Hoe contentmarketing de inzet van je online kanalen gaat veranderen

Contentmarketing is een marketingtechniek die zich richt op het ontwikkelen en verspreiden van relevante en waardevolle content om (potentiële) klanten te bereiken en te verleiden tot een (trans)actie. Klinkt logisch, maar in de praktijk worstelen marketeers, contentmanagers, online analisten en salesteams binnen organisaties met het ontwikkelen van een contentmarketingstrategie.

Toename van belang van contentmarketing

Sinds enkele jaren wordt het belang van contentmarketing door organisaties onderkend. Budgetten voor contentcreatie worden groter. Ook Google geeft aan dat unieke, authentieke content een belangrijke rol vervult voor de vindbaarheid van je website. Het Content Marketing Institute onderzocht onder marketeers binnen de UK wat de stand van zaken is rondom contentmarketing:

[slideshare id=29052602&doc=ukresearch2014final-131209170714-phpapp02]

Een paar opvallende resultaten:

  • Gemiddeld geeft meer dan 75% aan méér online content te ontwikkelen dan het jaar ervoor
  • De belangrijkste KPI’s waarop contentmarketing wordt afgerekend zijn: website traffic, SEO-ranking en social media sharing
  • Brand awareness is het belangrijkste doel voor de inzet van contentmarketing in de UK. Dit is dus voornamelijk gericht op de top van de funnel van het Powered by Search model

Waarom wil je een contentmarketingstrategie?

Een goede contentmarketingstrategie geeft je handvatten om je contentmarketing structureel vorm te geven en zo het beslissingsproces van je doelgroep te beïnvloeden. Een strategie reikt verder dan een korte marketingactie en geeft je een structurele visie op het gebruik van content voor je marketingdoeleinden. Dat jouw organisatie een fantastisch product of een geweldige dienst heeft is leuk. Dat vinden alle andere organisaties ook van hun producten of diensten. Wat onderscheidt jou van de rest? Veel marketingcontent richt zich niet op de ontvanger, maar bestaat vaak ter ere en glorie van het beste product of dienst.
Als je doelgroep online een product of dienst zoekt, volgt hij onbewust een beslissingsmodel om een keuze te maken uit het aanbod. Een heel inzichtelijk model is dat van PoweredbySearch.

Stadia van aankoop proces

Contentmarketing om het beslissingsgedrag van je doelgroep te beïnvloeden

Binnen de verschillende fases van het beslissingsproces van je doelgroep zijn er zeer veel mogelijkheden en vormen om je content onder de aandacht te brengen. Weten wat je doelgroep wilt is daarom essentieel om content te ontwikkelen die hen helpt de juiste aankoopbeslissing te maken. Niet voor niets is de populariteit van vergelijkingssites enorm: ze helpen mensen een keuze te maken door ze te voeden met relevante informatie.

Stel jezelf vragen

Als je weinig tot geen response krijgt op je zorgvuldig gemaakte content heb je een probleem. Ergens in je contentproductieproces is de relevantie of zichtbaarheid van je content voor jouw doelgroep verloren gegaan. Tijd om de volgende vragen te stellen om je contentmarketing te optimaliseren:

Awareness stage

  • Op welke platformen zit mijn doelgroep?
  • Hoe oriënteert mijn doelgroep zich op producten?
  • Welke personen/blogs/sites/fora (etc) zijn invloedrijk binnen het onderwerp?

Evaluation stage:

  • Hoe maken we duidelijk waarom ons product het probleem oplost?
  • Waarin verschillen we van onze concurrenten?

Purchase stage

  • Hoe verleiden we de bezoeker om de (trans)actie af te ronden?

Voor elke fase kun je verschillende soorten content ontwikkelen en verspreiden via verschillende kanalen. Hoe beter jij weet welke content ‘werkt’ en welke niet, hoe beter je je content kunt optimaliseren.

Resultaten van je contentmarketing meten

Het meten van contentmarketing is enorm in ontwikkeling. Van eenvoudige social media management tools tot uitgebreide pakketten zoals Hubspot en statistiekentools zoals Google Analytics, alles kan bijdragen tot een beter inzicht in welke conversie er komt tegen welke kosten uit welk kanaal. Definieer de belangrijkste KPI’s en ga je contentmarketing activiteiten meten. Bijvoorbeeld:

  • Unieke bezoekers
  • Bezoek via social kanalen
  • Organisch bezoek
  • Engagementpercentage social posts
  • Social sharing statistieken
  • Unieke bezoekers
  • Referring sites
  • Conversieratio aankopen

Als je ziet dat een gastblog op een website een verhoogd aantal bezoekers genereert die ook nog eens een hoge conversie heeft weet je dat het verstandig is om hierin te investeren. Of als je ziet dat de Linkedin-update op je company page een gemiddelde engagement rate van <1% heeft, kun je concluderen dat de content die je daar plaatst je publiek niet activeert.

Meer contentmarketing kennis nodig?

De komende weken publiceren we regelmatig blogs over de toepassingen van contentmarketing en hoe jij kunt werken aan een goed fundament voor je contentmarketingstrategie. Niks missen? Abonneer je dan op onze nieuwsbrief en mis geen enkele blog meer.

Heb je vragen? Inspirerende ideeën over contentmarketing? Of wil je een goede tip delen? Ik hoor het graag van je.

Over de auteur: Tim van Waard

Ik ben gespecialiseerd in (interne) social media, content marketing en community management. Ik help organisaties het maximale uit hun online communicatie te halen. Door kennis en verhalen te delen inspireer ik organisaties om meer uit hun content te halen.

Tags: content marketing, social media marketing, online marketing, contentmarketing



0 reacties op dit artikel