De hand van een robot en de hand van een mens
De hand van een robot en de hand van een mens

Content in 2019: 4 trends die het verschil maken

Het nieuwe jaar is nog maar net over de drempel komen vallen. Terwijl jij de champagnekurken nog uit de hoek van de kamer stond te vissen, was ik druk bezig de meest opvallende trends van 2019 voor je te verzamelen.

Al in de zomer werd het eerste blog over content trends van 2019 gepubliceerd. Daarna kwamen ze maandenlang als paddenstoelen uit de grond schieten. Ik heb er veel gelezen en vergeleken. De meeste trends waren geen verrassing, maar er zaten ontwikkelingen tussen die opvielen. Ik verwacht dat deze het komende jaar veel verandering teweeg zullen brengen in de manier waarop wij content maken én gebruiken. In dit blog heb ik de vier trends gekozen die in mijn ogen de meeste potentie hebben.

1. Een goed gesprek met een chatbot – ja, het kan echt

Je kent ze wel – slechte chatbots die meer irritaties dan antwoorden opleveren. Ik heb regelmatig een chatbot verteld dat hij een nutteloze mislukkeling is. Bedoel je ‘Het lukt me niet om in te loggen?’ kreeg ik dan als antwoord. Frustratie alom, want niemand houdt van een gesprek waarbij de ander niet luistert. Gelukkig worden chatbots steeds slimmer. Experts verwachten dat het in de toekomst mogelijk wordt een natuurlijk gesprek te voeren met een chatbot, dankzij gespecialiseerde software en gestructureerde content.  De data van ieder chatbotgesprek wordt opgeslagen voor latere analyse. Zo leert de chatbot steeds meer over de bezoeker en kan hij hem de volgende keer nog beter helpen.

Robot en laptop

Bron: Pixabay

Chatbots bij de klantenservice

Volgens Gartner  zal 25% van het klantenserviceverkeer tegen 2020 zijn overgenomen door chatbots. In 2017 was dit minder dan 2%. De volgende stap is de chatbot menselijker te maken. Dit kan bijvoorbeeld met grapjes, aangepast taalgebruik of door te reageren op de emotie van een klant. Al is hij (nog) niet erg gezellig, het is wel handig, zo’n chatbotcollega. Hij kan namelijk alle routineklussen overnemen. Gaan chatbots onze banen inpikken? Dat denk ik niet. Vooralsnog zijn ze alleen in staat eenvoudige verzoeken en vragen te verwerken. Bij meer complexe en unieke gevallen blijft persoonlijk contact een sleutelfactor.

2. Speak up! Voice interaction wordt belangrijker

Wat praten we toch graag met zijn allen. Geen wonder dat gesproken interactie met toestellen steeds belangrijker wordt. Siri en Google Assistant kennen we allemaal wel. In Nederland staat voice echter nog in de kinderschoenen. Veel bedrijven experimenteren er al mee, maar achter die experimenten zit vaak nog weinig strategie of visie. Ook op technisch gebied valt er nog een hoop te verbeteren. Maar potentieel is er zeker. Enkele voorbeelden zijn voice identificatie als wachtwoord, voice commando’s om auto’s en andere apparatuur te besturen en voice search op zoekmachines. Om een voice toepassing te laten slagen is er een voice first approach nodig. De bestaande communicatie vertalen naar voice werkt niet. Spreken is namelijk sneller dan typen, terwijl luisteren langer duurt dan lezen. Voice vraagt om nieuwe content. Content die fijn leest, klinkt namelijk niet altijd lekker wanneer het wordt opgelezen. Werk aan de winkel, dus.

SEA voor voice search

We schreven een tijd geleden al over de opmars van voice search  en de invloed hiervan op SEO. Nu voice search aan terrein wint, is de verwachting dat ook advertenties meegaan in deze trend. Je zult binnenkort dus advertentieruimte voor de stem kunnen kopen, zoals je nu advertentieruimte koopt bij Google AdWords. Aan SEA voor voice search zitten echter nog wat haken en ogen. De gesponsorde zoekresultaten bij een geschreven zoekopdracht ben je zo voorbij gescrold, terwijl luisteren naar gesproken resultaten relatief lang duurt. Daarom houden bedrijven als Google en Amazon voorlopig de boot af. Ik denk dat de oplossing ligt in het maken van gesponsorde voice content die nuttig en to the point is. Een andere mogelijkheid is om de gesponsorde content af te spelen nadat het meest relevante resultaat is afgespeeld.

