomstein zien in haar opening keynote.
Soms maak je een klant nog blijer met goede, relevante long form copy. Bij de aanschaf van specialistische, prijzige hiking gear bijvoorbeeld. Geef, gun, je klant dan wat meer tijd. Laat zien hoe goed er over dat product is nagedacht, en hoe prachtig die bergen zijn waar straks gewandeld en geklommen kan worden. Zorg dat je klant er 100% zeker van is dat het beste van het beste in dat winkelwagentje zit: júllie merk.
Content karma
De volgende keynote, van Noz Urbina, was alles behalve slow. In rap tempo vloog hij langs contentmodelleren, metadata en taxonomie, multi- en omni-channel. Een oproep meer aandacht te besteden aan afstemming tussen kanalen, en relevantie voor individuele klanten. In deze tijd van eindeloze opties en beschikbare content, draait het immers nog steeds om het creëren van waarde. Om ‘Content Karma’, misschien wel de mooiste term van de dag. “The more real value you give, the more will come back to you.”
Know thyself
Niet alleen je doelgroep kennen is belangrijk, benadrukt Margot Bloomstein later in haar break-out-sessie. “We invest in knowing our users. But how well do you know your brand & communication strategy?” Je komt alleen tot een goede, effectieve contentstrategie als je het merk waarvoor je werkt goed kent. Investeer dus tijd in het doorgronden daarvan.
Message architecture
Bloomstein doet dit onder andere door met haar opdrachtgevers te werken aan een message architecture. Een klein, maar krachtig, middel. Startend met card sorting en langzaam toewerkend naar een korte, maar duidelijke omschrijving van wat en hoe je over je producten wilt communiceren. Wie ben je, wie niet, wie wil je zijn? Traditional or savvy, academic or engaging?
Tijdens dit proces laat Bloomstein haar klanten vooral zelf antwoorden zoeken en geven, want: “Content strategy should not come AT you, but from WITHIN your organisation.”
Wearables push digical
Wearables: de nieuwe generatie horloges, brillen, armbanden etc. Niet alleen een nieuw kanaal om content te verspreiden of tot je te nemen, maar ook om content/ data te verzamelen. “Waiting untill wearables are big is waiting untill you are too late,” waarschuwt Urbina in zijn break-out sessie.
De factor tijd is de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden onder invloed van ‘altijd overal online’. Bij wearables wordt ‘tijd’ nog belangrijker, evenals context. Urbina heeft het over ‘digical’: de nog verdere vervaging tussen digital en fysical.
Stop framing customers online or offline
Al krijgen ze misschien voorlopig nog geen plek in jouw contentstrategie, de opkomst van wearables maakt heel duidelijk dat er straks nauwelijks nog onderscheid is tussen de fysieke en de online wereld. Begin dus nu al met het future proof maken van je content. Maak (gedeelde) contentmodellen voor je online en offline kanalen, en zorg voor samenwerking tussen collega’s en afdelingen die verantwoordelijk zijn voor die kanalen. Iets wat je sowieso allang had moeten doen, aldus Urbina.
Find your content niche
Andrew Davis sloot de dag heerlijk af. Met energie en enthousiasme, en hilarische voorbeelden van contentmarketing. Zijn boodschap: maak niet nog meer van dezelfde content, onderscheid je van anderen. Vind jouw content niche, en maak daar het verschil. Voor een specifieke doelgroep, die op den duur kan uitgroeien tot een trouwe fan base.
Daar rijk mee worden, is in de immens grote V.S. vast makkelijker dan in Nederland. Een lucratieve markt voor content rondom back yard chicken keeping en fishtank tv zie ik hier niet snel gebeuren. Maar de kern van Davis’ verhaal staat als een huis: “Branded content is created for a company. A content brand is created for an audience.”
De presentaties zijn terug te vinden op http://www.congreswebredactie.nl/presentaties
Foto’s copyright Quirien de Leeuw
Over de auteur: Daphne Shinn
Als onlinecontentspecialist, contentmanager, online adviseur (of hoe je het maar noemen wilt) bij Presenter, help ik organisaties met strategische keuzes en het vertalen daarvan naar praktische plannen. Altijd met enthousiasme, en met doeltreffende content in de hoofdrol!
inspirerende blog over relevant onderwerp en congres. Daar heb ik maar 1 ding aan toe te voegen: Congres Content Marketing is een initiatief van Entopic.