With great power comes great responsibility

(Online) Superhelden en hun (digitale) superkrachten

With great power comes great responsibility! Met deze boodschap opende host Jim Stolze eind juni een nieuwe editie van DutchDigitalDay. Wie kent de wijze les die Ben Parker ooit gaf aan Peter Parker (a.k.a. Spider-man) niet? De rest is geschiedenis. Maar hoe zit dat met de (online) superhelden van vandaag en hun (digitale) superkrachten? En welke contentlessen leren we van hun fascinerende verhalen? Een recap van de meest interessante superkrachten van deze middag.

1. De kracht van videocontent

Producer Taira Akbar dook zo’n tien jaar geleden het Peruaanse Amazonegebied in. Negen maanden lang korte films schieten en videocontent produceren, dat was het plan. Het werden negen jaar.

Het was een onrustige tijd in Peru (en andere Zuid-Amerikaanse landen rondom het Amazonegebied). President Alan Garcia wilde van Peru een welvarend land maken ten koste van het onaangetaste Amazonegebied, maar stuitte op hevig verzet van de inheemse leider Alberto Pizango.

Akbar merkte op dat veel van de misstanden ontstonden door onwetendheid, aan beide kanten. Samen met haar team was ze vastberaden om, gewapend met alleen een camera, beide kampen hun verhaal te laten doen. Door het vastleggen van die verhalen leerde ze hen over elkaars standpunten. Het werd een immens project.

Het uiteindelijke resultaat is te zien in de documentaire ‘When two worlds collide’. Je bekijkt de documentaire door het te huren op de website. Daarnaast draaide de film in 2016 op filmfestivals over de hele wereld. Bezoekers van de website vraagt ze om haar verhaal zoveel mogelijk te delen. Tweet, post en deel het met familie en vrienden. Alleen door verhalen te vertellen aan elkaar maken we de wereld een stukje bewuster en mooier, aldus Akbar.

2. De kracht van open source investigation

Fake news, alternatieve feiten, scorebordjournalistiek; there’s a new bad guy in town. Wat en wie kunnen we nog geloven tegenwoordig? Wanneer is wereldnieuws echt en wanneer neemt iemand ons keihard in de maling met verzonnen content? En wat kunnen we hiertegen doen?

Het antwoord is Bellingcat! Een groep internationale online vigilantes die nieuwsfeiten controleren op… feiten. Opvallend is hierbij dat ze bij hun onderzoek alleen gebruikmaken van content die voor iedereen toegankelijk is. Ofwel open source investigation.

Satelliet foto Bellingcat

Rusland leverde de achterste, op 14 juli genomen, satellietfoto van een gebied mét bos als ‘bewijs’. Bellingcat vond hetzelfde gebied maar zonder bos tussen 2 en 17 juli. Bron: Bellingcat

Bellingcat onderzocht onder andere het MH17-dossier en kwam al snel met verrassende en verontrustende resultaten. Ook kreeg Bellingcat het Amerikaanse Pentagon zover om verklaringen over een bombardement bij te stellen. Bellingcat vond bewijs dat een door de Amerikanen gebombardeerd gebouw een moskee was. Het Pentagon beweerde eerder dat dit niet zo was.

3. De kracht van offline versterken met online

Is het een vogel? Is het een vliegtuig? Het maakt Mandy Smith eigenlijk niet zoveel uit wat je wilt. Ze maakt het. Van papier. Mandy is die ene superheld in je team zonder (online) superkrachten. Zoals Batman in Justice League of Iron Man in Avengers. Als Papersmith gebruikt Mandy online om met haar offline superkracht een wereldwijde impact te hebben.

Haar poging om carrière te maken in de reclamewereld in Amsterdam strandde – dankzij de crisis – al vrij snel. Ze raakte gefascineerd door papier en door alles wat je ermee kan doen. Goede, unieke content maken kost tijd. Ze oefende en oefende totdat bedrijven haar creaties opmerkten. Inmiddels heeft ze veel projecten op haar naam. Haar papieren guillotine stond op exposities in heel Europa, ze stuurde een papieren raket de ruimte in en momenteel creëert ze awareness voor haar campagne tegen de besnijdenis van vrouwen.

