Zoekwoordenonderzoek: stappenplan en gratis tools (+ VIDEO)

Zoekwoordenonderzoek is een noodzakelijke stap voor goede en vindbare content. Met keywordtools vind je snel waardevolle zoekwoorden en zoekvragen. Hoe? Dat lees je in dit blog.

Je werkt als contentspecialist elke dag hard om goede content te schrijven. Content die begrijpelijk is, gebruiksvriendelijk en vindbaar. Content die bezoekers antwoord geeft op hun prangende vragen.

Maar om dit goed te kunnen doen, moet je wel iets weten van je bezoekers. Welke vragen ze hebben. Welke woorden ze begrijpen of gebruiken.

En je hebt maar een beperkt aantal uren in een week. Dus waar haal je de tijd vandaan om dit voor elke tekst uit te zoeken?

Gelukkig is er zoekwoordenonderzoek. Hiermee achterhaal je welke zoekvragen en zoektermen mensen intikken in zoekmachines zoals Google. Zodat je in je tekst de vragen van je bezoekers kunt beantwoorden, in hun eigen woorden.

En het goede nieuws: zoekwoorden verzamelen is niet moeilijk en hoeft niet veel tijd te kosten. Vaak heb je al binnen een aantal minuten goede inzichten te pakken. En je hoeft echt geen SEO-specialist te zijn om de basis onder de knie te krijgen. Na het lezen van dit blog kun jij het ook.

Zoekwoordenonderzoek in 7 stappen

Om je op weg te helpen, heb ik een stappenplan geschreven voor eenvoudig zoekwoordenonderzoek. Inclusief uitlegvideo’s, een overzicht van handige gratis tools, en mijn favoriete pro-tips voor zoekwoordenonderzoek in Google Analytics.

Heb je echt heel weinig tijd voor zoekwoordenonderzoek? Onder stap 7 leg ik uit hoe je in 5-10 minuten relevante zoektermen verzamelt.

Stap 1: brainstorm

Bedenk welke vragen en doelen je bezoekers hebben, en welke woorden je bezoekers hier mogelijk voor gebruiken. Een paar tips voor deze stap:

  • Ben je met een bestaande pagina bezig? Noteer dan de de belangrijkste woorden op de pagina.
  • Noteer synoniemen of andere bewoordingen.
  • Vraag je bij elke term af hoe mensen uit je doelgroep het zouden omschrijven.
  • Bedenk wat het achterliggende doel of probleem van gebruikers is. ‘Hoe snel wordt een overboeking verwerkt’ wordt dan bijvoorbeeld ‘wanneer krijg ik mijn salaris’.

Stap 2: bekijk waar je bezoekers op hebben gezocht

In Google Analytics vind je terug welke zoektermen de bezoekers van je website gebruiken. Lees hieronder de uitleg of bekijk de video.

Wil je deze Google Analytics uitleg later bij de hand hebben als je bezig bent met zoekwoordenonderzoek? Je kunt deze uitleg ook downloaden in pdf:

Handleiding zoekwoordenrapporten in Google Analytics (pdf, 767 kB)

Google Search Console

Google Search Console is een gratis tool van Google die laat zien hoe je website presteert in Google. In de Search Console rapporten in Google Analytics zie je hoe vaak je website in de zoekresultaten van Google is verschenen, en bij welke zoektermen:

  1. Klik op ‘Acquisitie’.
  2. Klik op ‘Search Console’.
  3. Kies ‘Bestemmingspagina’s’ of ‘Zoekopdrachten’.

Rapport ‘Zoekopdrachten’

In dit rapport zie je bij welke zoektermen je website in de zoekresultaten van Google is verschenen.

Schermafbeelding van het rapport Zoekopdrachten in Google Analytics

Rapport ‘Bestemmingspagina’s’

In dit rapport zie je hoe vaak de pagina’s op je website zijn vertoond in de zoekresultaten van Google. Klik op een url en je ziet bij welke zoektermen die pagina in de zoekresultaten is verschenen.

