LinkedIn showcase page

Linkedin Showcase Pages: gerichter communiceren met professionals

LinkedIn’s mantra ‘Getting the right content to the right people’ is met de lancering van de Showcase Page kracht bijgezet. Showcase Pages zijn een ideale contentmarketingtool, met name voor bedrijven die hun doelgroep willen informeren over specifieke productlijnen, diensten of merken.

LinkedIn is allang niet meer het sociale medium dat zich puur op recruitment richt. Content lijkt ook bij LinkedIn koning en bedrijven die content delen via LinkedIn zien hun bereik groeien. Het aantal gebruikers van LinkedIn is sterk gegroeid. Alleen Nederland telt inmiddels al 5 miljoen gebruikersprofielen en ca. 123.000 bedrijfspagina’s. Sinds het voorjaar van 2013 bereikt LinkedIn meer dan 50% van de werkende bevolking die zichzelf via Linkedin profileert, vakkennis deelt en netwerkt. De verwachting is dat LinkedIn nog verder zal groeien met de lancering van de Showcase Page.

Waardevolle aanvulling op bedrijfsprofiel

De reden dat we de Showcase Page van LinkedIn vandaag, maandag 14 april, onder de aandacht brengen, is dat de tab ‘Producten & diensten’ op de bedrijfspagina’s van LinkedIn vandaag verdwijnt. De Showcase Page komt hiervoor in de plaats. Als jouw bedrijf of organisatie nog niet heeft nagedacht over de inrichting van de page(s), dan is vandaag wellicht een goed moment. Een Showcase Page is een subpagina ter aanvulling op de Company Page op LinkedIn. Bedrijven kunnen op deze pagina naast algemeen bedrijfsnieuws ook nieuws posten per merk, dienst of project. Er is tevens ruimte voor kennisdeling op de Showcase Page.

Adobe showcasepage sidebarEen aantal voorbeelden van Showcase Pages:

Verspreid bereik

Voordeel voor bedrijven die Showcase Pages inrichten, is dat het mogelijk is om de pagina’s optimaal af te stellen op een gefragmenteerde doelgroep. Professionals, enkel geïnteresseerd in één product, merk of ander bedrijfsonderdeel, krijgen waardevolle informatie over datgene waarin ze écht geïnteresseerd zijn. Ondertussen is het bereik beter verspreid over diverse pagina’s en bedrijfsonderdelen.

Inrichten LinkedIn Showcase Pages

Overtuigd van het nut van Showcase Pages voor jouw bedrijf of organisatie? En is er binnen jouw bedrijf voldoende capaciteit en draagvlak voor het opzetten en beheren van Showcase Page(s)? Lees dan hoe je voor jouw organisatie een Showcase Page kunt inrichten en beheren.

Stap 1: Bepaal de contentstrategie

Bepaal allereerst hoeveel Showcase Pages je wilt aanmaken en voor welke diensten, projecten, en/of merken. Het is mogelijk om maximaal 10 pagina’s aan te maken voor diverse onderdelen. Let op: eenmaal gelanceerde Showcase Pages kun je niet zelf verwijderen. Daarvoor moet je een verzoek indienen bij LinkedIn. Geef de Showcase Page(s) een pakkende naam: de naam vormt ook de URL van de pagina. Is de naam eenmaal aangemaakt, dan kun je dit niet meer aanpassen. Het is mogelijk meerdere beheerders aan te maken voor diverse pagina’s. Leg vast met welke frequentie de beheerders updates plaatsen. Brainstorm regelmatig over onderwerpen voor updates. Je kunt bijvoorbeeld updates plaatsen over productlanceringen, technologische ontwikkeling, recent onderzoek, innovatie, activiteiten en evenementen, carrièrekansen enzovoort. Tip: stel een contentkalender op voor de eerste drie maanden en ga uit van tenminste drie updates per week (naast de algemene updates op de bedrijfspagina).

Stap 2: Inrichten Showcase Pages

De Showcase Page  heeft twee kolommen en doet denken aan een Facebook-pagina. Het overzicht van de Showcase Page(s) per bedrijf vind je in de sidebar van de bedrijfspagina.

Aan de slag: 

  • Klik op de ‘bewerken’-knop in het menu van de bedrijfspagina. Selecteer de optie ‘maak een Showcase Pagina’. Klik vervolgens op de gele button om van start te gaan. 
  • Upload een logo en coverfoto. Tip: probeer uit te pakken met beeld voor een goede eerste indruk.
  • Voeg een krachtige introductietekst toe van maximaal 200 tekens.
  • Post de eerste update.
  • Met behulp van de LinkedIn ‘Sponsored Updates’ promoot je je Showcase Page(s) en vergroot je het bereik.

Stap 3: Beheren Showcase Pages

Bij het beheren van je Showcase Pages komt nog best wat kijken. Houd rekening met het volgende:

  • Showcase Pages zijn geschikt voor ieder device. Probeer bij het creëren van content zoveel mogelijk het ‘mobile first’- principe aan te houden. Dan is de content ook makkelijk leesbaar op het kleinere scherm van een smartphone of (mini) tablet.
  • Stel de KPI’s vast per Showcase Page en analyseer de resultaten via de LinkedIn analysetool .

De Showcase Pages bieden kortom een nieuwe, meer inhoudelijk gerichte, manier om in gesprek te gaan met je doelgroep. Ben jij of ga jij al aan de slag met deze nieuwe functionaliteit? Dan horen we graag over je ervaringen in de comments.

Over de auteur: Hieke Voorberg

Online een levendige dialoog voeren met je (potentiële) doelgroep staat of valt met een goede strategie en relevante, persoonlijke content. Daarmee help ik bedrijven als online specialist bij Presenter. Favoriete blogonderwerpen: online personalisatie, conversie-optimalisatie en contentstrategie.

Tags: Contentstrategie, social media marketing, contentmarketing



1 reactie op dit artikel
  • Tim van Waard zegt:

    Goede en erg relevante blog. Linkedin wordt veel mobiel gebruikt. De app start op op de nieuwsfeed. Als jouw company page updates relevant zijn en veel gedeeld worden heb je een grote kans dat je een enorm organisch bereik kunt halen met je update. Veel groter dan Facebook!

Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond