Edit Flow: WordPress plugin voor webredacties

Regelmatig content plaatsen is een uitdaging, of je nu in je eentje blogt of met een team aan de slag gaat. Met een team van bloggers komt er echter ook een stuk coördinatie aan te pas: wie plaatst wanneer nieuwe content? Een planning voor de contentdistributie maak je in Google Calendar, overleggen doe je in een Facebookgroep, redactiewerk gebeurt in Google Docs of Microsoft Word, je mailt vormgevers om te vragen of ze een illustratie kunnen ontwerpen. Het klinkt hopeloos ingewikkeld. Redacties van websites die WordPress als contentmanagementsysteem hebben kunnen gebruik maken van de plugin ‘Edit Flow’. Edit Flow bespaart een webredactie een hele hoop rompslomp. De voordelen op een rijtje:

1. Calendar: overzicht van de content

In het dashboard van WordPress verschijnt na installatie van de plugin een extra tabblad met een kalender. Op de kalender wordt een duidelijk overzicht gegeven van reeds gepubliceerde posts en posts die zich nog in de conceptfase vinden. Nog niet gepubliceerde artikelen kunnen eenvoudig versleept worden naar een andere dag. Zo is in een oogopslag te zien waar er eventuele gaten zitten in de contentdistributie en kunnen deze vlug opgevuld worden.

2. Custom statuses: meer dan Draft en Publish

Op grotere redacties is het vaak gebruikelijk dat blogposts door meerdere mensen bekeken worden. Wellicht zijn er naast de auteur zelf nog enkele andere teamleden die het artikel onderwerpen aan een eindredactie of moet een ontwerper het artikel nog grafisch opfleuren met illustraties. Edit Flow maakt het mogelijk om zelf statussen in te stellen, ‘bij ontwerper’, ‘eindredactie nodig’, ‘klaar voor publicatie’ enzovoort. Op deze manier is het direct duidelijk in welke stap van het proces een blogpost zich bevindt.

3. Editorial Comments: auteur versus redacteur

Over redactie gesproken, teamleden die het artikel voor publicatie lezen of controleren kunnen met behulp van Editorial Comments intern in de WordPressomgeving reageren op de blogpost. Deze reacties blijven dus verborgen voor de buitenstaander. Zo kunnen auteur en redacteur eventuele kritiekpunten en suggesties overleggen.

4. Notifications: een mailtje naar de redactieleden

Wanneer de mailadressen van de redactieleden gekoppeld zijn aan de WordPressomgeving, kan via Edit Flow automatisch een berichtje verstuurd worden naar redactieleden. Zo kan de auteur automatisch een bericht laten versturen naar de groep vormgevers wanneer de custom status wordt aangepast of kan er gekozen worden een individueel redactielid een bericht te sturen. Ook wanneer er een Editorial Comment geplaatst wordt, krijgen alle redactieleden die te maken hebben met de specifieke blogpost daar een mailtje van. Zo krijgt elk redactielid een waarschuwing wanneer zijn of haar aandacht vereist is bij het schrijfproces.

Installatie van Edit Flow

Mocht je door deze blogpost overtuigd zijn van de meerwaarde van Edit Flow: de simpelste manier om Edit Flow te installeren is door de plugin te zoeken binnen de pluginsectie van de WordPressomgeving van de eigen site. De andere optie is om met behulp van een FTP-programma na het downloaden van de plugin deze te plaatsen in de map /wp-content/plugins/. Vervolgens zou Edit Flow geactiveerd moeten kunnen worden in de pluginsectie van de WordPressomgeving.

Wie heeft er nog goede voorbeelden van andere handige WordPressplugins voor redactiewerk?

Over de auteur: Steven Kamminga

De zoektocht naar de kracht van je content blijft een razend interessant onderdeel van ons vakgebied van online communicatie. Mijn blogs voor De Kracht van Content staan daarom vaak in het teken van de analyse en strategie van die content.

Tags: contentbeheer, CMS, Edit Flow, plugin, Wordpress, webredactieproces, webredacties



Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond