Natuurlijke zoektaal maakt betrouwbare content nog belangrijker voor SEO

Wat is het belangrijkste doel van Google? Gebruikers relevantie bieden op de zoekresultatenpagina. Daarvoor investeert de zoekmachine nu in natuurlijke zoektaal. De zoekmachine komt makers van content tegemoet. Wat moet een redacteur dan nog aan SEO doen? Betrouwbare content produceren.

Relevante zoekresultatenpagina’s zijn voor Google de kip met de gouden eieren. Advertenties op de zoekresultatenpagina zorgen voor 60 procent van de verdiensten van Google. Concessies doen aan de betrouwbaarheid van de zoekresultaten  betekent het slachten van de kip met gouden eieren.

Al in 2011 zette Google met het Panda-project een belangrijke stap richting betrouwbare content. Sindsdien helpt het bedrijf sitebeheerders op allerlei manieren: voorbeelden zijn Webmaster Tools, Disavow en het herstellen van een gehackte website.

Google wil ook bij natuurlijke zoektaal relevantie bieden

Wat is het front in de strijd voor zoveel mogelijk relevantie op de zoekresultatenpagina? Voor Google is dat ‘natuurlijke zoektaal’. Een voorbeeld: iemand die zoekt op ‘How old is Justin Bieber?’ en vervolgens op ‘How tall is he?’ zou twee keer een zinnig antwoord moeten krijgen. Bij Google is men druk bezig het tijdperk van de ‘caveman queries’ te verlaten en software te leren natuurlijke taal te begrijpen. Die ontwikkeling is goed te volgen bij de Knowledge Graph en bij Google Now op smartphones. Maar ook de traditionele zoekresultaten worden stukje bij beetje meer geschikt gemaakt voor natuurlijke zoektaal. Hoe belangrijk natuurlijke zoektaal is voor Google, bleek uit een vraaggesprek tijdens SxSW 2013 met Amit Singhal, de baas van het algoritme van Google. Singhal werkt al jaren aan het steeds relevanter maken van zoekresultaten. Singhal wil Google een raadgever maken voor gebruikers van de zoekmachine: ‘an expert friend of mine in every topic’.

Hoger in Google? Schrijf betrouwbare content

De beweging richting betrouwbare, op maat gesneden content bij Google gaat door, en dat heeft gevolgen voor zoekmachineoptimalisatie. Wil je een hogere positie op de zoekresultatenpagina? Zorg voor goede content, meer is er niet nodig, zei Singhal. Betekent dit het einde van zoekmachineoptimalisatie, wilde de vraagsteller weten. Natuurlijk niet, antwoordde Singhal. Wil je een hoge positie op de zoekresultatenpagina? Dan moet je zorgen voor goede content. Je hoeft je nergens anders zorgen om te maken. Is zoekmachineoptimalisatie dan bullshit, vroeg interviewer Guy Kawasaki zich af.

“No, that would be like saying marketing is bull. SEO can help enhance good content”.

Wat betekent natuurlijke zoektaal voor contentmakers?

Wat betekent natuurlijke zoektaal voor contentmakers? Contentmakers moeten zich realiseren dat de focus van SEO komt te liggen bij optimale begrijpelijkheid door zoekmachines. Content die geschreven is voor mensen, maar die ook zoekmachines verklapt wat het onderwerp is en waarom dat belangrijk is.

Als vuistregel is dit glashelder en een voortzetting van wat we bij Presenter aan klanten proberen duidelijk te maken. De kern is: transparantie bieden over het precieze onderwerp van een pagina. Dat doe je niet door een pagina vol te stoppen met keywords, maar door te weten waarover je schrijft en je bezoeker/gebruiker/klant centraal te stellen. Content is king. Context is king. Customer is king.

Bron afbeelding

Over de auteur: Hugo Louter

Als online adviseur bij Presenter (2012-2019) hielp Hugo organisaties die behoefte hebben aan een website die hen dichterbij hun doelstellingen brengt. Gebruiksvriendelijkheid, toegankelijkheid en leesbaarheid staan voor hem bovenaan. Hugo doet analyses, geeft advies en werkt mee als contentmanager of inbound marketeer. Als trainer hielp hij al honderden vakgenoten zich te verbeteren in contentstrategie, zoekmachineoptimalisatie en schrijven voor het web. Sinds 2019 is hij zelfstandige als 2meter1 Analytics.

Tags: zoekmachineoptimalisatie, algoritme, contentkwaliteit, natuurlijke taal, search, zoektaal



0 reacties op dit artikel