Social media: verdiep je eens in de gebruiksvoorwaarden!
Heb jij de gebruiksvoorwaarden van de sociale netwerken die je gebruikt goed gelezen? Of die van de tool waarmee je een sociaal netwerk beheert? Voorkom grote verrassingen en verdiep je in wat wel en níet mag.
Veel gebruikers gaan akkoord met de gebruiksvoorwaarden zonder deze te lezen. De Terms Of Service (TOS) hoor je netjes na te leven, omdat een sociaal netwerk je anders op de vingers kan tikken. Dat gaat nogal eens mis bij beheerders van Instagram, Facebook, YouTube of Whatsapp. Deze tik kan bestaan uit het verwijderen van je account, het beperken van bepaalde functies of verminderd bereik.
Gebruiksvoorwaarden, gaap!
Is er een echte noodzaak om de gebruiksvoorwaarden goed te begrijpen en te weten waar de grens ligt? Altijd! Je social media kanalen opbouwen en bijhouden kost een hoop werk, het is zonde om dit door onoplettendheid of onzorgvuldigheid teniet te doen.
“Onmogelijk om dit allemaal volgens de gebruiksvoorwaarden te doen. Ik wist ook niet dat het niet mocht!”
In de Dutch Facebook Groep, een groep waar Facebook marketeers elkaar helpen, hebben we al menig verbouwereerde social media manager voorbij zien komen. Opeens is een populaire post verdwenen of werkt een functie niet meer. Soms is de toegang tot een account helemaal verdwenen. Dan is het opeens zoeken naar een oplossing die er niet altijd is. Met de juiste voorbereiding was het probleem voorkomen.
Welke voorwaarden moet je extra in de gaten houden?
Ieder netwerk heeft zo zijn eigen stokpaardje als het om de voorwaarden gaat. Voor Facebook is het heel belangrijk dat je jouw echte gegevens invult omdat de adverteerders hier belang aan hechten. Whatsapp wil niet dat je als bedrijf commerciële boodschappen stuurt via haar netwerk. YouTube krijgt zoveel copyright claims dat ze deze voorwaarde bijna helemaal geautomatiseerd naleven en Instagram is geen voorstander van geautomatiseerd plaatsen van berichten op haar netwerk. Bekijk enkele voorbeelden van voorwaarden en hoe deze niet te overtreden.
Automatisch plaatsen op Instagram
Voorwaarde: The Instagram API Platform can be used to build non-automated, authentic, high-quality apps and services
Een functie die veel (groot)gebruikers missen in de Instagram app is het inplannen en automatisch plaatsen van foto’s. Het sociale netwerk heeft deze functie bewust niet in haar app: ze wil dat geplaatste foto’s “non-automated” en “authentic” zijn en ziet het geautomatiseerd plaatsen als een overtreding van de voorwaarden.
Tegen tools die dit wel aanbieden is al opgetreden door accounts te verwijderen, deze tijdelijk uit te schakelen of de hele tool te blokkeren op het netwerk. Heb je wel een tool gevonden en werkt het als een zonnetje? Juich niet te vroeg. Morgen kan de rij ingeplande berichten verdwenen zijn en de tool niet meer werken.
Apps die de gebruiksvoorwaarden niet overtreden, zoals Later of Hootsuite, plannen een bericht in en verzoeken je zelf op ‘post’ te klikken op het ingeplande tijdstip. Er zijn dus, hoewel bewerkelijk, wel mogelijkheden om berichten in te plannen die voldoen aan de TOS.
Whatsappen met al je klanten
Voorwaarde: Whatsapp geeft geen toegang aan externe partijen om een tool te ontwikkelen waarmee je kan Whatsappen.
Tools die webcare en het versturen van marketingboodschappen via Whatsapp aanboden kwamen vorig jaar in de problemen, ze gaven de gebruiker een makkelijke manier om vanuit 1 telefoonnummer met meerdere mensen berichten te versturen naar klanten. Whatsapp had dit uitdrukkelijk verboden en bood ook geen API aan waarmee je dit zelf mocht bouwen. Aanbieders van tools die het wel mogelijk maakten overtraden de gebruiksvoorwaarden en moesten de dienstverlening staken.
Een fictieve Facebookgebruiker aanmaken
Voorwaarde: Facebook users provide their real names and information
Een fictieve Facebookgebruiker met het e-mailadres jan@bedrijfsnaam.nl om een bedrijfspagina aan te maken en waarmee meerdere collega’s de pagina beheren. Het is een populaire oplossing bij social media beheerders om zakelijke en privé berichten op Facebook te scheiden. Deze Facebookgebruiker is geen echt bestaand persoon en dat is tegen de voorwaarden van Facebook in.
Facebook treedt momenteel op tegen deze fictieve gebruikers en verwijdert actief deze accounts. Hiermee verliezen sommige beheerders alle controle over hun pagina: ze kunnen geen foto’s of berichten meer plaatsen, geen beheerder toevoegen of zelfs niet meer inloggen. Zonde om te zien dat het je bedrijfspagina kan kosten als je niet voldoet aan de voorwaarden. Alleen als er ooit een non-fictieve gebruiker als beheerder is ingesteld of het beheer van de pagina via de Facebook Business Manager loopt, kun je de pagina nog beheren.
Zonder toestemming copyright materiaal gebruiken
Voorwaarde: … inzake auteursrechten beëindigt YouTube de toegang tot de Dienst voor een gebruiker, indien aangaande die gebruiker is vastgesteld dat deze vaker inbreuk pleegt.
Op YouTube is het aan de orde van de dag om zonder toestemming andermans content te gebruiken. Voor muziek én video is er een geautomatiseerd systeem, een soort ingebouwde Shazam dat de rechthebbende automatisch een berichtje stuurt als jij hun materiaal gebruikt. Het indienen van een klacht is ook grotendeels geautomatiseerd, de pakkans is dus vrij hoog. Ga je de fout in dan kan je video zonder waarschuwing verwijderd worden. Soms is het zelfs niet meer mogelijk om nieuwe video’s te plaatsen.
YouTube heeft een pagina waarop uitgebreid staat uitgelegd wat wel en niet mag volgens de gebruiksvoorwaarden. De huidige status van jouw account wat betreft auteursrechten en of je voldoet aan de Community Guidelines is gemakkelijk in te zien.
De videodienst doet echt zijn best om iedereen helder te informeren over wat wel en niet mag, dit zijn de makkelijkst te begrijpen gebruiksvoorwaarden van alle social media kanalen.
Voorkomen is beter dan genezen
Voorkom dat je een van de genoemde problemen tegenkomt:
- lees en interpreteer de gebruiksvoorwaarden goed
- bespreek de gebruiksvoorwaarden met je mede-beheerders
- bespreek de gebruiksvoorwaarden met je social media bureau
- check of de tools die je gebruikt voldoen aan de TOS van het sociale netwerk
Vraag het bij twijfel eens na bij je vakbroeders, het sociale netwerk of de tool die je gebruikt. Zo voorkom je een hoop frustratie en verloren werk, terwijl je eigenlijk gewoon de kleine lettertjes eens had moeten lezen.
Over de auteur: Pieter Vlamings
Online communicatie is constant in verandering en bij Presenter komen we veel verschillende klanten tegen die we met actuele kennis steeds in een nieuwe situatie van dienst kunnen zijn. Mijn specialisme is online marketing en Inbound Marketing welke ik inzet als Senior Online Adviseur.