Schermafbeelding van het rapport Bestemmingspagina's in Google Analytics

De zoektermen in dit rapport kun je gebruiken om de pagina te verbeteren. Soms zie je hier zoekwoorden of zoekvragen waar je zelf niet aan gedacht had en waar je op de pagina geen aandacht aan had besteed.

Met de knop ‘Exporteren’ bovenin exporteer je de gevonden woorden naar bijvoorbeeld Excel.

Zoekopdrachten op site

Heb je een zoekfunctie op je website? Dan zie je in Google Analytics welke zoekopdrachten bezoekers intikken in deze zoekbalk:

  1. Klik op ‘Gedrag’.
  2. Klik op ‘Zoekopdrachten op site’.
  3. Kies ‘Zoektermen’ of ‘Zoekpagina’s’.

Rapport ‘Zoektermen’

Hier zie je de zoekopdrachten die bezoekers hebben ingetikt, gesorteerd op het aantal zoekopdrachten.

Schermafbeelding van het rapport Zoektermen in Google Analytics

Rapport ‘Zoekpagina’s’

Hier vind je terug op welke pagina bezoekers waren toen ze een bepaalde zoekopdracht invoerden. Klik op een url en je ziet welke zoekopdrachten bezoekers hebben uitgevoerd toen ze op die pagina waren.

Schermafbeelding van het rapport Zoekpagina's in Google Analytics

Als bezoekers op een bepaalde pagina vaak zoeken naar een bepaald onderwerp, missen ze op die pagina waarschijnlijk informatie over dat onderwerp. Dan kun je die pagina verbeteren door informatie of links toe te voegen, of door de navigatie aan te passen.

Pro-tip: filteren of zoeken binnen Google Analytics rapporten

Niet iets wat je in elk zoekwoordenonderzoek nodig hebt, maar wel iets wat vaak tijd kan besparen: zoeken en filteren in Google Analytics.

Boven de zoektermenrapporten staat een zoekbalk waarmee je kunt filteren op specifieke woorden. Je kunt hier op verschillende manieren filteren, bijvoorbeeld:

Filteren op zoekopdrachten die een (deel van een) woord bevatten

Voorbeeld: filter op het woord ‘pas’, en je krijgt alle zoekopdrachten waar het woord ‘pas’ in voorkomt (bankpas, pinpas, pasje etc.).

Filteren op zoekopdrachten die het ene óf het andere woord bevatten

Voorbeeld: filter op ‘factuur|rekening’ (met tussen ‘factuur’ en ‘rekening’ een verticale streep of pipe). Je krijgt dan alle zoekopdrachten waar ‘factuur’ óf ‘rekening’ in voorkomt (factuur betalen, rekening betalen, rekeningnummer etc.).

Schermafbeelding zoeken met verticale streep in Google Analytics

Filteren op zoekopdrachten die het ene én het andere woord bevatten

  1. Klik rechts van de zoekbalk op ‘geavanceerd’.
  2. Klik op ‘Een dimensie of statistiek toevoegen’.
  3. Voeg een dimensie toe (in dit geval ‘Zoekterm’).
  4. Vul de zoektermen in (bijvoorbeeld ‘factuur’ en ‘betalen’).
  5. Klik op ‘Toepassen’.

Je krijgt dan alle zoekopdrachten waar beide woorden in voorkomen (factuur betalen, betalen creditfactuur etc.).

Schermafbeelding van geavanceerd zoeken in Google Analytics

Stap 3: bekijk waar mensen nog meer op zoeken

Google Search Console laat alleen zoektermen zien waar je al op gevonden wordt. Gebruik daarom minimaal één andere tool voor je zoekwoordenonderzoek.

Er zijn veel (gratis) zoekwoordentools waarmee je ideeën voor zoekwoorden en zoekvragen kunt verzamelen. Veel van deze tools werken ongeveer hetzelfde:

  1. Tik een woord of woordcombinatie in (bijvoorbeeld ‘ehbo cursus’ of ‘rijbewijs’).
  2. Selecteer evt. een taal en/of land.
  3. Druk op enter.
  4. Bekijk en/of exporteer de resultaten (bijvoorbeeld naar Excel).

