Jij kunt het ook: in 5 stappen naar een blogpost

Bloggen. Leuk. Maar hoe maak je nu een goed blog? Hoe zorg je ervoor dat je van een half idee in korte tijd een hele blogpost maakt? Houd je aan de schrijf van 5 en verhoog op een gezonde manier je blogproductie.

 

Pakkende blogs schrijven waarmee je de zichtbaarheid bij je doelgroep vergroot? Of juist hulp nodig bij het opzetten van een goedlopende blog? Bekijk onze blog diensten.

In de 3 jaar dat ik voor Presenter werkte heb ik meer dan 40 blogposts over mijn vak geschreven. Over verschillende onderwerpen en voor verschillende vakwebsites. Ik wekte soms de indruk dat ik net zo snel blogs schreef als muizen zich voortplanten. De waarheid is, ik heb een haat-liefdeverhouding met bloggen. Soms floept er binnen anderhalf uur een rond verhaal uit mijn pen, maar het merendeel van mijn blogs hebben een schrijfproces dat zich nog het beste laat vergelijken met de heroes journey. Een reis die altijd eindigt in een overwinning, maar niet zonder dat daar eerst een of meerdere momenten van wanhoop aan vooraf zijn gegaan.

Te leuk om te laten

Momenten van wanhoop. Dat klinkt als bloed, zweet en tranen. Dat ziet eruit als een matig verlicht bureau midden in de nacht. Omringd door op de grond geworpen proppen papier met kladversies waar de klad in kwam. Het lijkt op die halve literblikken Faalangstbrau. Je weet wel, dat giftige mengsel dat iedereen met een creatief beroep koud heeft staan in de koelkast. Gewoon voor het geval dat. Je weet maar nooit wanneer dat niet van pas komt. Klinkt eigenlijk best naar. Waarom blog je dan in hemelsnaam? Why? Tell me why?

Ik moet bekennen dat ik bloggen gewoon te leuk vind om te laten. Want wat is er nou niet leuk om een woord of duizend lang met taal te spelen. En dat dat dan nog gepubliceerd wordt ook. Bijkomend voordeel: bloggen is een goede manier om structuur aan te brengen in je gedachten. Het dwingt je om in relatief korte tijd op een logische manier een punt te maken en je helpt je collega’s en vakgenoten ook nog eens met je kennis. Als dat geen drie keer karmawaarde oplevert.

De schrijf van 5: zo blog je gezond

Maar toch. Schrijven, en dus denken, is zelden een lineair proces. Daarom is het prettig toch enige orde aan te brengen in dit proces. Om het voor jezelf gemakkelijker te maken. En weet je, nu ik het zo opschrijf lijkt het blogging simpel. Maar weet dat de praktijk soms weerbarstiger is. Dat is niet erg. Dat hoort erbij. Maar ik denk wel dat wanneer je deze 5 stappen volgt, je blogcreatieproces voortaan nog maar 1 druppeltje bloed, 1 drupje zweet en 1 enkele traan is.

1. Het begint met een idee

Elk blog begint met een idee. Je zult nu wel denken. Zo, what the faq! Die open deur trapt hij even met gestrekt been in. Da’s lef hebben zeg. Was dat nou echt nodig? Toch is het belangrijk om dit punt te benoemen. Want in de praktijk sneuvelen blogs maar al te vaak in de ideeënfase. Want als ik nu zeg: doe eens een idee? Klap je dan dicht? Ik vaak wel. Want ideeën zijn net als winden. Iedereen produceert ze en je hebt er last van op plekken en momenten dat het eigenlijk helemaal niet uitkomt. Maar er met eentje op commando op de proppen komen…

In tegenstelling tot mijn scheten, leg ik mijn ideeën wel altijd vast. Ik wil niet dat ze vervliegen. Zelf leg ik mijn hersenspinsels vast met de notitie-app Evernote. Zo kan ik altijd en op elk apparaat dat ik heb mijn ideeën vastleggen. Zelfs ideeën die op zich op het moment zelf nog niet voldoende intellectuele voedingsstof bevatten voor een complete blogpost. Soms moet een idee gewoon nog even rijpen en heb ik met de aantekening het zaadje geplant. Zorg er in elk geval voor dat je elk wild idee, waar je ook bent, vastlegt. Zo zit je later nooit om ideeën verlegen. Zo zwerft het idee voor deze blogpost al ruim anderhalf jaar in verschillende vormen in mijn Evernote-aantekeningen.

2. Breng focus en structuur aan

Een online aantekeningenboekje vol ideeën en andere oprispingen van je hersenen maakt nog geen blogpost. Dat is immers een lijst, die in tegenstelling tot dat wat het woord ‘lijst’ doet vermoeden, een logische volgorde en een verhaallijn mist. En als je een blogpost wil schrijven zul je toch eerst keuzes moeten maken. Concreet betekent dit, kies een idee dat genoeg potentie heeft om tot blogpost verwerkt te worden. Laat je in je enthousiasme niet verleiden om alles te willen vertellen. Focus is ook hier een van de sleutels tot succes.

