Google Panda Update maakt contentmarketing een noodzakelijkheid

Content van hoge kwaliteit: daar houden mensen van. Niemand zit te wachten op slordige, irrelevante, eenzijdige en achterhaalde pagina’s die puur met het oog op populaire zoekwoorden geschreven zijn. Google, het grootste advertentiebedrijf ter wereld, begreep dit al langer. Toch onderstreept de zoekmachine de waarde van content pas sinds het voorjaar van 2011: toen starttte men een reeks wijzigingen aan het algoritme die bekend is geworden als de Panda-update

Wat is de Panda-update?

 

De Panda-update is het beste te begrijpen als poging om zoekresultatenpagina’s relevanter dan ooit te maken – waardoor de Google-advertenties meer en betere aandacht krijgen. Google publiceerde zelf een lijst met Panda-criteria: eisen waaraan content van goede kwaliteit moet voldoen. Expertise, eindredactie en oprechte belangstelling in een onderwerp zijn factoren die een pagina over dat onderwerp vindbaarder maken. Goede content scoort!
Impact van Google Panda op vergelijkingssites

Eind vorig jaar liet Joost de Valk al zien dat de Panda-update winnaars en verliezers heeft opgeleverd. Contentfarm About.com (onderdeel van de New York Times) had zwaar te lijden, terwijl de website van de krant zelf een enorme boost van ‘Panda’ kreeg. In Nederland is het Panda-effect goed te zien in een overzicht van enkele prijsvergelijkers: kieskeurig.nl boekt een keurige vooruitgang, terwijl beslist.nl en twenga.nl diep wegzakken.

Contentmarketing: claim je inhoudelijke domein

Content is king, maar wat betekent dat voor bedrijven die druk zijn met het verkopen van verzekeringen, auto’s of huishoudelijke artikelen? Om het online bereik te behouden en te vergroten zijn niet alleen technisch geoptimaliseerde websites nodig. Ook met het inkopen van hyperlinks. Merken hebben een contentmarketingplan nodig waarbij thought leadership voorop staat. Claim je domein! Laat zien dat je de wereld van je klanten kent. Dat is de eerste stap naar een groter online bereik. Wat wil een consument lezen over verzekeringen, auto’s of huishoudelijke artikelen? Websites die hierbij aansluiten, zijn beter vindbaar via Google, maar ook aantrekkelijker voor potentiële klanten. Hoe je dat toegenomen online bereik vervolgens kunt converteren in omzet, is een onderwerp dat een eigen blogpost verdient.

Een eerdere versie van dit bericht verscheen op Publishr.nl

Over de auteur: Hugo Louter

Als online adviseur bij Presenter (2012-2019) hielp Hugo organisaties die behoefte hebben aan een website die hen dichterbij hun doelstellingen brengt. Gebruiksvriendelijkheid, toegankelijkheid en leesbaarheid staan voor hem bovenaan. Hugo doet analyses, geeft advies en werkt mee als contentmanager of inbound marketeer. Als trainer hielp hij al honderden vakgenoten zich te verbeteren in contentstrategie, zoekmachineoptimalisatie en schrijven voor het web. Sinds 2019 is hij zelfstandige als 2meter1 Analytics.

Tags: zoekmachineoptimalisatie, marketing, content marketing, Google Panda



0 reacties op dit artikel