Handige (gratis) tools voor zoekwoordenonderzoek

Answer the Public

Erg interessant voor zoekvragen en andere langere zoekopdrachten. Kun je een paar keer per dag gratis gebruiken.

 

Schermafbeelding Answer the Public, een tool voor zoekwoordenonderzoek

 

Keywordtool.io

Goed alternatief voor Answer the Public, nu je Answer the Public nog maar een paar keer per dag gratis kunt gebruiken.

 

Schermafbeelding van Keywordtool io, een tool voor zoekwoordenonderzoek

 

Extract people also search phrases in Google (Chrome extensie)

Tik een zoekwoord in in Google en je ziet op de zoekresultatenpagina een lijstje relevante zoekwoorden.

 

Schermafbeelding van Extract People Also Search, een tool voor zoekwoordenonderzoek

 

Ubersuggest

Eén van de meest uitgebreide gratis tools voor zoekmachine optimalisatie.

 

Schermafbeelding van Ubersuggest, een tool voor zoekwoordenonderzoek

 

Google Trends

Als je wilt weten of de populariteit van een zoekwoord toeneemt, afneemt of seizoensgebonden is.

 

Schermafbeelding van Google Trends, een tool voor zoekwoordenonderzoek

 

Google Adwords Keyword Planner

Primair bedoeld voor adverteren in Google (SEA), maar ook prima bruikbaar om inspiratie op te doen voor SEO.

 

Schermafbeelding van Google Adwords Keyword Planner, een tool voor zoekwoorden onderzoek

 

Stap 4: bekijk de zoekresultatenpagina van Google

De zoekresultatenpagina van Google is nuttig om zoeksuggesties te verzamelen én om te zien welke soorten websites of content goed scoren bij bepaalde zoekopdrachten.

Ga naar Google en tik één of enkele belangrijke zoektermen in. Gebruik hiervoor een browser die geen gepersonaliseerde resultaten laat zien, bijvoorbeeld DuckDuckGo of een incognito- of privévenster.

Google laat op de zoekresultatenpagina suggesties zien terwijl je een zoekterm intikt. Dit zijn de suggesties voor de zoekterm vakantiegeld:

 

Zoeksuggesties van automatisch aanvullen in Google voor de zoekopdracht vakantiegeld

 

Onderaan de zoekresultatenpagina zie je opnieuw een aantal suggesties.

 

Gerelateerde zoekopdrachten in Google voor de zoekopdracht vakantiegeld

 

Bekijk wat voor content je ziet op de zoekresultatenpagina. Zie je bijvoorbeeld informatieve pagina’s of vergelijkingssites, video’s of stappenplannen?

 

Zoekresultatenpagina in Google voor de zoekopdracht vakantiegeld

 

In dit voorbeeld zie je dat ‘hoeveel vakantiegeld krijg ik’ een belangrijke vraag is bij de zoekopdracht vakantiegeld. De websites die een hoge positie hebben bij de zoekopdracht ‘vakantiegeld’ geven antwoord op deze vraag.

Stap 5: voeg de zoekwoorden samen in een spreadsheet

Exporteer de keywords uit de genoemde tools en voeg ze samen in een Excel-sheet. Als een tool alleen de mogelijkheid biedt om naar CSV te exporteren, gebruik je eerst ‘Tekst naar kolommen’ om de data in het CSV-bestand in aparte kolommen te krijgen,

Gebruik daarna de functie ‘Dubbele waarden verwijderen’ in Excel om eventuele dubbele zoektermen te verwijderen.

Lees in de stappenplannen hieronder hoe je dit doet of bekijk de video:

Stappenplan: Tekst splitsen in kolommen met Tekst naar kolommen
Stappenplan: Dubbele waarden zoeken en verwijderen

Stap 6: voeg zoekvolumes toe

Om te bepalen welke zoektermen belangrijk zijn voor je content, is het nodig om op te zoeken hoe vaak op deze woorden wordt gezocht.

