Social media: 4 stappen tot bewuste groei met het IDEO-model

Je bent aanwezig op social media. Maar hoe breng je de aanwezigheid op social media van je organisatie duurzaam naar een hoger niveau? Vergeet de ‘do you think I’m sexy’-statistieken en volg de vier stappen van het IDEO-model.

Je organisatie zit op social media. Je krijgt likes, tweets en je hebt al een keer een viral gehad? Leuk. En nu? Doorgaan op de ingeslagen weg of wil je je social media inspanningen echt naar een hoger niveau brengen? Want likes kun je niet eten en met tweets koop je niets. Maar hoe zorg je ervoor dat je social media-redacteur zijn kostbare tijd effectief inzet? En hoe weet je in welke mate je social media-kanalen bijdragen aan het behalen van je organisatiedoelstellingen? Het Presenter IDEO-model helpt je de juiste stappen op het goede moment te zetten. Van inzicht (I) via data (D) en executie (E) naar optimalisatie (O).

1. Inzicht: ken de context

Ok. Het is misschien een open deur, maar zonder open deur loop je tegen de muur aan. En dat doet pijn. De deur open doen leidt tot inzicht: wat zit er achter de muur. Bij social media is dat niet anders. Voordat je aan de slag gaat met social media, is het van belang dat je weet wat je context is. Stel dus voor je begint de juiste vragen. Waarom wil je een bepaalde boodschap via social media communiceren, hoe beleg je social media binnen je organisatie en wat wil je vertellen. En niet geheel onbelangrijk: op welke kanalen zit je doelgroep. Wie ‘iets met Facebook wil doen’ en niet meer, bereikt uiteindelijk niets op Facebook. Zorg er ook voor dat je bekend bent met de normen en waarden binnen je bedrijf en die van je doelgroep en handel daarnaar. De toon die je gebruikt hangt af van deze normen en waarden, maar is altijd mediumspecifiek.

2. Data: doelen

Social media bedrijven zonder doel, is een schot in het duister. Zonde van je tijd, geld en energie dus. Zorg er dus voor dat elke social media-post bijdraagt aan je social media doelstellingen. Veel voorkomende doelen zijn autoriteit, branding, conversie en doelgroepkennis, maar deze lijst kun je naar hartenlust aanvullen. Het belangrijkste is: stel doelen. Bepaal vervolgens de juiste eenheden om te zien wat een post doet. Kijk daarbij verder dan Do you think I’m sexy-cijfers als likes, shares en retweets, maar ga de diepte in.

Of het doel van je social media-inspanningen nu branding, autoriteit, conversie of het vergaren van doelgroepkennis is, meet het effect van je social media posts. Om dat goed te doen, moet je van te voren je doelen bepalen, kpi’s vaststellen om daar vervolgens een doelstelling aan te koppelen. Pas dan kun je meten of je social media-inspanningen het gewenste resultaat hebben.

3. Executie: krachtige social content

Je hebt doelen, kpi’s en doelstellingen bepaald. Tijd voor de praktijk: krachtige social content. Maar hoe doe je dat? Social media is teamwerk, dus zorg ervoor dat je heldere afspraken maakt over de taakverdeling en verantwoordelijkheden binnen je organisatie. Trap niet in de valkuil dat de social media alleen van jou en je afdeling is. Want je kunt pas echt stappen maken, wanneer je andere afdelingen van je organisatie betrekt bij het bedenken of maken van je social content.

Wanneer je dat op orde hebt, denk dan goed na over wat je wanneer op social media plaatst en met welke frequentie. Tip: gebruik een contentkalender. En wanneer je deze invult, wees realistisch in de frequentie van posts. Zorg ervoor dat er een bepaalde regelmaat in zit. Liever één keer per week een goede post, dan elke dag eentje die ‘mwah is, of nog erger: ‘meh’. Begin ook met een postfrequentie waarvan je zeker weet dat je die op lange termijn waar kan maken. Keep the soul alive dus! Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit. Investeer in social media kennis en kunde. Niet alleen bij de afdeling online maar ook bij andere afdelingen die direct of indirect met social te maken hebben.

Kwaliteitssocial media is bovendien actueel. Speel in op wat er leeft en plan posts in met een contentkalender. Zo weet je zeker dat je geen gelegenheid om relevant te zijn voor je doelgroep mist. En social media is leuk. Daarom is het succesvol. Mensen lezen of zien graag content waar plezier van afstraalt. Leg de mensen die zich met social media bezig houden dan ook niet aan de leiband. Accepteer dat jij en zij fouten maken. Zo houd je ruimte voor enthousiasme en verfrissende ideeën.

4. Optimaliseer: beheer, meet, leer, repeat

Social media is in zekere zin een perpetuum mobile. Zorg er daarom voor dat de onderdelen van je mobile de juiste zijn. Om er zeker van te zijn dat je de juiste dingen voor de juiste mensen maakt is het zaak om de vier stappen in dit model constant te herhalen. Zo verzeker je je ervan dat je kennis van je doelgroep en de social media altijd actueel is, weet je wat je waarom wanneer doet, wie dat doet en hoe je dat doet. Heldere doelen met de juiste kpi’s en doelstellingen stellen je in staat te meten of je social content zijn doel bereikt. Bovendien stelt het je in staat om je social content waar nodig te fine-tunen. En wanneer je dat hebt gedaan, begin je weer van voor af aan. Beheer, meet, leer, repeat.

IDEO-model-Presenter

Social media altijd deel van een groter geheel

Net als social media niet enkel het domein is van de afdeling online, staat social media-gebruik niet los van andere (online) kanalen. Zoals voor elk communicatiemiddel geldt: het gebruik ervan is nooit een doel op zich. Zorg ervoor dat social media belegd is in je contentstrategie en online strategie en dat je succes niet laat afhangen van één social media-kanaal. Want bouwen op een social media-kanaal is bouwen op grond die niet van jou is. De succeskanalen van vandaag, zijn misschien de lachertjes van morgen. Kijk maar naar Hyves.

Over de auteur: Sjors Bos

Goede content is relevante content.

Tags: social media strategie, social media maturity



0 reacties op dit artikel