CMS en responsive: hoe zorg je voor kwaliteit én flexibiliteit?

Je website onderhouden in een CMS, het klinkt zo eenvoudig. Maar zoals Steven al schrijft, voor een goede responsive website, heb je wel een goed CMS nodig. Maar met een goed CMS ben je er nog niet. Want hoe zorg je ervoor dat het CMS zo ingericht is dat de responsive website er goed uitziet én dat content managers voldoende vrijheid en flexibiliteit hebben om alle content goed te plaatsen?

Responsive vraagt om strakke inrichting van je CMS

Vóór de tijd van de mobiele website had je vaak nog voldoende aan een CMS zonder veel beperkingen (lees: met veel flexibiliteit). Maak of beheer je een responsive website, dan kom je daar niet meer mee weg. Een responsive website vraagt om een strakkere inrichting van je CMS. Het CMS moet namelijk ‘automatisch’ de juiste content elementen op de juiste plek tonen, op alle devices. Dit valt of staat bij de inrichting van je CMS en de content die daarin geplaatst wordt.

De responsive site is vaak niet de enige reden om te kiezen voor een strakke inrichting in het CMS. Ook het concept en design moeten overeind blijven. Welke vaste elementen heeft een pagina of contentblok, en waar mogen deze elementen terugkomen? En welke elementen mag je niet gebruiken op een bepaalde plek? Deze zaken kun je allemaal inperken in je CMS, om er zo voor te zorgen dat het zorgvuldig ontworpen concept en design overeind blijven.

De grote vraag is: ga je alles vastleggen in het CMS, of bouw je het CMS flexibel en zorg je voor duidelijke richtlijnen voor contentmanagers?

Optie 1: techniek en CMS zijn bepalend

Bij deze optie maak je een CMS dat hele duidelijke invulvelden heeft en waar geen andere mogelijkheden zijn dan ‘de standaard’. Dit zorgt ervoor dat alle pagina’s er op alle devices goed, mooi en vooral consistent uitzien. Maak bijvoorbeeld je afbeeldingen altijd responsive, zo hoeft een content manager niet verschillende versies te uploaden.

Interactie ontwerpers en designers zijn vaak voorstander van deze werkwijze. Ze zijn bang dat hun designs om zeep geholpen worden als content managers teveel vrijheid krijgen.

Optie 2: CMS is flexibel, richtlijnen voor content managers

In dit geval richt je het CMS flexibel in, met optionele velden of met vrije velden waar bijna alles ingevuld kan worden. In de richtlijnen leg je vast wat wel en niet mag, bijvoorbeeld per paginatype of template. Deze aanpak vergt meer van de content manager: die moet veel beter nadenken over interactie en lay-out, en dus ook meer gevoel hebben voor opmaak.

Kies de vorm die past bij je organisatie

Wat is nou de beste manier om de kwaliteit te bewaken én content managers voldoende flexibiliteit te bieden? Dat is afhankelijk van je organisatie en de website. Een paar zaken die een rol spelen:

  • Heeft je organisatie ervaren content managers, met veel verstand van CMS, content en opmaak? Dan kun je ze vaak wat vrijer laten en hoeft de techniek niet alles te beperken. Werk je met relatief onervaren content managers, met een andere achtergrond? Biedt dan weinig flexibiliteit in je CMS.
  • Is je website responsive of adaptive? Met andere woorden: wordt alle content getoond op alle devices, of bepaalt het schermformaat welke content getoond wordt? In het laatste geval (adaptive) zijn er vaak specifiekere en dus ingewikkeldere regels nodig voor content managers. Als ze weinig ervaring hebben, is het verstandig de techniek het werk te laten doen en weinig vrijheid te bieden.
  • Ervaring met mobile: hoe ‘top of mind’ is het beheren van een mobiele variant van de website? Zijn de content managers gewend aan beheren van mobile? En nemen zij dit bijvoorbeeld mee in het previewen van een pagina? Als ‘mobile’ nog redelijk nieuw is voor de organisatie, doe je er vaak goed aan om niet teveel te laten afhangen van de content managers. Laat de techniek dan bepalend (en beperkend!) zijn.

Betrek content managers bij de inrichting van je CMS

Welke optie of tussenvorm je ook kiest, laat content managers al vroeg in het proces meedenken over de inrichting van het CMS. Betrek ze ook bij de keuzes die gemaakt worden in het design proces. Door te bespreken wat de rationale achter designkeuzes is creëer je begrip voor het concept. Content managers begrijpen dan waarom bepaalde zaken wel of niet kunnen. Ook kunnen zij adviseren over inrichting van het CMS. Leg alle afspraken vast in de richtlijnen of contentformule: handig als naslagwerk en houvast bij het beheer.

Over de auteur: Dianne Gosens

Ik werk bij Presenter als contentspecialist. Ik coördineer contentprojecten en maak graag de vertaling van strategie of concept naar praktijk. Ook ben ik dol op spelen met taal en help ik bedrijven graag in de zoektocht naar de kracht van hun content.

Tags: contentbeheer, CMS, Responsive, responsive website



Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond