De Praktijk van SEO (verslag Kennissessie)

Het optimaliseren van websites voor zoekmachines is een hot item. Iedereen wil zijn/haar website zo hoog mogelijk in de rankings tevoorschijn zien komen. Maar hoe doe je dat? En waar moet je dan op letten? Tijdens de kennissessie van dinsdag 13 september in Seats2Meet, kregen we daar antwoord op.

De kennissessie startte met een presentatie van Olinda Luksen van Maxlead.nl. Maxlead is gespecialiseerd in zoekmachine marketing. Speciaal voor webredacteuren.com richtte zij haar presentatie op content. Als webredacteur krijgen we te maken met klanten die zich afvragen op welke relevante trefwoorden mensen zoeken en hoe die goed verwerkt kunnen worden in de website.

Relevante trefwoorden en long tail keywords
Om de juiste trefwoorden voor de klant te bepalen, moet je eerst met de klant in gesprek gaan. Waar wil de klant graag op gevonden worden? Wat zijn goede combinaties van relevante trefwoorden. Denk daarbij ook aan long tail keywords, specifieke trefwoorden die niet direct bedoeld zijn om grote aantallen bezoekers binnen te halen, maar die bij bepaalde zoekopdrachten wel de doorslag kunnen geven. Deze long tail keywords zorgen dus voor een betere kwaliteit van zoekresultaten voor bezoekers. Om tot de juiste trefwoorden te komen zijn er verschillende keywordtools die je kunnen helpen. Google Search Insights en het Hulpprogramma van Google Adwords zijn daar enkele voorbeelden van.

Google meest gebruikt in Nederland
Olinda liet zien dat 94% van alle zoekopdrachten in Nederland worden uitgevoerd in Google. Het is daarom voor Nederlandse websites goed te weten waar Google op let. Om Google te helpen met het indexeren van je website, is het belangrijk relevante trefwoorden op bepaalde plekken te plaatsen. Zorg ervoor dat de belangrijkste trefwoorden vermeld staan op de volgende plekken:

  • URL van de pagina/ website
  • de title tag (die verschijnt links bovenin je browserscherm)
  • navigatie van de website
  • kruimelpad
  • de koppen en subkoppen (h1, h2, h3,…)
  • bij afbeeldingen in de bestandsnaam, de alt-tekst en het bijschrift
  • interne links
  • in de lopende tekst

Inleven in de klant
Verder benadrukte Olinda dat het allerbelangrijkst voor de website van je klant is: inleven in de bezoeker. Denk vanuit de behoefte van de bezoeker, wat heeft de bezoeker nodig? Zo creëer je engagement met de bezoeker, wat uiteindelijk het belangrijkste resultaat is.

Bekijk hieronder de gehele presentatie van Olinda Luksen in slideshare.

 

Presentatie 2- Linkbuilding voor betere ranking
Een onderdeel van goede SEO is linkbuilding. Volgens Niels Bijvoet van traffic-builders.com, de tweede spreker van de kennissessie, is (externe)linkbuilding een vak apart. Een link van een andere website naar jouw website vertegenwoordigt een bepaalde waarde. De externe links bepalen volgens Niels 30%-50% van de ranking in zoekmachines.

De waarde van een link naar je website wordt bepaald door de website waar de link vandaan komt. Heeft de website een relevant onderwerp? Is die website goed geoptimaliseerd voor zoekmachines? En heeft de website een hoge autoriteit (denk aan nieuwssites of populaire blogssites)? Als de website waar de link naar jou site vandaan komt relevant is, goede SEO heeft en autoriteit heeft, dan is die ene link meer waard dan 100 links van irrelevante websites.

Backlinkprofile
Alle sites die naar jouw website linken samengenomen, vormen je backlinkprofile. Volgens Niels is het goed te achterhalen wat je huidige backlinkprofile is. Dit kan je doen door de volgende punten te onderzoeken:

  • Welke sites verwijzen naar je website?
  • Wat is de ‘autoriteit’ van die sites?
  • Zit er variatie in het type sites dat naar je verwijst? Wanneer er bijvoorbeeld alleen door je klanten naar je verwezen wordt, zijn die links minder waard dan wanneer de links vanuit verschillende branches komen.
  •  Is er een consistente opbouw van het aantal links? Het is bijvoorbeeld verdacht als er plotseling een groot aantal links naar jouw website linkt. Zonder relevantie en consistentie werkt het opbouwen van het aantal links niet.
  • Zijn de beschrijvingen van de links naar je site gevarieerd? Het moet een zo natuurlijk mogelijk proces zijn van sites die naar je willen linken. Het is daarom niet logisch als alle links dezelfde beschrijving zouden hebben.
  •  Hoe is de balans tussen links naar de homepage en deeplinks? Normaliter linkt 60%-80% naar de homepage en de rest naar dieper liggende pagina’s.

Sterke content
De beste manier om te zorgen voor een sterk backlinkprofile is zorgen voor sterke, linkwaardige content. Wanneer je website goede relevante content bevat, zal je backlinkprofile sterker worden.
Sterke content, oftewel linkbait, creëer je door bewust voor je eigen branche te schrijven. Het werkt goed als je de content bijvoorbeeld voorziet van goede handleidingen in .pdf of video’s. Ook infographics dragen vaak bij aan goede content omdat er veel informatie gegeven kan worden in een duidelijk overzicht.
Maak je website linkwaardiger door zelf ook te zorgen voor goede links met duidelijke linkteksten. Plaats deze hoog in de tekst met interessante trefwoorden.

Deelbare content
Maak het je bezoekers zo makkelijk mogelijk om je content te delen met anderen. Dat doe je door te zorgen voor share-buttons en andere handige plug-ins.

Achterhaal wie je content deelt
Blijf op de hoogte van wat er met jouw content gebeurt. Wie deelt jouw content bijvoorbeeld op sociale media en welke sites linken er naar jouw site?

Samenwerking aangaan
Tot slot is het een goed idee om te kijken of je een online samenwerking aan kunt gaan. Wellicht kun je een bijdrage leveren aan populaire blogs of kunnen gastbloggers op jouw site terecht. Een blog is altijd erg goed voor linkbuilding. Door samen te werken aan interessante content bouw je een sterker backlinkprofile op. Hou altijd in gedachte dat kwaliteit zwaarder weegt dan kwantiteit.

Bekijk hieronder de gehele presentatie van Niels Bijvoet in slideshare.

 

Over de auteur: Eveline

Eveline van Berchum is gespecialiseerd in social media en webredactie. Zij werkte als webredacteur bij online communicatiebureau Presenter.

Tags: kennissessie, linkbuilding, zoekmachineoptimalisatie



0 reacties op dit artikel
  • Hendrik zegt:

    Thanks voor de tips! Het is zeker lastig om hoge kwaliteit backlinks te krijgen en je in te leven in je lezers.. heeft u misschien een tip voor kwalitatieve backlinks?