Hubpagina’s: lezers helpen en vindbaarheid vergroten

Een hubpagina is een effectieve en snelle manier om twee belangrijke doelstellingen te combineren: toegevoegde waarde voor bezoekers van de website èn verbeterde vindbaarheid van je content in zoekmachines. Hubpagina’s geven de geïnteresseerde lezer stof tot doorklikken, maar vooral: ze werken fantastisch als SEO-tool.

Wat zijn hubpagina’s? Hubpagina’s zijn webpagina’s waarop je content thematisch sorteert. Dat klinkt niet al te spectaculair. Veel content managementsystemen (WordPress voorop) bieden ook standaard de mogelijkheid deze pagina’s samen te stellen. Toch negeren veel webredacties de mogelijkheid om gerelateerde content een hubpagina te geven.

Hubpagina’s helpen Google om samenhang te begrijpen

Een paar jaar geleden schreef blogger Ian Lurie hierover een ijzersterke blogpost. Op veel websites, ook sites die zich bevinden in een specifieke niche, is gerelateerde content vaak niet met elkaar verbonden. Voorbeeld van Lurie is een weblog over professionele golfers, waarop de avonturen van Tiger Woods aandacht krijgen. De samenhang wordt door Google niet automatisch begrepen:

afbeelding met dank aan Ian Lurie

Hubpagina en detailpagina’s

Hubpagina’s zijn een zinvolle toevoeging als je meer bezoekers wilt trekken die geïnteresseerd zijn in ‘het hele verhaal’. Op een verkoopsite geldt dit voor bezoekers die meer producten in dezelfde categorie zoeken, of dezelfde producten in een andere categorie.  Na een korte inleiding is alles wat je nodig hebt een link naar elke pagina die een deelonderwerp belicht. Ook linken van de detailpagina’s naar de hubpagina is uiteraard noodzakelijk. Google ziet nu een ander beeld:

Afbeelding met dank aan Ian Lurie

Autoriteit van pagina’s opschroeven

Met hubpagina’s zorg je ervoor dat de autoriteit van bestaande pagina’s terechtkomt op één centraal punt. Door telkens nieuwe, relevante content toe te voegen, neemt de autoriteit van zowel hubpagina als detailpagina’s toe. Uiteraard is het noodzakelijk om te blijven schrijven en aanvullen om de ranking op peil te houden.

Hubpagina´s: de ervaringen van Ian Lurie

A couple months ago I wrote a series about canonicalization.

24 hours after the 1st article went live, nothing happened.
24 hours after the 2nd article went live (and linked to the 1st), I showed up on page 3 in Google for ‘canonicalization’.
24 hours after that, I published the 3rd article, and linked all 3 together. Voila! A page 1 ranking for ‘canonicalization’.

Alas. Then I decided that things like sleep and food were more important. Without consistent content growth, I slipped back to page two, where I now languish, unseen.

Over de auteur: Hugo Louter

Als online adviseur bij Presenter (2012-2019) hielp Hugo organisaties die behoefte hebben aan een website die hen dichterbij hun doelstellingen brengt. Gebruiksvriendelijkheid, toegankelijkheid en leesbaarheid staan voor hem bovenaan. Hugo doet analyses, geeft advies en werkt mee als contentmanager of inbound marketeer. Als trainer hielp hij al honderden vakgenoten zich te verbeteren in contentstrategie, zoekmachineoptimalisatie en schrijven voor het web. Sinds 2019 is hij zelfstandige als 2meter1 Analytics.

Tags: zoekmachineoptimalisatie, Google, hubpagina



0 reacties op dit artikel