Ze versterkt haar offline content met de kracht van online. Via haar website, Instagram en video’s. Daarnaast experimenteert ze met de combinatie van papier en virtual reality. Met haar creaties maakt ze mensen bewust van onderwerpen die normaal minder makkelijk bespreekbaar zijn.

4. De kracht van visual effects (VFX)

Justin van der Lek leeft de Amerikaanse droom. De visual effects artist verruilde Nederland voor de Verenigde Staten met maar één doel: als visual effects artist werken aan Hollywood films. Toen dat lukte, Justin werkte onder andere aan The Avengers, Iron Man 3 en Independence Day, stelde hij zijn doelen bij. Zo wilde hij werken bij een van de meest bekende VFX-studio’s ter wereld, werken aan zijn ultieme droomproject: Star Wars en op een dag een Visual Effects Society Award winnen.

Iron man 3 airplane scene

Een scène uit Iron man 3 waaraan Justin heeft gewerkt. Bron: Marvel

Zoals het een superheld betaamt, slaagde Justin in zijn missie. Hij werkt inmiddels bij Industrial Light & Magic: de VFX-studio van George Lucas (Star Wars), werkte aan Star Wars: The Force Awakens en won een Visual Effects Society Award voor een scène uit die film.

Zijn huidige missie? Van niets iets maken en mensen verbazen met zijn visual effects. Werelden, personages en effecten creëren die nooit eerder door mensen gezien zijn. De ideeën, de verbeelding en het verhaal van de producent komen dankzij Justin tot leven op het witte doek. Allemaal voor het verbeteren van de belevenis van de filmkijker.

5. De kracht van live video journalism

Stel: je loopt door de straten van New York en vindt allerlei kleine polaroidfoto’s verspreid over straat. Niet iedereen zal een telefoontje plegen naar zijn of haar baas bij de New York Times met de mededeling dat ze live verslag wil doen van deze ontdekking. Op Facebook.

Dat is wel wat video journalist en filmmaker Deborah Acosta deed toen ze de foto’s zag liggen. Ze volgde het spoor dat leidde naar een vuilniszak waar nog veel meer polaroids in lagen. Via Facebook deed ze ter plekke een oproep naar het verhaal achter de foto’s. Vrijwel direct stroomden de reacties binnen. Deze waren eerst nog wat gemengd, maar mensen waren toch wel nieuwsgierig en volgde Deborah bij het oplossen van dit raadsel. Het leverde uiteindelijk niet alleen een mooi verhaal op, maar ook een nieuwe manier van onderzoek door de combinatie van live video en crowdsourcing. Live video journalism was een feit.

Een betere wereld

Alle superhelden deze dag hadden dezelfde doelen:

  • de wereld een stukje mooier, beter en bewuster maken
  • vertellen van (echte) verhalen
  • de wereld de waarheid vertellen of laten zien

Met hun superkrachten creëren ze content die daaraan bijdraagt en vragen ze aandacht voor de waarheid, een verhaal of wereldwijd probleem. Hoe zit het met jou? In hoeverre is de wijze raad van Ben Parker van toepassing op jou? Voel jij als digitale professional een bepaalde verantwoordelijkheid voor de content die je maakt? Draagt de content die jij creëert ook bij aan een van deze doelen? Dan mag jij je ook met trots een (digitale) superheld noemen!

Headerfoto: www.dutchdigitalday.com

Over de auteur: Chris de Bie

Content die keihard raak is, daar ga ik voor als contentspecialist bij Presenter. In mijn blogs zoek ik vaak naar de relatie tussen online communicatie en de popcultuur. Voor mij is dat een onuitputtelijke bron van inspiratie voor crossmedia- en transmedia storytelling, contentmarketing en contentmanagement.



Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond