Toetsenbord met social media icons

6 tips voor je social media strategie

Om optimaal resultaat te kunnen boeken op social media, is een social media strategie essentieel. Zo’n social media strategie bestaat uit verschillende stappen afhankelijk van de doelgroep die je wil bereiken, de volwassenheid van social media in je organisatie en de doelstellingen van je organisatie. In de praktijk zijn deze zes tips echter bij iedere strategie van belang.

1. Weet waar je nu staat

Is er al social media activiteit of begin je net? Weet de klant je al te vinden of moet je deze eerst nog gaan bereiken en betrekken bij je social media inzet? Kun je al op interactie gaan meten of schort het daar momenteel juist aan?
Bekendheid genereren, interactie aangaan, klant betrekken op social media; in welke fase van social media volwassenheid bevind je je? Hoe wil je de volgende fase bereiken en wat is daar voor nodig van je organisatie?

2. Blijf verbinding zoeken

Zorg dat je verbinding blijft zoeken met de bestaande communicatiemiddelen, zorg ervoor dat ze elkaar opvolgen en versterken. Integreer social media in de communicatiemix en voorkom dat social media als een eiland buiten de organisatie staat. Social media is slechts een (potentieel) kanaal voor al je communicatie, service en marketing inspanningen.
Een goede social media strategie sluit naadloos aan bij de online strategie of bijvoorbeeld je bestaande contentstrategie.

3. Match ambitie met organisatie

Voor het beheren van hoeveel netwerken en onder welke reactietijd heb je capaciteit beschikbaar? Social media vergt tijd, geld en beschikbare expertise. Ga na of er voldoende kennis aanwezig is en of bijvoorbeeld de klantenservice voorbereid is op webcare voor een klaagtweet of een vraag via Facebook. Blijf deze vraag ook stellen aangezien de 100 Twitter volgers waarmee je begon minder vragen stellen dan de 10.000 die je na verloop van tijd hebt gekregen.
Kies zo ook met onderbouwing wat je niet doet. Zo weet iemand die graag je organisatie op Pinterest ziet dat je er nu niet zit omdat er geen budget voor is of omdat het netwerk niet aansluit bij de doelstellingen.

4. Meten en evalueren

Je strategie is nooit af, social media is een snel veranderend landschap. Nieuwe netwerken verschijnen, functies veranderen en de doelgroep verschuift en verhuist. Blijf er dus voor waken of de inspanningen nog goed aansluiten bij het netwerk en de doelgroep. Richt een meetmethode in en toets de resultaten regelmatig. Corrigeer de koers op deze bevindingen en pas de strategie aan als dit nodig is. Zo leer je welke berichten goed werken en wat deze bijdragen aan je doelstellingen.
Het is gemakkelijk om 1000 likes te krijgen voor ‘Welke puppy is het schattigst’ maar zolang je geen toiletpapier of hondenvoer verkoopt zal het meetbaar niets bijdragen aan je doelstellingen.

5. Bewaar overzicht

Door te werken met een contentkalender is het mogelijk voor iedereen een overzicht te bewaren en ’the big picture’ te zien achter de social media inzet. Je social media strategie is veel gemakkelijker te borgen in de organisatie als je een overzicht hebt van alle uitingen, campagnes en thema’s die binnen de organisatie leven. Social zal zo niet vergeten worden maar ook geen apart eiland worden.

6. Begrijp hoe elk social netwerk werkt

Begrijp goed hoe een sociaal netwerk werkt en voor jouw doelgroep kan werken. Welke eigenschappen sluiten goed aan bij de doelstellingen die je bij social media in gedachten hebt? Hoe werkt adverteren op Twitter, wat is het verschil tussen een Facebook groep en een Facebook pagina? Zonder het landschap goed te kennen is een strategie niet correct in te vullen.

Welke strategie je ook kiest, houd bovenstaande tips tijdens het schrijven van je strategie en tijdens de uitvoering in gedachten. Social media zal blijven veranderen; deze tips blijven werken!

Over de auteur: Pieter Vlamings

Online communicatie is constant in verandering en bij Presenter komen we veel verschillende klanten tegen die we met actuele kennis steeds in een nieuwe situatie van dienst kunnen zijn. Mijn specialisme is online marketing en Inbound Marketing welke ik inzet als Senior Online Adviseur.

Tags: social media strategie, Contentstrategie, strategie



0 reacties op dit artikel