Welke invloed heeft Google mobile-first indexing op je content?

Groot nieuws in Google-land! Bepaalde eerst je desktopwebsite hoe hoog je mobiele website in de zoekresultaten van Google verscheen, nu draait dit met mobile-first indexing helemaal om. De gebruiksvriendelijkheid van je mobiele website gaat bepalen hoe hoog je desktopwebsite in Google rankt. In dit blog leg ik je uit wat Google mobile-first indexing voor contentspecialisten betekent én geef ik 5 tips om je content mobielvriendelijk te maken.

Mobiele websites first en dán pas desktop

Het is niet gek dat Google de focus op mobiele websites legt. Volgens MediaWeb komt meer dan de helft van alle zoekopdrachten binnen Google van smartphones af. Wat deze mobile-first index ontwikkeling voor jou betekent? Je kunt nog zo’n mooie SEO-proof desktopwebsite hebben, met tal van interne linkjes, goede keywords en een linkstructuur die staat als een huis: wanneer je mobiele website niet sterk is, daalt je desktopwebsite in Google.

Met alleen responsive red je het niet

‘’Allemaal leuk en aardig, maar deze ontwikkeling heeft geen invloed op mij. Ik gebruik een responsive websitedesign, dus mijn mobiele website is inhoudelijk pre-cies hetzelfde als mijn desktopwebsite’’.

Een goede opmerking, maar helaas niet helemaal waar. De content kan op de mobiele website wel gelijk zijn aan de content op je desktopwebsite, maar mobiele gebruikers voelen zich waarschijnlijk minder goed geholpen met die content. Zij hebben andere behoeftes en andere functionaliteiten nodig om hun doel te bereiken dan desktopgebruikers. Dat wordt vaak vergeten. Bij het ranken van een pagina spelen er naast content ook andere factoren mee, zoals het design van de pagina, het aantal backlinks en de mate van positief klikgedrag. Deze factoren bepalen samen de gebruiksvriendelijkheid van de mobiele website: in hoeverre voelt de gebruiker zich geholpen? Dát is waar Google naar kijkt.

5 Tips om je content mobielvriendelijk te maken

Voorkom dat je desktopwebsite binnen Google daalt en zorg ervoor dat je content op de mobiele website mobielvriendelijk is. Ik geef je 5 tips die je meteen kan toepassen.

1. Bepaal het doel waarmee gebruikers je mobiele website bezoeken

Verkoop jij als website een low involvement product zoals schoenen? dan hoeft je mobiele content inhoudelijk niet perse te verschillen met die van je desktopwebsite. Het doel is in dit geval hetzelfde voor zowel mobiele als desktopgebruikers: schoenen kopen. Maar wanneer een mobiele gebruiker op zijn smartphone een high involvement product bekijkt, bijvoorbeeld een Mercedes Estate, bekijkt hij de mobiele website waarschijnlijk met een ander doel dan de desktopgebruiker. De mobiele gebruiker bevindt zich in een oriënterende fase en is minder snel geneigd om de auto via zijn smartphone aan te schaffen. De desktopgebruiker kan zich juist wél in de aankoopfase bevinden. Bedenk dus goed met welk doel gebruikers op je mobiele website terechtkomen en pas hier je content op aan.

2. Denk aan SEO bij het creëren van content

Keywords zijn voor mobiele websites net zo belangrijk als voor desktopwebsites; gebruik deze dus. Daarnaast heb je minder ruimte op een mobiel scherm, lappen tekst zijn een no-go. Zorg ervoor dat je tekst en titels duidelijk en to-the-point zijn. Niet alleen de mobiele gebruiker, maar ook Google snapt dan beter waar de pagina precies over gaat. Voeg wanneer dit relevant is plaatsnamen toe. Dankzij Google’s update Possum, waarbij Google kijkt op welke locatie de gebruiker zich bevindt, krijgen gebruikers de zoekresultaten die in de buurt zijn eerder te zien. Vooral mobiele gebruikers profiteren hiervan. De helft van de gebruikers die een winkel googlen in hun omgeving, bezoeken deze winkel binnen een dag. Speel hier op in door je locatie in titels, H1 headers, URL’s, meta descriptions en content te verwerken.

3. Denk na over het design van je webpagina

Het design van je pagina speelt een grote rol. Denk na hoe je content optimaal kan presenteren. Is de volgorde van het verhaal logisch? Hebben je teksten de goede lengte? Klopt de indeling van de pagina? Als dat het geval is, begrijpen Google én de gebruiker beter waar je pagina over gaat. Gebruikers blijven dan langer hangen op je website. Deze versterkte engagement verhoogt je zichtbaarheid in zoekmachines.

4. Hide and seek: gebruik uitklaptabs

Doordat je op mobiel minder ruimte hebt voor content, zijn uitklaptabs ideaal. Je kunt extra informatie delen, zonder dat de gebruiker wordt afgeleid van het hoofddoel van de pagina. Dit soort ‘’verstopte’’ content beschouwde Google op desktopwebsites als minder belangrijk en had weinig invloed op je ranking. Maar ook dit gaat veranderen. Gebruik je uitklaptabs met ‘’verstopte’’ content op je mobiele website? Dan gebruikt Google deze wel degelijk om de mobiele website, en dus je desktopwebsite, te ranken.

5. Houd rekening met de laadtijd van je mobiele pagina’s

Niet alleen haken gebruikers bij een lange laadtijd van je mobiele website eerder af, het is ook een rankingfactor voor Google. Dit betekent dat je desktop website lager gaat ranken door de lange laadtijd van je mobiele website. Houd hier als contentspecialist rekening mee. Comprimeer de afbeeldingen die je gebruikt. Af en toe een grote afbeelding gebruiken is niet erg, maar doe je dit te vaak dan heeft dit invloed op de laadtijd van je pagina. Comprimeren dus! Hier zijn veel gratis tools voor te vinden. Denk aan Optimizilla, Fotoverkleinen en Simple Image Resizer.

Wanneer de nieuwe mobile-first index live gaat, is nog niet bekend. Het wordt waarschijnlijk 2017, maar Google voert nu al verschillende testen uit. Test met de Mobile Friendly Tool van Google alvast of je website mobielvriendelijk is. Doe je voordeel met de tijd die je nog hebt en stoom je content klaar.

Bron foto: Pexels

Over de auteur: Ysanne van Praag

Ik ben altijd al gek op schrijven geweest en tijdens mijn studie Communicatie – en Informatiewetenschappen kwam daar een interesse voor online communicatie bij. Als contentspecialist bij Presenter komen deze twee functiegebieden bij elkaar, waarbij ik me vooral focus op de uitvoering van content strategie, web analytics en social media.

Tags: content, Google, SEO, mobile-first indexing



0 reacties op dit artikel