Webrichtlijnen
webrichtlijnen

Webrichtlijnen voor de overheid

webrichtlijnenIn juli dit jaar publiceerde de Nederlandse overheid de nieuwe Webrichtlijnen voor de overheid. Websites inrichten aan de hand van Webrichtlijnen is verplicht voor overheidswebsites, maar ook voor andere organisaties en bedrijven is het verstandig. Het maakt websites beter vindbaar, interactiever en responsive. En dus beter geschikt voor mensen met een functiebeperking of voor ouderen, maar ook voor alle overige bezoekers.

Welke richtlijnen?

De Webrichtlijnen 2 bestaan uit verschillende basisprincipes. Zo moet de moderne website ‘waarneembaar, bedienbaar, begrijpelijk en robuust’ zijn, zoals ook de internationale toegankelijkheidsrichtlijnen WCAG 2.0 voorschrijven. Een extra eis die de Nederlandse overheid nog heeft toegevoegd, is het ‘principe Universeel’. Dit principe bevat 10 richtlijnen en 15 succescriteria en is enkel in Nederland van kracht.

Het doel van de richtlijnen, is dat iedereen succesvol gebruik moet kunnen maken van online aangeboden informatie en diensten. De richtlijnen ondersteunen bezoekers in het gebruik van websites. Dit geldt niet alleen als de bezoeker een beperking heeft, maar ook als hij een verouderde computer gebruikt of een trage internetverbinding heeft. De webrichtlijnen staan aan de basis van een drempelvrije website.

Stand van zaken bij de overheid

Eind 2012 voldeden slechts 34 van de 836 overheidswebsites  aan de toen geformuleerde Webrichtlijnen. Bij gemeenten was het minder duidelijk in hoeverre de websites voldeden: begin oktober 2012 voldeden 22 gemeenten aan de 47 richtlijnen die automatisch zijn te toetsen met de Webrichtlijnen Monitor. Bijna alle gemeenten scoorden toen op minstens 30 van de 47 richtlijnen.

Verschil Webrichtlijnen 1 en 2

In juli dit jaar verscheen de nieuwe versie: Webrichtlijnen 2. Het verschil met de eerder uitgegeven richtlijnen is met name dat de nieuwe versie technologieonafhankelijk is, waar versie 1 uit ging van HTML als basistechnologie. Ook zijn verouderde gegevens eruit gehaald: zo stond WCAG 1 in 1999 Javascript niet toe. Inmiddels ondersteunen screenreaders dit gewoon. Daarnaast is het instapniveau uitgebreid en gemakkelijker dan voorheen (zo zijn unieke en duurzame URL’s geen basiseis meer).

Om een website universeel te maken zijn er 10 richtlijnen expliciet gemaakt, die zich richten op gebruiksvriendelijkheid, kwaliteit en zoekmachineoptimalisatie. Zo dient een website gelaagd te zijn gebouwd, zodat basiscontent en functionaliteit onder alle omstandigheden beschikbaar zijn.

Waarmerk drempelvrij.nl

Toegankelijke websites kunnen het waarmerk drempelvrij.nl verdienen. Dit gebeurt na een inspectie van de website door een daartoe bevoegde officiële inspectie-instelling. Zij inspecteren de website op drie niveaus:

  1. Niveau 1. Voldoet een website aan Level A van WCAG 2.0 of Webrichtlijnen 2? Dan mag de site het groene logo voeren, zonder sterren. Bij de uitleg van het logo moet vermeld staan of de site voldoet aan WCAG 2.0 of aan Webrichtlijnen 2.
  2. Niveau 2. Een website met niveau 2 is zeer goed toegankelijk. Dit betekent dat de site voldoet aan Level AA van WCAG 2.0 en nu het groene logo met 2 sterren mag gebruiken.
  3. Niveau 3. Heeft een website niveau 3? Dan voldoet de website aan alle richtlijnen van de Webrichtlijnen 2 op Level AA. De website is optimaal toegankelijk en voldoet aan alle eisen die de overheid stelt. De site is bijvoorbeeld goed toegankelijk in zoekmachines en alle bezoekers kunnen de site optimaal benutten. De site mag nu het groene logo met 3 sterren voeren.

Voldoet niet de volledige website, maar slechts een deel aan Level A of AA (van WCAG 2.0 of Webrichtlijnen 2)? Dan mag deze het oranje logo voeren.

Webrichtlijnen in de praktijk

Nog lang niet alle overheidswebsites zijn goed ingericht en veel gemeenten hebben hun websites nog niet aangepast. Dit is echter wel belangrijk: toegankelijke websites zijn beter terug te vinden in zoekmachines. Zo is je websitebouwer nu technologieonafhankelijk. Dit stelt hem of haar in staat om je website interactiever in te richten zonder bepaalde scripts. Ook kan je website nu eenvoudig responsive  worden ingericht. Dat maakt je website modern en toegankelijk voor een breder publiek.

Een paar tips: maak je website van begin af aan toegankelijk, dan hoef je dit niet later aan te (laten) passen. Webrichtlijnen zorgen namelijk pas voor extra kosten als deze achteraf moeten worden toegepast. Zoek daarom een goede leverancier en/of contentbureau uit, die gelijk al werkt volgens de Webrichtlijnen.

Meer weten over de toepassing van Webrichtlijnen in het bedrijfsleven? Lees dan volgende week deel 2, waarin ik bespreek waarom de Webrichtlijnen niet alleen voor de overheid van belang zijn.

Over de auteur: Fleur Gorissen-De Paauw

Online communicatie biedt ongekende mogelijkheden je content optimaal in te zetten. Als online specialist bij Presenter schrijf, analyseer en optimaliseer ik krachtige content voor verschillende klanten. Ik blog over mijn ervaringen.

Tags: vindbaarheid, Contentstrategie, Drempelvrij, Responsive, webrichtlijnen



2 reacties op dit artikel
  • Jules Ernst zegt:

    Klein nuanceverschil. Er staat hier: “Om een website universeel te maken zijn er 10 richtlijnen bij gekomen …” Deze 10 richtlijnen zijn er niet ten opzichte van versie 1 bij gekomen. In versie 1 waren deze regels (in zekere mate of in andere bewoording) ook al opgenomen.

  • Fleur Gorissen-De Paauw zegt:

    Beste Jules, hartelijk dank voor je reactie. Ik heb de tekst genuanceerd: de richtlijnen zijn nu expliciet gemaakt.

Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond