De boeken die iedere contentstrateeg gelezen moet hebben

Sommige contentstrategen zijn vooral bezig met redactionele processen, anderen voelen zich meer thuis in analyse of gaan in de richting van projectleiding. Hier vind je een eerste lijst van goede boeken voor de contentstrateeg.

Als contentstrateeg werk je op de plaats waar redactie, strategie en techniek bij elkaar komen. Ook in de kwadranten van BrainTraffic komt deze variatie terug. Niemand is op hetzelfde moment bezig met alle vier de kwadranten. Ieder heeft zijn voorkeur. Iedereen heeft soms een handboek nodig om een project goed af te ronden. Welke boeken gaan jou helpen in je werk als contentstrateeg? Dit is het lijstje.

Boeken over schrijven

Verlyn Klinkenborg: Several Short Sentences About Writing (2013, 224 pagina’s)

Lees dit boek als je snel beter wilt gaan schrijven! Over ‘Several sentences’ schreef ik eerder een uitgebreide blogpost. Het advies van Klinkenborg in één zin: Creëer verband tussen je zinnen, wees je eigen lezer, laat de structuur van je tekst het werk doen en blijf je schrijfspieren trainen.

Boeken over schrijven voor het web

Ginny Redish: Letting go of the words – Writing web content that works (2012, 333 pagina’s)
Het boek van Ginny Redish staat vol met praktische richtlijnen voor gebruiksvriendelijke webcontent. Redish geeft veel voorbeelden en legt ook telkens uit waarom iets wel of niet werkt. Aparte hoofdstukken over titels en koppen, linkteksten, lijsten en tabellen, teksten voor homepages, en nog veel meer.

 

Kate Kiefer Lee & Nicole Fenton: Nicely said – Writing for the web with style and purpose (2014, 184 pagina’s)
‘Nicely said’ helpt je om content die te schrijven die werkt voor je bezoekers en je organisatie. Veel aandacht voor stijl, tone of voice, en menselijk en empatisch schrijven. Aparte hoofdstukken over o.a. hoe je een (project)plan maakt, teksten redigeert en een stijlgids opstelt.

Boeken over contentaudit en contentstrategie

Paula Ladenburg Land: Content audits and Inventories (2014, 254 pagina’s)

Dit boek helpt je op weg wanneer je een contentaudit gaat doen. Het vertelt je uitgebreid (incl. voorbeelden) hoe je een contentaudit plant, de scope bepaalt en hoe je de contentaudit uitvoert. Het boek sluit af met de aansporing ‘just do it’: het uitvoeren van een contentaudit leer je door… een contentaudit uit te voeren.

Lees meer over de contentaudit.

 

Kristina Halvorson/Melissa Rach: Content Strategy for the Web (tweede editie 2012, 216 pagina’s)

Het basisboek voor de contentstrateeg. De eerste editie verscheen al voordat de contentmarketinghype was losgebroken en dat geeft het boek een prettige focus voor contentstrategen die niet alleen aandacht willen besteden aan het plannen en creëren van content, maar ook aan het beheren van content en het organiseren van processen eromheen.

 

Meghan Casey: The content strategy toolkit – Methods, guidelines and templates for getting content right (2015, 288 pagina’s).
Praktisch boek met veel stappenplannen, tips en tools voor contentstrategen. Bij het boek zitten meer dan 30 tools, zoals een audit spreadsheet, een content model spreadsheet en een project management plan.

 

Ann Rockley & Charles Cooper: Managing enterprise content – A unified content strategy (Tweede editie 2012, 384 pagina’s)
Content kan aangeboden worden in veel kanalen en op veel devices. Een goede contentstrategie houdt hier rekening mee. Dit boek behandelt onder andere hoe je gestructureerde content schrijft, herbruikbare content inzet, metadata ontwerpt en governance inricht.

Boeken over digitale transformatie

Paul Boag: Digital Adaptation (2014, 176 pagina’s)

Je management team of andere beslissers overtuigen van je plannen voor een contentstrategie of vernieuwde website, kan moeilijk zijn. Bekruipt je wel eens de gedachte ‘ze zullen het noooooit snappen’? Zet dan nog maar een tandje bij. Want Boag heeft gelijk als hij zegt: “If senior management fails to see the need for change in digital, we failed to present.” Daphne Shinn schrijft meer over dit boek in haar blogpost ‘Zet je management aan het digitale denken: een stappenplan‘.

Boeken over user experience en usability

Steve Krug: Rocket surgery made easy – The do-it-yourself guide to finding and fixing usability problems (2009, 168 pagina’s)
Schrijver Steve Krug noemt Rocket Surgery Made Easy de ‘how-to companion’ bij zijn eerdere boek Don’t make me think, dat je leert de basis van usability te begrijpen.

Boeken over gebruikersonderzoek

Gerry McGovern: The Stranger’s Long Neck (2010, 224 pagina’s)

Een webpagina die geen impact maakt op een klant, gebruiker of webbezoeker, heeft geen bestaansrecht. Dat is de basisgedachte achter dit boek van Gerry McGovern. De impact van webpagina’s is McGovern gaan meten met zijn toptakenmethodiek. Hij ontdekte dat zeker 25 procent van alle bezoekers van veel websites een website bezoeken om een klein aantal (5 á 6) taken uit te voeren. Hij beschrijft zijn methodiek op een manier die de ruimte voor organisaties met online zendingsdrang (of een overactieve brand marketeer) definitief wegneemt.

Lees meer over toptaken.

Boeken over online optimalisatie

Robert Cialdini: Influence – The psychology of persuasion (2016, 300 pagina’s in de Nederlandse vertaling).

Cialdini deed veel onderzoek naar beïnvloeden en overtuigen, en beschrijft in dit boek een aantal beïnvloedingsprincipes. Erg de moeite waard als je geïnteresseerd bent in sociale psychologie, en verplichte kost als je geïnteresseerd bent in online optimalisatie.

Lees meer over de methode van Robert Cialdini.

 

Tim Ash: Landing Page Optimization (The definitive guide to testing and tuning for conversions) (2014, 496 pagina’s)

Heel leerzaam boek over online optimalisatie. Bevat theorie (zoals Cialdini en het AIDA-model), maar ook veel uitleg over tools en technieken (A/B-testing, analytics, feedbacktools, schrijven voor het web). Ook handig is het hoofdstuk ‘The seven deadly sins of landing page design’ met een aantal conversiekillers die belangrijk zijn om te vermijden.

Boeken over informatie-architectuur en taxonomie

Abby Covert: How to make sense of any mess (2014, 174 pagina’s)
Boek over informatie architectuur en taxonomie. Daphne Shinn besprak eerder een aantal tips uit dit boek in haar blogpost ‘Voorkom misverstanden, maak een (web)woordenlijst‘ op De Kracht van Content.

Deze boeken helpen je op weg in je werk als contentstrateeg. Welke boektitel mis je? Laat het weten! Er zullen aanvullingen volgen.

Over de auteur: Hugo Louter

Als online adviseur bij Presenter (2012-2019) hielp Hugo organisaties die behoefte hebben aan een website die hen dichterbij hun doelstellingen brengt. Gebruiksvriendelijkheid, toegankelijkheid en leesbaarheid staan voor hem bovenaan. Hugo doet analyses, geeft advies en werkt mee als contentmanager of inbound marketeer. Als trainer hielp hij al honderden vakgenoten zich te verbeteren in contentstrategie, zoekmachineoptimalisatie en schrijven voor het web. Sinds 2019 is hij zelfstandige als 2meter1 Analytics.

Tags: Contentstrategie