3 tips om je Yammer-netwerk succesvol te maken

Regelmatig hoor ik de vraag: hoe kunnen we Yammer succesvol inzetten? Wat hebben we daarvoor nodig? Het interne sociale netwerk wordt steeds meer gebruikt bij organisaties en lijkt een vaste plek te veroveren in de interne communicatie. Tientallen, soms duizenden gebruikers vormen een community die werknemers verbindt binnen een organisatie. Maar hoe krijg je medewerkers zover om deel te nemen aan je community? En hoe zorg je dat een community waarde toe gaat voegen? Een community manager kan je hierbij helpen.

Succesvolle Yammer-communities

Als je gaat kijken naar succesvolle communities op internet blijkt dat er vaak een aantal factoren doorslaggevend is:

  • Zeer goede en exclusieve content
  • Hoge hulpbereidheid en snelle oplossing van problemen
  • Een of meerdere moderators die de kwaliteit in de gaten houden

Gebruik deze factoren ook om je Yammer-netwerk interessant te maken én te houden.

Tip 1: Identificeer use-cases in je organisatie

Om een Yammer community op te bouwen moet je goed kijken op welke plek in de organisatie Yammer hét verschil kan maken. Een belangrijk onderdeel is het identificeren van use-cases. Ga in gesprek met medewerkers binnen je organisatie en stel ze vragen:

  • Welke afdelingen hebben behoefte aan een snellere uitwisseling van informatie?
  • Over welke onderwerpen zijn veel klachten?
  • Waar zitten knelpunten in de communicatie?

Bij een klant werken veel werknemers vanuit huis met een Mac. Maar het werken met een Mac wordt niet ondersteund door de helpdesk. In een groep “Telewerken” delen zij vervolgens onderling oplossingen om toch te kunnen werken. Elke organisatie heeft tientallen van dit soort grotere of kleinere problemen. Ontdek deze problemen en kijk hoe je Yammer succesvol kunt inzetten om dit te verbeteren.

Soms komen mooie kansen om Yammer in te zetten zomaar uit de lucht vallen. Een voorbeeld:

Tijdens een crisissituatie waarbij vele honderden medewerkers niet bij hun digitale werkplek konden, hebben we Yammer meteen ingezet als middel voor crisiscommunicatie. Zo hielpen we medewerkers zo snel mogelijk aan de juiste informatie, zodat ze weer snel aan het werk konden.

Tip 2: Zorg voor unieke content op Yammer

Net zoals op je website moet je ook bezoekers naar je Yammer-netwerk halen. Probeer de inhoud op je netwerk daarom zo exclusief of belangrijk te maken dat mensen er niet meer omheen kunnen. Voor een grote overheidsorganisatie zit ik regelmatig met het bestuur achter laptops voor een zogenaamde “YamJam”. Een uur lang zijn zij beschikbaar voor discussies en vragen via Yammer. Een prachtige kans om werkvloer en (top)management met elkaar te verbinden. Inmiddels doen we dit al twee jaar en de deelnemers blijven enthousiast over het fenomeen YamJam. De unieke “content” is in dit geval een persoonlijk antwoord op jouw vraag.

Bedenk steeds weer wat je doelgroep nodig heeft om ze te verrassen. Houdt het niet te formeel en probeer ook eens te experimenteren met luchtige content.

 

Tip 3: Sluit aan op actuele gebeurtenissen

Net als externe sociale media zijn ook interne sociale media vaak sterk gedreven door actualiteit. Dit kunnen bijvoorbeeld evenementen zijn (managementdagen, PR events en/of crisisituaties). Vooral bij een crisissituatie kun je door een centrale discussie te starten snel informatie verzamelen van allerlei personen en uit verschillende departementen binnen een organisatie. Door Yammer te integreren in je intranet kun je zo een livestream tonen op je intranet die alleen door je medewerkers gelezen kan worden. De mogelijkheden om Yammer reports te maken van belangrijke gebeurtenissen zijn eindeloos.

 

Nog geen Yammer-netwerk, maar wel nieuwsgierig?

Lees mijn vorige blog over Yammer en communitymanagement met tips voor het introduceren van Yammer binnen je organisatie.

Nog vragen? Laat het me weten via de comments of vraag het mij op Twitter!

 

Over de auteur: Tim van Waard

Ik ben gespecialiseerd in (interne) social media, content marketing en community management. Ik help organisaties het maximale uit hun online communicatie te halen. Door kennis en verhalen te delen inspireer ik organisaties om meer uit hun content te halen.

Tags: yammer



0 reacties op dit artikel
  • Tim zegt:

    Dag Emiel, dat is zeker een goed idee. Zeker wanneer deze ambassadeurs wat hoger in de organisatie zitten. Bijvoorbeeld managers en of directie. Uiteindelijk speelt ook bedrijfscultuur en toegevoegde waarde een grote rol in de omarming/adoptie van een platform.

  • Maxime Lambert zegt:

    Je spreekt erover dat Yammer op het intranet kan worden geïntegreerd? Hoe doe je dit? Ik liep stage bij Westtoer en doe mijn eindwerk over het niet zo goed functioneren van Yammer binnen de organisatie. Een van de mogelijke oplossingen zou zijn om een ‘newsfeed’ van Yammer op het inranet te intregreren. Ze zeggen hier echter al voor gekeken te hebben en het zou volgens hen niet mogelijk zijn.

    Kan je mij hier een antwoord op geven?

    • Sjors Bos zegt:

      Je kunt Yammer en Yammer-feeds op elke webpagina (dus ook intranet) integreren door html-code te embedden. Hoe en waar je dat kunt doen in je cms, hangt van het cms af. Hoe je dat precies doet staat hier: https://developer.yammer.com/v1.0/docs/embed
      Voor je Yammer embed op intranet is het wellicht belangrijk jezelf de vraag te stellen wat nou echt de reden is om Yammer te willen laten werken? Is Yammer de juiste tool voor je organisatie, of voldoet intranet? Welk organisatiedoel streef je met Yammer na en hoe sluit dat aan bij de taken die je werknemers uitvoeren. Voor welke concrete taken en doelen zouden ze op Yammer moeten komen?