Menselijk oog

Online personalisatie zonder techniek

Uit recent onderzoek van Emerce bleek dat de meeste online marketeers hun personalisatiesoftware alleen voor de basics inzetten. Is dat erg? Ik denk het niet. Hooguit is het relatief duur om wel de software te hebben, maar er geen optimaal gebruik van te maken. Voor wie deze software nog niet heeft en graag wat kleiner wil starten: begin eens door je huidige content op tone of voice en relevantie te personaliseren. Deze contentoptimalisatie is je eerste stap in de wereld van online personalisatie.

Gepersonaliseerde tone of voice

Veel organisaties maken content op basis van een specifieke en goed uitgewerkte tone of voice. Een goede tone of voice sluit nauw aan bij de kernwaarden van je organisatie en bevat afspraken over bijvoorbeeld het gebruik van u versus jij, actief versus passief taalgebruik, zinslengte, en taalniveau. Zo creëer je een herkenbare ‘stem’ in je online communicatie, geef je je organisatie een duidelijk gezicht en onderscheid je je van de concurrentie.

Toch ben je er nog niet met één goede tone of voice. Je totale bezoekerspopulatie bestaat immers weer uit subdoelgroepen van individuen met eigen wensen en voorkeuren. Niet alle bezoekers op je site zullen zich dus door dezelfde tone of voice aangesproken voelen. Het kan zijn dat jouw website bezocht wordt door werkzoekende studenten, journalisten én potentiële opdrachtgevers.

Bedien al deze groepen meer op maat door gepersonaliseerde varianten van je tone of voice te gebruiken. Hiervoor heb je geen personalisatiesoftware nodig; dit kun je binnen je bestaande CMS zelf doen. Door goed te kijken welke pagina’s voor welke subdoelgroepen bedoeld zijn, en de tone of voice van de content op die pagina’s specifieker te richten op die subdoelgroep, ben je op contentniveau aan het personaliseren. Zo leg je binnen je corporate tone of voice accentverschillen en optimaliseer je content voor een subdoelgroep.

Mijn collega Jadwiga Peters beschreef een mooi voorbeeld hiervan in de verschillende tone of voice-accenten bij de verschillende kanalen van Werken voor Nederland.

Gepersonaliseerde relevantie

Content moet relevant zijn, dat is een open deur. Maar wat is nu relevant? En wie bepaalt dat eigenlijk? Ook relevantie verschilt per subdoelgroep binnen je totale bezoekerspopulatie. Als voorbeeld nemen we een fictieve kampeerwebsite die informatie biedt over campings in Nederland. De opbouw van de content is voor iedere camping hetzelfde; zo vertellen ze altijd iets over activiteiten in de omgeving. Maar wát ze per camping moeten vertellen over de omgeving, hangt af van de doelgroep van die specifieke camping. Iedere camping spreekt immers net een ander segment uit de totale bezoekerspopulatie aan.

Een camping voorzien van zwembad met peuterbadje, veel speeltuintjes en een kinderdisco zal vooral gezinnen aantrekken. Op het tabblad ‘Omgeving’ van deze camping is content over activiteiten met kinderen dus heel relevant. Denk bijvoorbeeld aan pretparken, kortere wandelroutes met horeca onderweg, pannenkoekenrestaurants. Terwijl een natuurcamping zonder elektriciteit een heel ander segment kampeerders aan zal spreken. Informatie over kinderactiviteiten in de omgeving is voor deze doelgroep minder relevant. Zij zijn juist geïnteresseerd in langere wandeltochten door heuvelachtig bos of culturele uitstapjes naar mooie dorpjes in de omgeving.

Zo kun je gepersonaliseerde content, ofwel content op maat, aanbieden en de kwaliteit en effectiviteit van je online communicatie verbeteren.

Personalisatie zonder techniek

Je kunt je content dus personaliseren op specifieke tone of voice en relevantie voor subdoelgroepen, zonder dat je daar software of technische wijzigingen aan je website voor nodig hebt. Zo maak je je online communicatie effectiever en verhoog je de kwaliteit van je content.

Ik ben groot voorstander van personalisatiesoftware, maar wil laten zien dat ook zonder techniek veel mogelijk is. Je hebt geen grote investeringen nodig om te starten met personalisatie, waardoor het voor iedere organisatie binnen bereik ligt. Zo doe je ervaring op met personaliseren en bereid je jezelf en je organisatie vast voor op de nieuwe stap in de route voor online succes: personalisatie.

Over de auteur: Debbie Dechesne

Als projectleider/ scrummaster bij Presenter help ik organisaties hun online projecten vorm te geven om de online experience van hun doelgroepen te verbeteren met krachtige content. Hierbij zoek ik naar de vraag achter de vraag en ben ik erg geïnteresseerd in wat mensen beweegt.

Tags: Servicemarketing, Online personalisatie, tone of voice, relevantie



0 reacties op dit artikel