3. Je had erbij moeten zijn – video nog beter beleven

Ik hoor je denken; dat noem je toch geen trend meer? Het klopt dat de inzet van online video niet nieuw is. Maar de manier waarop het wordt ingezet wel. Geen irritante reclamevideo’s maar leuke of nuttige video zoals een how to, een kijkje achter de schermen of een productvideo. Video’s die je vrijwillig kijkt in plaats van de reclames die je worden opgedrongen terwijl je wacht tot je door kunt naar de volgende video op YouTube. Een video beantwoordt een veelgestelde vraag beter dan een tekst en voorkomt een vraag aan de klantenservice. Het brengt emotie beter over en blijft langer hangen.

Vooral live video doet het goed, bijvoorbeeld tijdens evenementen, een werkdag op kantoor, het maken van producten of een interview. Bezoekers vinden het leuk om ontwikkelingen te volgen en een kijkje backstage te nemen. Live video creëert betrokkenheid en interactie en verhoogt het vertrouwen, omdat een organisatie laat zien dat ze niets te verbergen hebben. Live content is alleen beschikbaar tijdens de uitzending en is dan weer weg. Je moet dus zorgen dat je er op tijd bij bent. Waarom dit soort content zo sterk is, lees je in dit blog over ephemeral content.

Film camera

Bron: Unsplash

360 graden video

Merkbeleving staat al jarenlang sterk in marketingland. Daarom is de opkomst van 360 graden video geen verrassing. Dankzij 360 graden video kun je een plek of evenement beleven alsof je er zelf bij bent. Nooit meer last van FOMO (Fear of Missing Out), want je bent overal digitaal aanwezig en kunt zelfs rondkijken en rondlopen. Een optimale beleving van content. Je kunt zelfs op plekken komen die je anders nooit ziet. Bedrijven zullen 360 graden video inzetten tijdens evenementen, voor kijkjes achter de schermen en voor rondleidingen. Het liefst live natuurlijk.

4. Jij bent uniek – net als alle anderen

We willen ons allemaal speciaal voelen. We worden er blij van als iemand de moeite neemt onze naam en voorkeuren te onthouden. Zou het niet ideaal zijn als we dat gevoel kunnen overbrengen in marketing? Dat kan. Het wordt 1:1 marketing genoemd. Dankzij een database met het klikgedrag en de voorkeuren van klanten worden patronen ontdekt en kan marketing worden gecreëerd die specifiek op die ene klant is gericht. Maar dan met honderden tegelijkertijd. De marketing is relevanter en voelt persoonlijker, al is deze grotendeels geautomatiseerd. Zo behaal je een maximale winst met minimale moeite.

Gepersonaliseerde e-mailmarketing

Ook e-mailmarketing gaat op de 1:1 tour. E-mails zullen meer gepersonaliseerd worden, terwijl ze grotendeels geautomatiseerd blijven. Geen massaberichten meer die meteen in de digitale prullenbak verdwijnen. Dezelfde e-mail ziet er voor iedere ontvanger anders uit, omdat aan de hand van klantdata wordt bepaald welke content wordt getoond. Ik denk dat e-mailmarketing hierdoor niet langer wordt gezien als een bron van irritatie, maar als een bron van informatie. En dat zul je terugzien in je conversie.

Klaar voor de start?

Gesprekken voeren met een digitale robot? Een database die je gepersonaliseerde berichten stuurt? George Orwell had het zo gek niet kunnen bedenken. Alles lijkt mogelijk. Aan de ene kant een beetje eng, maar aan de andere kant biedt het een heleboel kansen. Ben jij al bezig met deze vormen van content? Wij wel! Houd ons goed in de gaten om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen.

Headerfoto: Pexels

Over de auteur: Sabine de Voigt

Taal vind ik fascinerend. Vertalen, hertalen, managen, creëren – ik doe het allemaal met veel plezier. Jarenlange werkervaring in het buitenland heeft me geleerd de kracht van de juiste tone of voice nóg meer te waarderen en benutten. In een digitaal tijdperk, waarin de hele wereld binnen het bereik van een muisklik ligt, is het van belang van communicatie groter dan ooit. Goede content voorkomt misverstanden en creëert helderheid. Het spreekt aan, blijft bij, zet aan tot denken en het liefst ook tot doen.

Tags: 360 graden video, chatbot, e-mail, online video, Voice Search