‘Schrijven voor mobiel’ is achterhaald: 4 aandachtspunten

Ik ga een bewering doen die pure kul is, maar toch nog veel wordt gedaan: mobiele content moet kort. Want mensen houden niet van lange verhalen op mobiele schermen. Niet mee eens. Wie heeft zich onderweg niet verloren in stukken van BuzzFeed of Trouw? Hoog tijd om dit verouderde idee over schrijven voor mobiel definitief te begraven. Want waar gaat het nou werkelijk om? Vier aandachtspunten voor het mobiele tijdperk.

1. Mensen lezen écht langere content op de mobiel

Mensen lezen graag langere verhalen op hun mobiele telefoon. Dat zie je bijvoorbeeld bij BuzzFeed: twee van hun populairste artikelen zijn tussen 2000 en 6000 woorden lang. In de rijkere landen gebruiken veel mensen hun smartphone vaak als e-reader: in 2014 had meer dan de helft van de bevolking van Groot-Brittannië een e-boek gelezen op hun mobiel. In ontwikkelingslanden gaat het zelfs nog een stap verder. Doordat papieren boeken daar een schaars goed zijn, wordt de mobiele telefoon daar bij uitstek gebruikt voor lezen. Dat blijkt uit het Unesco-rapport ‘Lezen in het mobiele tijdperk’: While mobile phones are still used primarily for basic communication, they are also – and increasingly – a gateway to long-form text. De mythe dat langere content niet thuishoort op de smartphone, kan dus de prullenbak in. Op voorwaarde dat je een verhaal schrijft dat de moeite waard is om te lezen, uiteraard; zie het volgende punt.

2. Content moet vooral een mooi verhaal zijn

Natuurlijk is het niet genoeg om je mobiele content lang te maken. Content moet vooral interessant en relevant zijn, als je wilt dat iemand het leest – en belangrijker nog, dat mensen betrokken raken bij wat je schrijft. SEO-expert Neil Patel maakt in een van zijn blogs op de website van het Content Marketing Institute dan ook de opmerking: Don’t write less. Write better. En dat betekent content met substantie, die je lezer betrekt bij het onderwerp, die een band tussen jullie (of je merk) schept. Bij BuzzFeed benadrukken ze dat door hun artikelen niet long form content te noemen, maar non-fiction short stories. Want verhalen – die zijn interessant.

3. Leesbaarheid = verhaal + usability

Een aantekening: lezen op een mobiele telefoon is natuurlijk niet exact hetzelfde als lezen op een groter scherm. Hoe goed je verhaal ook is, als ik het niet kan lezen omdat de letters te klein zijn, of ik moet enorm lang naar beneden slepen om de tekst te vinden, of ik kan niet vinden wat ik zoek, dan ben ik snel weg. Je mooie verhaal bereikt dan niemand. Verplaats je altijd in de behoeften van je mobiele gebruiker. Zorg dat je mobiele content gebruiksvriendelijk is, zodat jouw bezoeker makkelijk en snel door je tekst heen kan navigeren.

4. Schrijf niet ‘voor mobiel’

Er zijn diverse schrijftips en best practices die je vertellen hoe je content moet maken en presenteren voor mobiel gebruik. Voor een groot deel is dat logisch nadenken, en komt het overeen met de regels voor goed schrijverschap zoals de journalistiek die bedrijft.

  • Schrijf pakkende titels die to-the-point zijn.
  • Behandel één hoofdonderwerp in je artikel.
  • Plaats de belangrijkste informatie vooraan.
  • Zorg voor een heldere opbouw.
  • Maak korte (lees: overzichtelijke) paragrafen.
  • Gebruik alleen relevant beeld.
  • Zorg voor een goed doordacht design.
  • Denk aan de usability.

Maar zoals Karen McGrane al jaren zegt: There’s no such thing as ‘How to write for mobile.’ There’s just good writing. (…) If you have good content, you should feel confident that you can deliver it regardless of device or platform. De les die ik daaruit haal, is dat de regels je content niet dicteren. Want, zie aandachtspunt 2: je content moet interessant zijn en je lezer bij het onderwerp betrekken. Je schrijft niet voor mobiel, maar voor je lezers. En daarom volg je niet alleen maar strak de regels. Hoe flitsend en gebruiksvriendelijk je content ook is: is het niet interessant, dan wordt het niet gelezen. En wordt het niet gelezen, dan schiet het zijn doel voorbij.

Speel je mobiele troeven uit!

Ik zou met liefde nog 500 woorden aan dit stuk toevoegen, maar ik wil niemand vervelen met oninteressante content. Dus laat ik als afsluiter iemand citeren waarmee ik het roerend eens ben. Steve Kandell werkt bij BuzzFeed als editor van hun non-fiction short stories en heeft een grote antipathie tegen het woord long-form content. Want, zo zegt hij, dat wekt de suggestie dat het selling point van content de lengte is, terwijl het juist moet gaan om de inhoud.

… Length becomes a selling point regardless of content or context—this soup tastes awful, but hey, at least there’s a lot of it! (…) Don’t lump outstanding, thoroughly explored, and expertly written stories together just because they contain a certain number of words. Stop talking about the size of the box. Read about things you’re interested in, or didn’t know you’d be interested in, and delight in the differences and variations rather than dwell an incidental yardstick as dull as a word count.

En dat is misschien wel het belangrijkste dat ik wil overbrengen: als het erop aankomt, is de lengte van mobiele content niet van belang. Je lezer kijkt niet naar het aantal woorden. Ze wordt gegrepen door het verhaal, of niet. Dat maakt de inhoud de belangrijkste troef die je tot je beschikking hebt. Speel hem uit!

Beeld via Wikimedia Commons door GeeJo

Over de auteur: Esther Scherpenisse

Esther Scherpenisse is contentmarketeer bij Whiteside Online Marketing. Ze helpt bedrijven om op een klantvriendelijke, gerichte en effectieve manier marketingresultaten te bereiken. Dat doet ze met online advies en relevante content, zoals blogs, social posts en commerciële webteksten. Esther was voorheen contentspecialist bij Presenter.



0 reacties op dit artikel
  • Sanne zegt:

    Ben het met je eens. Maar je spreekt jezelf hier wel tegen: het belangrijkste van je artikel heb je zelf aan het eind gezet! (‘En dat is misschien wel het belangrijkste dat ik wil overbrengen: als het erop aankomt, is de lengte van mobiele content niet van belang. Je lezer kijkt niet naar het aantal woorden. Ze wordt gegrepen door het verhaal, of niet.’)

    • Esther Scherpenisse zegt:

      Dankjewel voor je reactie, Sanne! Laten we zeggen dat ik hoopte dat je tot het einde gegrepen zou zijn (en gelukkig was je dat!)…