Tools voor zoekvolumes

Voor zoekvolumes is het niet aan te raden om te vertrouwen op gratis tools. Gratis tools halen hun data vaak uit de niet erg betrouwbare Google Adwords Keyword Planner. Betaalde tools combineren data van Google vaak met uitgebreide eigen datasets.

Voorbeelden van goede betaalde tools zijn Moz, SEMrush en Ahrefs. Sommige van deze tools bieden een gratis proefabonnement en/of de mogelijkheid om een aantal woorden per maand gratis op te zoeken.

Betaalde SEO-tools bieden vaak ook inzicht in concurrentie, moeilijkheidsgraad en de click through rate op de zoekresultatenpagina. Belangrijk om aan je lijst toe te voegen als je met SEO bezig bent. Tip: ook zonder betaalde SEO-tools kun je inzicht krijgen in moeilijkheidsgraad en concurrentie.

Voorbeeld: zoekvolumes toevoegen met KWFinder

KWFinder is een voorbeeld van een betaalde SEO-tool. KWFinder werkt heel eenvoudig:

  1. Klik op ‘Import’.
  2. Copypaste of upload je keywordlijst.
  3. Selecteer een taal en klik op ‘Process keywords’.
  4. Je ziet nu alle zoekwoorden inclusief zoekvolumes.
  5. Exporteer de data.

Stap 7: kies zoekwoorden voor je content

Bepaal nu welke zoekwoorden je voor je content wilt gebruiken. Bij het kiezen van zoekwoorden zijn de volgende criteria belangrijk:

  • relevantie voor je bezoeker en voor je organisatiedoelen
  • zoekvolume

Daarnaast is het voor SEO belangrijk ook te kijken naar moeilijkheidsgraad en concurrentie.

Kies voor elke pagina:

  • een primair zoekwoord
  • enkele secundaire zoekwoorden
  • enkele andere relevante woorden en/of vragen

Zoekwoordenonderzoek in 5-10 minuten

SEO-specialisten zijn soms uren of zelfs dagen bezig met zoekwoordenonderzoek. Maar wat als je weinig tijd hebt omdat je volgende tekst vandaag af moet zijn? Kies dan desnoods voor een onderzoekje van 5-10 minuten. Zo’n klein onderzoekje levert geen volwaardig SEO-plan op, maar helpt wel om relevante en gebruiksvriendelijke content te schrijven.

Zo doe je in 5-10 minuten een klein zoekwoordenonderzoek:

  1. Noteer 1 of 2 woorden die het belangrijkst lijken voor de pagina die je gaat schrijven.
  2. Zoek binnen 1 of 2 (gratis) zoekwoordentools op deze woorden.
  3. Exporteer de zoekwoorden.
  4. Upload de zoekwoorden naar een betaalde zoekwoordentool, bijvoorbeeld KWFinder. Je hebt nu een lijst met zoekwoorden inclusief volumes.
  5. Kijk nog even naar de zoekresultatenpagina in Google.

En nu aan de slag met je tekst!

Heb je zoekwoorden verzameld en gekozen? Dan kun je aan de slag met het verwerken van zoekwoorden in je content. Zie ook onze SEO-checklist voor richtlijnen voor het schrijven van vindbare content.

Bij succesvolle SEO komt meer kijken dan alleen relevante zoektermen verzamelen. Wil je zoekmachine optimalisatie serieus aanpakken en een SEO-project starten? Mijn collega Hugo Louter vertelt in zijn blogs over de SEO-optimalisatiecyclus hoe je dit aanpakt.

Header afbeelding via Angela Boothroyd (Flickr).

Over de auteur: Michaël Zondag

Ik wil het bezoekers makkelijk maken om online hun doel te bereiken. Ik houd me bij Presenter daarom graag bezig met het analyseren en verbeteren van content. Voor De Kracht van Content blog ik over analyse en optimalisatie, online vindbaarheid en online service.

Tags: zoekmachineoptimalisatie, SEO