Kom je er achter dat je eigenlijk 3 punten wil maken. High five! Nu heb je genoeg onderwerpen voor 3 blogposts. Kies nu 1 van die punten uit en bepaal je invalshoek. Je kunt je verhaal op 1001 manieren vertellen. Toch moet je er een kiezen. Heb je je onderwerp en je invalshoek bepaald? Dan is het tijd om de structuur van je verhaal te bepalen. Wanneer je dat framework helder hebt, wordt je blog een mooie invuloefening. Als je vaker blogt zul je ontdekken dat je bewust of onbewust volgens een bepaald stramien blogt. Wanneer ik mijn eigen blogposts analyseer, ontdek ik vrijwel altijd een klassieke drie-akter in mijn verhalen. Handig om te weten, want zo ben ik in staat het retorische fundament van mijn verhaal nog sneller te storten.

3. Begin met schrijven

Als de structuur van je verhaal staat, is het tijd om te gaan schrijven. Als het goed is weet je nu wat je gaat schrijven in welke volgorde. Creëer de omstandigheden die je nodig hebt om rustig te kunnen schrijven, of als een bezetene. Hoe dan ook begin. Whatever does the job. En die eerste zin, die eerste alinea en die eerste versie. Die hoeft niet in 1 keer perfect. Schrijf zoals je danst in je woonkamer wanneer je denkt dat niemand kijkt. Preach brother, preach! Schaam je niet voor je eigen stijl.

Het is je misschien opgevallen: schrijven is pas stap 3 van mijn schrijfproces. Schrijven is vaak 90 procent denkwerk. Heb het zelfvertrouwen om daar de tijd voor te nemen. Stap 3 tot en met 5 zijn slechts de laatste 10 procent.

4. Ga door met schrijven

Nu hoor ik je denken: ‘slechts de laatste 10 procent… you wish.’ Ik ben begonnen en het lukt niet. Ik heb honger en ik moet de wasmachine ook nog te eten geven. Bovendien, ik moet hoognodig de stofzuiger uitlaten want die is vol. Bekijk het maar met je blog, ik ga wat zeldzame Pokémons in de frituur gooien. Herkenbaar? Dat is niet zo raar, want voor deze reflex bestaat namelijk een algemeen bekende wetenschappelijke term: smoesjes! Your argument is invalid.

Het echte schrijven begint namelijk wanneer het moeilijk wordt. Wanneer je even geen zin meer hebt (zoals ik, toen ik 3 zinnen geleden de aandrang had om de tv water te geven), is het tijd voor een moment van zelfreflectie. Waarom heb je geen zin? Is het half 2 ’s nachts en ben je moe? Morgen weer een dag. Maar wel echt verder schrijven dan! Loop je vast omdat je verhaal niet logisch in elkaar past? Dikke kans dat er een weeffout in de structuur van je verhaal zit. Ga terug naar stap 2 en kijk opnieuw kritisch naar de focus en de structuur. Vaak ligt het daar aan. Wat ik zelf vaak doe is dat ik mijn kladversie uitprint en de alinea’s uitknip en er mee ga schuiven. Dit helpt me vaak om de weeffout te ontdekken en het fundament opnieuw te leggen. Maar je kwetsbaar opstellen en iemand anders even naar je stuk laten kijken doet vaak ook wonderen.

5. Brei er een eind aan

Als je structuur klopt, schrijf je op een natuurlijke manier naar de conclusie van je stuk toe. Maar wanneer je eenmaal de smaak te pakken hebt, kun je uren, dagen, weken, maanden en jaren aan een blogpost besteden. Je kunt nachtenlang doorhalen om zo de perfecte blogpost te schrijven. Maar beter is ook hier de vijand van goed. Want een blogpost moet natuurlijk wel gewoon af. En: die goedkope blikken Faalangstbrau hoeven vandaag echt niet allemaal op. Dus heb je je punt gemaakt, is je verhaal coherent en is het goed geschreven. Dan is hij klaar voor publicatie. Soms moet je omwille van de tijd je verhaal een handje helpen door naar het einde toe te schrijven. Met een goede uitsmijter of een logische conclusie. Een eind aan je verhaal breien is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk. Kijk maar.

Over de auteur: Sjors Bos

Wat goede content is, bepaalt je doelgroep. Pas wanneer je doelgroep je content relevant vindt, ben je in staat je organisatiedoelen te halen. Door content, marketing en techniek optimaal samen te laten werken, maak ik klantgerichte content.

Tags: schrijven, bloggen, contentcreatie, creativiteit



1 reactie op dit artikel
  • Arie zegt:

    Leuk blog. Ik ben zelf gelijk in de pen geklommen. Dank!

Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond