Vergeet SEO niet binnen je contentmarketing

Contentmarketeers, vergeet je SEO niet!

Met de komst van Hummingbird in 2013 vindt Google sterke, relevante content belangrijker dan ooit. En zijn SEO-trucjes als keyword stuffing einde verhaal. Betekent dit dat we ons allemaal moeten storten op contentmarketing en SEO mogen vergeten? Nee! Juist door SEO integraal onderdeel te maken van contentmarketing, kun je je positie in Google verstevigen en zal je contentmarketing gedurende langere tijd zijn vruchten afwerpen.

Contentmarketing en SEO zijn geen rivalen

Het lijkt er soms op dat contentmarketing en SEO het tegen elkaar op moeten nemen. Online afdelingen willen allemaal een sterke online positie, maar moeten soms kiezen tussen investeren in SEO of investeren in contentmarketing. Contentmarketing en SEO zijn echter geen rivalen. Sterker nog, contentmarketing en SEO hebben elkaar hartstikke hard nodig. Rand Fishkin van Moz noemt het vergeten van SEO als één van de belangrijkste redenen waarom contentmarketing niet slaagt. Zonder sterke content, geen hoge SEO-waarde, en zonder goede SEO-waarde wordt je content niet gevonden. En wat heb je dan aan je zorgvuldige uitgewerkte verhalen en pakkende blogs?

Naar een holistische benadering van online marketing

Contentmarketing en SEO zijn dus niet twee kanten van dezelfde medaille. Daarom moeten we ze ook niet langer als twee aparte disciplines binnen online marketing beschouwen. En als ik dan toch bezig ben: social media marketing is ook geen aparte discipline. Of zoals Brian Clark van Copyblogger zegt in zijn artikel ‘The Mindset that Makes Online Marketing work’:

“The smart way to practice effective online marketing is to treat social media and search engine results as aspects of a holistic strategy that centers around compelling content.”

Kortom, we moeten SEO en social media opnemen in één strategie, met relevante en waardevolle content als stralend middelpunt. Waar social zorgt voor de clicks en likes hier en nu, zorgt SEO voor bezoek op de lange termijn. Dat zien we ook zelf, op de Kracht van Content. Het blog ‘4 handige tools om Twitter-statistieken te meten’ van Tim van de Waard staat al sinds 2012 elke maand weer in de top 10 best gelezen blogs, zonder dat we het nog actief promoten. Dat krijg je wanneer je relevante content met goede SEO combineert. En het zou toch zonde zijn, als de investering die je doet in de creatie van content maar korte tijd wat oplevert?

Maak SEO onderdeel van je contentmarketing

Ja, Google wordt steeds beter in het vaststellen of je content relevant is. Maar hij heeft nog steeds hulp van jou als contentmarketeer nodig. Hoe je content moet optimaliseren voor Google is door Hummingbird veranderd. Het belang van SEO zelf niet. Maak SEO dus onderdeel van je contentmarketingstrategie. Een aantal praktische tips:

  • Keywords blijven relevant, dus zorg voor een goede lijst met keywords voor je contentproductie. Deze 12 tips voor keyword-selectie helpen je hierbij.
  • Besteed aandacht aan social. Met Hummingbird hebben social media een grotere impact op zoekresultaten dan ooit.
  • Zorg dat je website en je artikelen of blogs SEO-technisch netjes in elkaar zitten. Zorg voor een sterke titel en vergeet je metadescriptions, headers en alt-teksten niet.

Het allerbelangrijkste blijft natuurlijk dat je content creëert waar je lezer blij van wordt. Die uniek is en een behoefte vervult, maar ook foutloos is geschreven en een duidelijke boodschap bevat. Kwaliteitscontent dus. Want als je lezer blij is, dan is Google dat ook.

Over de auteur: Pien van der Steen

Waar het gaat om online communicatie geloof ik in een doordacht samenspel van techniek, design en content. Met altijd de doelgroep als middelpunt. Als online adviseur bij Presenter maak ik me sterk voor de plek van content in dit samenspel. Het liefst houd ik me bezig met strategische vraagstukken, optimalisatie en het slim organiseren van content en redactieprocessen. Op De Kracht van Content blog ik over contentmarketing, social media en contentstrategie.

Tags: zoekmachineoptimalisatie, contentmarketing, SEO