Krachtige social content maak je zo

Om succesvol te zijn op social media, heb je krachtige social content nodig. Met krachtige social content zorg je voor meer interactie, meer bereik en meer traffic naar je site. Maar waar voldoet krachtige social content aan?

Social content is altijd een combinatie van inhoud en presentatie, waarbij allebei evenveel aandacht verdienen. De inhoud van je social content kan namelijk nog zo goed zijn, maar als je het niet goed presenteert bereik je weinig. En wanneer je presentatie goed is maar je inhoud niet aansluit bij je doelgroep bereik je ook niet wat je wilt.

Drie criteria voor krachtige inhoud

Inhoudelijk krachtige social content voldoet aan drie criteria:

1. De content sluit aan bij de behoefte van je doelgroep

Schaamteloze zelfpromotie valt daar dus niet onder. Probeer met je inhoud je volgers te prikkelen, vermaken, informeren of helpen met iets wat hen aanspreekt. Bedenk daarbij of je doelgroep op verschillende kanalen verschillende dingen van je verwacht en zet je nieuwsberichten en blogs niet klakkeloos via alle kanalen uit.

2. De content sluit aan bij je organisatie

Je wil dat je content bijdraagt aan de beleving van jouw merk en organisatie. Zoek dus de match tussen je doelgroep en jezelf. Sommige organisaties, zoals Vitaminesperpost, kiezen ervoor om op Facebook ‘zieltjes te winnen’ door spreuken en foto’s van katten te posten. Populair zijn hun posts zeker, maar ik vraag me af wat de ROI van hun activiteiten is.

3. De content is actueel

Op social media zijn mensen vooral bezig met het ‘nu’. Als je dus inspeelt op wat er nu leeft bij je doelgroep of in Nederland, zal je beter scoren. Dat betekent niet dat al je social content eigen nieuws moet zijn. Er zijn genoeg organisaties, zoals KLM en Natuurmonumenten, die goed scoren met inhakers.

Twee KLM-vliegtuigen met tekst

Inhaker van KLM op Facebook

Sterke presentatie

Naast de inhoud is ook de presentatie van je social content van groot belang. Een paar gouden regels voor Facebook, Twitter en LinkedIn.

Facebook

  1. Gebruik altijd beeld bij je Facebook-posts. Onderzoek van Hubspot wijst uit dat Facebook-posts met een afbeelding 53% beter presteren dan posts zonder afbeelding.
  2. Zorg voor afbeeldingen op het juiste formaat. Met de Social Media Image Maker van Autre Planète gaat dit heel gemakkelijk.
  3. Zorg dat je afbeeldingen opzichzelfstaand aantrekkelijk zijn om te delen. Dus vermijd stock-afbeeldingen en voeg een treffende tekst toe aan je afbeelding. Vergeet ook je logo niet voor je branding!
  4. Gebruik je een link in je post? Kort hem af met een service zoals Bitly. Staat netjes, en bijkomend voordeel is dat je via Bitly heel goed het aantal kliks kan meten.
  5. Houd je copy kort en persoonlijk. Voeg een call to action toe als je een bepaalde actie van je volgers verlangt. Wil je dat men doorklikt naar je website? Geef dan net genoeg informatie weg om je volgers te prikkelen, maar niet teveel zodat ze niet meer naar je site hoeven te gaan.
Screenshot van een Facebook-post van ELLE

Voorbeeld van prikkelende copy.

Kijk voor meer best practices, bijvoorbeeld over timing van posts, eens in het Facebook Help Center.

Twitter

  1. Houd je tweets korter dan de beschikbare 140 karakters, ongeveer tussen de 120 en 130 karakters. En dat is inclusief link! Een hele uitdaging, maar volgens onderzoek leveren tweets met deze lengte meer doorkliks op. Bovendien houd je zo ruimte over voor je volgers om de tweet te retweeten en er zelf nog een opmerking aan toe te voegen.
  2. Gebruik hashtags (bijv. #socialmedia), maar niet teveel. Meestal zijn twee of drie hashtags voldoende. Gebruik ze om het onderwerp van je tweet mee aan te duiden, of om aan te sluiten bij de actualiteit.
  3. Gebruik mentions (bijv. @dKrachtvContent) om andere organisaties of personen die je in je tweet noemt aan te spreken. Dit zorgt ervoor dat deze organisatie of persoon direct ziet dat je iets over hem tweet, en de kans is groot dat zij de tweet retweeten.
  4. Kort links af met bit.ly en plaats ze op ongeveer 25% van je tweet. Volgens onderzoek levert dit meer doorkliks naar je site op dan wanneer je de link aan het einde van je tweet plaatst.
  5. Wil je dat je tweet geretweet wordt? Gebruik dan een afbeelding in je tweet. Dit levert 150% meer retweets op. Let wel op dat Twitter een preview laat zien, en niet direct de hele afbeelding.
voorbeeld van een ingeklapte en uitgeklapte tweet

Preview van een afbeelding op Twitter ingeklapt (links) en uitgeklapt (rechts).

LinkedIn

  1. Gebruik altijd een afbeelding of een andere vorm van visuele content, zoals een link met een preview. Visueel aantrekkelijke updates zijn volgens onderzoek goed voor 98% meer reacties.
  2. Voeg korte, aansprekende copy toe aan je update, ook als je een link deelt waarvan je een preview te zien krijgt. Een sterke intro vergoot de kans op interactie en biedt je de mogelijkheid om je volger te prikkelen om door te klikken.
  3. Deel Slideshare-presentaties en YouTube-filmpjes. Deze zijn direct in LinkedIn te bekijken en levert volgens onderzoek 75% meer ‘shares’ op.

Bekijk voor meer tips voor krachtige LinkedIn updates onderstaande slideshow.

[slideshare id=23587728&doc=linkedin15-tips-company-updates-130627143834-phpapp01]

Doe je eigen onderzoek

Best practices zijn natuurlijk een prettig aanknopingspunt voor het optimaliseren van je social content. Desondanks is het altijd het beste om eigen onderzoek te doen. Elke doelgroep is immers anders, en algemene regels hoeven voor jouw organisatie dan ook niet te gelden. Door goed vast te leggen wat je wilt bereiken op social media, en door je inspanningen te meten kun je achterhalen wat voor jouw doelgroep wel en niet werkt. Zo werk je toe naar de perfecte social contentformule voor jouw organisatie.

Over de auteur: Pien van der Steen

Waar het gaat om online communicatie geloof ik in een doordacht samenspel van techniek, design en content. Met altijd de doelgroep als middelpunt. Als online adviseur bij Presenter maak ik me sterk voor de plek van content in dit samenspel. Het liefst houd ik me bezig met strategische vraagstukken, optimalisatie en het slim organiseren van content en redactieprocessen. Op De Kracht van Content blog ik over contentmarketing, social media en contentstrategie.



0 reacties op dit artikel