Je zakelijk blog als klantenmagneet
Een goed blog vergroot de kans dat je website meer klanten trekt. Mariska van Dasselaar beschrijft in dit artikel, afkomstig uit haar boek Zakelijk bloggen – Laat de klant zien dat jij de expert bent, hoe je dat doet.
Pakkende blogs schrijven waarmee je de zichtbaarheid bij je doelgroep vergroot? Of juist hulp nodig bij het opzetten van een goedlopende blog? Bekijk onze blogdiensten.
Je blog als klantenmagneet
Als je regelmatig geweldige artikelen op je blog publiceert, stijgt het aantal websitebezoekers en potentiële klanten op je website. Volgens Inbound Marketing-bedrijf HubSpot hebben bedrijven die een blog bijhouden 55% meer websitebezoekers dan bedrijven die dat niet doen.
Vooral interessante, leerzame of vernieuwende blogartikelen trekken bezoekers naar de website. Wie op internet naar bepaalde onderwerpen zoekt, wil meestal:
- Iets leren;
- Informatie verzamelen over een bepaald onderwerp;
- Zich oriënteren voor de aankoop van een product.
Jij kunt hierop inspelen door informatie waar veel naar gezocht wordt in blogartikelen aan te bieden. Zo vergroot je de kans dat mensen op jouw blog terechtkomen en daar bruikbare informatie vinden.
Heeft het onderwerp ook nog eens te maken met je werk, dan hebben bezoekers mogelijk interesse in de producten en diensten die je aanbiedt. Ze bezoeken dan misschien ook andere pagina’s op je website. Als ze dan ook nog een formulier invullen om gratis informatie te downloaden (bijvoorbeeld een e-book), hebben ze duidelijk interesse in je werk en zijn het potentiële klanten.
Een blog kan de vindbaarheid van je website enorm verbeteren. Doordat je regelmatig een nieuw blogartikel over een bepaald onderwerp publiceert, staan er steeds meer webpagina’s van jou op internet. Al die verschillende webpagina’s worden door zoekmachines (zoals Google) geïndexeerd. Dat betekent dat al die pagina’s bij een zoekopdracht in zoekmachines kunnen opduiken en je dus via steeds meer pagina’s gevonden kunt worden.
Artikelen vindbaar maken in zoekmachines
Een voorwaarde is wel dat de blogartikelen zo geschreven zijn dat ze vindbaar zijn in zoekmachines. Dat doe je door bepaalde woorden of combinaties van woorden (zoekwoorden) die mensen in zoekmachines intypen op de juiste plaats in blogartikelen te plaatsen.
Geef je bijvoorbeeld Twitter-workshops, dan wil je waarschijnlijk op de zoekterm ‘leren twitteren’ gevonden worden. Je besluit daarom een blogartikel aan Twitter te wijden en gebruikt de zoekterm ‘leren twitteren’ op bepaalde plekken in het artikel. Zoekmachines zien dat deze term meerdere keren in het artikel voorkomt. Zoekt iemand op ‘leren twitteren’, dan bestaat de kans dat die persoon op jouw blog stuit. Vervolgens besluit die persoon misschien wel om een workshop bij je te volgen.
Krijg ik direct een bezoekerslawine?
Verwacht als je net begint met bloggen overigens niet duizenden bezoekers op je website. Een eerste artikel levert meestal nog niet veel op, tenzij je zo’n uniek artikel schrijft dat iedereen het wil lezen en het op internet met elkaar deelt. In de meeste gevallen zie je wel een stijging in het aantal bezoekers, maar dit gaat geleidelijk aan.
Dit komt door het volgende:
- Je hebt nog weinig naamsbekendheid en nog geen vaste lezersgroep opgebouwd.
- Als je nog weinig blogartikelen hebt, heb je ook nog weinig pagina’s waarmee je in zoekmachines kunt worden gevonden. De kans dat iemand je blogartikelen vindt is aanwezig, maar moet nog groeien.
- Aangezien je net begint, zijn er nog weinig websites die naar jouw website verwijzen. Hierdoor staat je website nog niet hoog in zoekmachines.
Hoe meer blogartikelen je schrijft, hoe meer bezoekers je krijgt en hoe groter de kans dat mensen je website vinden. Het leuke is dat al die artikelen op internet blijven staan zolang je ze niet verwijdert.
Deze blogpost van gastblogger Mariska van Dasselaar verscheen eerder op de De Zaak.
Over de auteur: Mariska van Dasselaar
Mariska van Dasselaar is eigenaar van Mariska Media. Zij begeleidt bedrijven en zzp'ers met zakelijk bloggen, social media en zoekmachine-optimalisatie.