Content evaluatie: houd de vinger aan de pols

We kijken maar al te graag vooruit met nieuwe strategieën, concepten en contentplannen. Maar hoe vaak kijken we bij de creatie van al dat nieuws terug? In mijn vorige blog gaf ik tips voor een jaarevaluatie. Natuurlijk is dat goed om te doen, maar je kunt veel sneller bijsturen wanneer je je content maandelijks evalueert. Kortom: contentevaluatie is doorlopend. Vier tips.

Maak een nulmeting en stel vooraf doelen op

Webstatistieken zeggen niets als je het niet kan relateren aan doelen, targets of toptaken. Want wanneer is iets goed of slecht? Wat zijn 100 downloads waard? Of 50 shares? Goed startpunt is om eerst een nulmeting toe doen. Aan de hand daarvan kun je realistische doelen stellen. Bijvoorbeeld een verhoging van het aantal ingevulde formuleren met 15%.  Helemaal mooi is als je deze doelen meteen in je contentkalender invult.

Gebruik een contentkalender

Online afdelingen gebruiken contentkalenders om de productie van content in te plannen. Het biedt een overzicht van wanneer, wat, voor wie en in welke vorm wordt gepubliceerd en wie hiervoor verantwoordelijk is. De voordelen zijn echter niet alleen dat je weet wat er gaat komen, maar ook dat je achteraf kunt evalueren! Ga voor jezelf eens na: heb ik vorige maand alles wat op de planning stond gepubliceerd? En op tijd? Waarom wel/niet? Als je ziet dat er structureel ‘spoedjes’ zijn, bedenk dan hoe je deze pieken kunt opvangen. Misschien kun je de druk verdelen door iedere dag een collega redactiedienst te geven.

Kies een vast evaluatiemoment

Content evaluatie is een essentieel onderdeel van content creatie en optimalisatie. Alleen door regelmatig de vinger aan de pols te houden, krijg je steeds meer feeling voor het gedrag van je bezoekers en hoe jij hierop het beste kunt inspelen. Blokkeer daarom in je agenda 2 á 4  uur voor de maandelijkse evaluatie.

Probeer nieuwe dingen, ga tweaken!

Eenmaal online betekent niet dat een pagina definitief af is. Het mooie van maandelijks evalueren betekent dat je er wat aan kunt doen! Kleine veranderingen op je pagina kunnen grote effecten hebben. Bijvoorbeeld de locatie van een call to action, nieuwe kopjes of betere metadata. Content recycling is ook een optie. Door oude/slechte content in een nieuw format (FAQ, blog of infographic) te zetten kun je ineens wel veel bezoek genereren.

Succes!

De maandelijkse evaluatie geeft je inzicht in de haalbaarheid van je planning en het kwantitatieve en kwalitatieve succes van je content. Gebruik deze terugblik om je werkzaamheden voor de komende maand bij te sturen. Je zult zien dat geleidelijk optimaliseren beter werkt dan jaarlijks compleet opnieuw starten met nieuwe strategieën etc. Vrees ook niet om je rapportages of je conclusies regelmatig met je organisatie te delen. Dat creëert begrip en draagvlak voor wat je doet.

 

Lees ook op DeKrachtvanContent.nl

De contentkalender: niet meer hollen of stilstaan
Optimaliseer je content voor 2013 met de resultaten van 2012
Optimaliseer je website succesvol met toptaken

Over de auteur: Jacqueline van der Burg

Content in alle vormen, dat is mijn passie! Tekst, beeld, infographic en video, profit en non-profit, voor websites, social media en apps. Bij mijn opdrachtgevers breng ik dit graag strategisch samen. Denk aan content coördinatie, contentmarketing, online strategie en webredactieprocessen. Wat ik ondertussen leer, blog ik hier!

Tags: content, webstatistieken, contentkalender, content evaluatie