Hoe verhuis je url’s zonder verlies van je hoge Google positie?

Voor een goede webredacteur zijn ze een doorn in het oog: lelijke url’s. Gaat een website een vernieuwingstraject in, dan is het één van de zaken die je graag wilt aanpakken. Maar soms kunnen lelijke url’s dankzij een hoge leeftijd en veel inkomende links toch een toppositie in de zoekresultaten van Google bezetten. En het laatste dat je wilt bij de vernieuwing van een website, is dat de nieuwe site minder bezoekers trekt dan de oude.

Daarom een paar aandachtspunten waarmee je pagina’s kan ‘verhuizen’ van de ene url naar de andere url. Zo kan je een pagina een zoekmachinevriendelijke naam geven en de bestaande hoge positie in de zoekresultaten van Google zo veel mogelijk handhaven.

Tips voor de verhuizing van url’s

Het eerste advies, lees de tips van Google over het verhuizen van url’s.
Tussen de adviezen van Google zijn twee hoofdpunten te vinden:

1. Verhuis de url met een 301-redirect

Google vraagt expliciet: laat het ons weten als je een pagina verhuist naar een nieuwe url. Met een 301-redirect laat je de Google robots weten dat de pagina permanent is verplaatst naar een nieuwe url, maar dat het geen nieuwe pagina is.

2. Time de verhuizing goed

Net zoals in het echte leven is een goede timing essentieel. Verander je zowel de url als de inhoud op hetzelfde moment, dan kan soms zelfs een 301-redirect niet voorkomen dat Google concludeert dat het gaat om een nieuwe pagina. Met  het vervelende gevolg: verlies van de hoge positie in de zoekresultaten van Google. Verhuis daarom in stappen om er zeker van te zijn dat de pagina zijn waarde behoudt. Verhuis eerst de url en pas daarna de inhoud.

3. Inkomende links

Draag je met de vorige punten ‘leeftijd’ van de pagina over, de hoge Google positie is mede het gevolg van inkomende links. Onderzoek daarom ook grondig welke links bijdragen aan de hoge positie van de pagina in de zoekresultaten van Google. Schrijf de eigenaren van die websites vervolgens aan dat de inhoud waarnaar de link verwijst een nieuw adres krijgt. Dat is niet alleen in jouw belang maar ook in hun belang. Zo help je de eigenaren van websites dat de links op hun websites correct blijven werken.
Controleer je inkomende links bijvoorbeeld met de volgende tool: opensiteexplorer.org

4. Optimaliseer de tekst

Is de verhuizing goed gegaan? Dan is het tijd voor de laatste stap. Optimaliseer de oude teksten van de verhuisde pagina’s. Zeker bij oude pagina’s is dit een punt waarop je veel SEO winst kan halen. Zo krijg je het resultaat dat je met de vernieuwing van de website voor ogen had: mooie, zoekmachinevriendelijke url’s met verbeterde teksten die hun hoge posities in de zoekresultaten van Google niet verliezen, maar verbeteren.

En als laatste: vergeet natuurlijk niet de interne links te controleren en de nieuwe sitemap.xml te updaten bij Google Webmaster Tools.

Heb je aanvullende tips, laat het ons hieronder weten! 

Over de auteur: Eppo Ford

Na een opleiding als scenarioschrijver en een bestaan als freelance journalist ben ik vanaf 2007 gegrepen door online. Als journalist heb je geen idee hoe je artikel wordt ontvangen (anders dan door de eindredacteur). Online kun je alles meten. Ik heb de online wereld omarmd en mij gespecialiseerd in doelgroepgericht & activerend schrijven en contentstrategie. Ik ben Manager Projecten bij Presenter.

Tags: 301-redirect, verhuizing pagina's, zoekmachineoptimalisatie



0 reacties op dit artikel