Waardevolle content door 10ch via Flickr
Waardevolle content door 10ch via Flickr

Feit en fictie over responsive content

“Maar we hebben toch al een responsive website. Hoezo is onze content dan niet responsive?” Organisaties die klaar willen zijn voor de toekomst, weten vaak niet wat ‘responsive’ nu precies inhoudt. Dus om de onduidelijkheid weg te nemen: vijf feiten en ficties in de wereld van responsive content.

1. Responsive content is hetzelfde als mobile proof design

Fictie. Het idee is ontstaan dat responsive content en mobile proof design (of: responsive design) uitwisselbare termen zijn. Maar waar mobile proof design ervoor zorgt dat je tekst op meerdere devices goed kunt lezen, gaat responsive content nog een stapje verder: het gaat daarbij echt om de content, en niet om het scherm dat de content aanbiedt.

2. Ik maak responsive content omdat ik een responsive website heb

Feit én fictie. Ja, natuurlijk ontwikkel je content die op je tablet goed te bekijken is. Natuurlijk zorg je ervoor dat tekst op een mobiele telefoon niet van het scherm loopt. Dat het beeld zich netjes aanpast aan de schermgrootte. Maar het voornaamste doel van je responsive content is niet om op een scherm te passen, maar om je dienstverlening optimaal te ontsluiten. Zo zorg je ervoor dat je klanten altijd vinden waar ze naar zoeken. En dat je de conversie vergemakkelijkt, en in het ideale geval verhoogt. Kortom, je maakt je content voor de eindgebruiker, je klant – niet voor je website.

3. Ik maak responsive content om mijn klant tegemoet te komen

Feit. We concludeerden daarnet eigenlijk al dat je content maakt voor je klant. Responsive content en responsive design zorgen in de ideale situatie samen voor de optimale klantervaring. Dat betekent voor je responsive content dat die vaak gebaseerd is op user story’s. Een user story vertelt je wie je gebruiker is, wat hij wil en waarom hij dat wil. Zodat jij dat vervolgens op je website kunt aanbieden. Want dan gaat hij tevreden weg, en komt hij misschien nog wel eens terug. En daarmee heb je weer een klant gewonnen.

4. Responsive content kan per device verschillen

Feit. Want: de behoeften van je klanten kunnen per device verschillen. En we hadden net geconcludeerd dat die gebruikersbehoefte voorop stond. Een voorbeeld. Stel dat je een interieur-webshop bent. Je klanten gebruiken hun tablet om zich in de trein te oriënteren op je aanbod. En vervolgens bestellen ze thuis je design-bank op hun laptop. Dat betekent dus dat het misschien helemaal niet zo belangrijk is om een winkelmandje prominent op het tabletscherm te hebben staan. Je kunt er dan voor kiezen om de website zo in te stellen dat op de tablet andere content wordt aangeboden dan op de laptop. Dan hebben we het niet meer over responsive, maar over ‘adaptive’ content (de content ‘past zich aan’). Een voorbeeld is de website van kpn.

5. Responsive content verlaagt de kwaliteit van mijn inhoud

Fictie, een van de meest hardnekkige ficties die rondom responsive content de ronde doen. Natuurlijk heeft vorm invloed op inhoud. Het is ontegenzeggelijk waar dat je content anders opstelt bij een website met responsive design. Maar in de woorden van Karen McGrane: “There is no good writing for mobile. There is only good writing.” Of content goed of slecht is, heeft te maken met hoe je hem maakt, niet op welk device je hem aanbiedt. En juist omdat responsive content zo gericht is op de optimale gebruikerservaring en moet aansluiten bij user story’s, ben je gedwongen veel intensiever met je content bezig te zijn. Dat kan de kwaliteit ervan alleen maar ten goede komen!

Over de auteur: Esther Scherpenisse

Esther Scherpenisse is contentmarketeer bij Whiteside Online Marketing. Ze helpt bedrijven om op een klantvriendelijke, gerichte en effectieve manier marketingresultaten te bereiken. Dat doet ze met online advies en relevante content, zoals blogs, social posts en commerciële webteksten. Esther was voorheen contentspecialist bij Presenter.

Tags: Responsive, responsive design, responsive content, adaptive content, conversie